Warsztat do spektaklu „Kosmici" z Miejskiego Teatru Miniatura w Gdańsku w reżyserii Jakuba Krofty. Podczas zajęć uczniowie zostaną zaproszeni do zabawy, w której odbędą podróż statkiem kosmicznym i zastanowią się, jak można ratować naszą planetę przed katastrofą klimatyczną.
Tradycyjny układ sali.
Karty pokładowe postaci: po jednej dla grupy [karty są dostępne w załączniku]. Sprzęt do odtwarzania wideotransmisji z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
1. Wprowadzenie
Powiedz dzieciom, że na dzisiejszych zajęciach wyobrazicie sobie, że wracacie na statek kosmiczny, na którym rozgrywało się przedstawienie „Kosmici". Przyjrzycie się postaciom z przyszłości i zastanowicie się, jak mogłyby się przyczynić do dbania o naszą planetę i jakość życia na Ziemi. Na koniec zastanowicie się, co Wy macie do przekazania mieszkańcom naszej planety.
Pamiętaj, żeby podczas całych zajęć utrzymywać narrację wspólnej wyprawy kosmicznej. Buduj swoje komunikaty tak, by grupa weszła w konwencję tej zabawy. Dodatkowo pomiędzy kolejnymi etapami zajęć możesz dawać uczniom dźwiękowy sygnał przejścia do kolejnego zdania - będziecie w ten sposób odmierzać etapy Waszej podróży. Możesz sięgnąć po nagrany dźwięk lub skorzystać z wybranego instrumentu.
2. Powrót na statek kosmiczny
Powiedz uczniom, że udacie się teraz na statek kosmiczny i przeniesiecie się do symbolicznego momentu przed katastrofą klimatyczną. Wprowadź uczestników w konwencję startu lotu. Możesz posłużyć się poniższym tekstem lub zaproponować własny:
Uwaga, uwaga: będziemy się poruszać z tzw. prędkością światła i – cytując Bouiego – „nasza podróż będzie trwała około czterdzieści minut świetlnych i dotrzemy do najbardziej fascynującej planety. Gornon tętni życiem, jest ewenementem na skalę kosmiczną. Pamiętajcie: „podczas startu i lądowania należy zamknąć oczy i siedzieć spokojnie myśląc o czymś przyjemnym. W przypadku nagłego spadku grawitacji w kabinie należy przytrzymać się uchwytów znajdujących się po prawej i lewej stronie fotela. W tym celu zalecamy użycie wszystkich posiadanych odnóży.”
Poprowadź rozgrzewkę nawiązującą do motywu podróży statkiem kosmicznym, w której uczniowie mogą wykonać proste działania siedząc na krzesłach przed komputerem lub w szkolnych ławkach. Podawaj uczniom kolejne polecenia, oddzielaj etapy dźwiękiem:
Poinformuj uczniów, że właśnie znaleźli się w momencie, w którym jest jeszcze czas na to, aby zrobić coś dla naszej planety.
1. Włącz dzieciom film pokazujący relację na żywo z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej – przedstawia on widok na naszą planetę. Popatrzcie chwilę na Ziemię z kosmicznej perspektywy:
https://www.youtube.com/watch?v=XBPjVzSoepo
2. Zapytaj dzieci, czy wiedzą, jakie problemy ma nasza planeta. O jakich niebezpiecznych zmianach na Ziemi mówią bohaterowie spektaklu? O jakich innych słyszeliście? Co to jest katastrofa klimatyczna? W razie potrzeby dopytuj, z czego wynikają problemy z czystością powietrza? Z wodą? Z temperaturą? Ze śmieciami? Z globalnym ociepleniem? Czy liczba ludności na Ziemi jest problemem? Pozbierajcie i uporządkujcie tę wiedzę. Możecie zapisać wszystkie problemy Ziemi na tablicy (w wersji online użyjcie tablicy Jamboard).
1. Przypomnij dzieciom, że w spektaklu jedna postać, Heiki, ratuje Ziemię. Przyjrzyjcie się tej bohaterce, tworząc wspólnie jej kartę pokładową [wzór karty znajdziesz w załączniku].
2. Zwróć uwagę, że Heiki jest w misja ratowania Ziemi sama, nikt jej nie pomaga – a gdyby wymyślić to zakończenie na nowo i poszukać wspólnie rozwiązań? Przecież jest tam jeszcze cała grupa postaci, zupełnie niewykorzystana! Zobaczcie, czy uda się stworzyć z postaci zespół do ratowania planety. Podziel dzieci na trzy-czteroosobowe grupy. Niech każda ekipa dostanie do pracy jedną postać ze spektaklu (jeśli grup będzie więcej, niech kilka z nich pracuje nad tą samą postacią). Lista postaci w załączniku, możesz także skorzystać z projektów postaci zamieszczonych w publikacji Miejskiego Teatru Miniatura – str. 13.
Zadaniem grup będzie wspólne wypełnienie karty pokładowej postaci i poszukanie zasobów, które mogą się przydać w ratowaniu planety. Zapiszcie, skąd pochodzi ta postać, jak wygląda, jakie ma umiejętności, jakie cechy charakterystyczne. Zastanówcie się, która z tych cech lub umiejętności może się przydać w szukaniu rozwiązań dla problemów, z którymi boryka się nasza planeta. Czy możemy się od nich czegoś nauczyć, jeśli chodzi o dbałość o Ziemię, o jakość życia na niej, o relacje między ludźmi, między ludźmi i zwierzętami?
3. Na koniec podzielcie się spostrzeżeniami i przeczytajcie karty pokładowe postaci [w wersji online możecie zaprezentować wypełnione karty na ekranie korzystając z opcji Share Screen].
Wskazówka: praca indywidualna uczniów może się odbywać z muzyką w tle.
Poproś uczniów, aby ponownie pracowali indywidualnie. Niech na kartce A4 lub na małych kartkach przylepnych każdy zapisze swoje przesłanie do mieszkańców Ziemi. Może to być jedno zdanie, myśl, uczucie, które odkryli podczas dzisiejszej podróży – coś co może wg nich pomóc w ratowaniu planety przed katastrofą klimatyczną.
Swoje przesłanie na kartce mogą zacząć od symbolu # – znaku, którego internauci używają do oznaczenia różnych akcji społecznych.
Możesz zaproponować jeden z poniższych sposobów prezentacji haseł:
- po kolei w kole czytajcie, tworząc rodzaj słuchowiska, wszystkie osoby mają zamknięte oczy i wsłuchują się w przesłanie innych;
- czytajcie, a następnie wylepiajcie karteczki w narysowany kontur naszej planety, tworząc w ten sposób plakat (na Jambordzie możesz ustawić zdjęcie Ziemi jako tło, na ktorym uczniowie dodadzą notatki)
- zróbice zespołowe zdjęcie ze swojej kosmicznej misji, na którym kazdy trzyma kartkę ze swoim przesłaniem (na Zoomie kartki pokazane do kamery) trzymamy kartki z #przesłanie.
Gdy będziecie gotowi usiądźcie wygodnie w swoich fotelach pokładowych i przygotujcie się do powrotu na Ziemię. Powtórzcie schemat z rozgrzewki. Po wylądowaniu podziękuj za wspólną podróż.
Pedagożka teatru, trenerka, tutorka. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza, Szkoły Treningu Grupowego przy Fundacji Szkoła Liderów oraz Szkołę Trenerów Grup Wsparcia. Certyfikowana tutorka Szkoły Liderów. Prowadzi warsztaty głównie dla osób dorosłych, wspiera w rozwoju nauczycieli i edukatorów.
Absolwentka Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży w Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu, Akademii Teatru Alternatywnego, pedagogiki specjalnej Uniwersytetu Łódzkiego, nauczycielka dyplomowana, terapeutka SI, instruktorka Improwizacji Tańca, Symboliki Ciała i Eksperymentalnego Teatru Tańca. Przez wiele lat związana z Teatrem Logos w Łodzi jako aktorka. Reżyseruje i występuje w eksperymentalnych spektaklach teatru niezależnego kolektywu Portiernia Sztuki. Tworzyła Pracownię Twórczego Widza w Teatrze Lalek Arlekin w Łodzi. Obecnie pracuje w Teatrze Miniatura w Gdańsku jako pedagożka teatru.
Wiek 10-13 lat
Wiek 13-16 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 6-10 lat