• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Anna Zalewska-Uberman

    Widz w teatrze... Hamleta. William Szekspir, "Hamlet"

    Scenariusz opiera się na jednej z najbardziej znanych scen z szekspirowskiej tragedii, nazywaną „Pułapką na myszy”. Szekspir sięgnął w „Hamlecie” po motyw teatru w teatrze – uczniowie będą interpretować ten fragment poprzez kategorie twórców i widzów. Podczas lekcji przyjrzą się postaciom, które występują w scenie w roli widzów i zastanowią się nad tym, jaki wpływ ma na nich obejrzany spektakl.

    Grupa wiekowa Wiek 16-19 lat
    Rodzaj zajęć język polski
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 45 minut
    Cel zajęć
    • analiza fragmentu dramatu „Hamlet”.
    Metody pracy praca z tekstem, pokaz fragmentów filmu lub spektaklu , pokaz, improwizacje słowne

    Przygotowanie do zajęć

    Zadanie dla ucznia

    Lektura dramatu "Hamlet".

    Aranżacja przestrzeni

    W drugiej części zajęć: pięć krzeseł ustawione naprzeciw ławek, w których siedzą uczniowie.

    Środki dydaktyczne

    Fragment tekstu - wydruk z załącznika dla każdej osoby. 

    Opcjonalnie: fragment jednej z wybranych rejestracji "Hamleta", rzutnik z projektorem / tablica multimedialna [linkiz  dostępem na końcu scenariusza].

     

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Widz w teatrze 5 min.

    Poproś, aby młodzież dobrała się w pary. Poleć, aby uczniowie porozmawiali o tym, czy i jak ich zdaniem teatr może wpływać na widzów. 

    2. Hamlet projektuje sytuację teatralną 15 min.

    Podziel klasę na pięć grup. Rozdaj każdej tekst z załącznika nr 1: to zestaw fragmentów z wypowiedziami Hamleta dotyczącymi planowanego przez niego pokazu widowiska. Spróbujcie je przeanalizować pod kątem intencji Hamleta. Pomocne mogą być pytania:

    - Co zamierza Hamlet?

    - Jakich środków chce użyć ?

    - Jak chce wpłynąć na emocje słuchaczy ?

    - Na czym jego zdaniem polega siłą teatru?

    Zbierzcie wnioski grup we wspólnej rozmowie na forum.

    3. Widzowie 20 min.

    1. Rozlosuj między grupy bohaterów dramatu: Król, Ofelia, Poloniusz, Horacy, Królowa. Wyjaśnij, że za chwilę zapoznacie się z fragmentem „Hamleta”, w której tytułowy bohater prezentuje swój spektakl publiczności. Poleć, by grupy przyjrzały się tej scenie z perspektywy wylosowanej postaci. Jak się zachowuje jako widz? Jak przedstawienie oddziałuje na tę postać?

    Możesz poprosić uczniów o zapoznanie się z fragmentem tekstu (scena 2, akt III) lub zaprezentować scenę w jednej z realizacji Teatru Telewizji.

    Spektakle dostępne online:

    "Hamlet" w reżyserii Michała Kotańskiego [fragment od 48:00 do 53:50]. 

    "Hamlet" w reżyserii Jana Englerta [fragment od 52:43 do 54:55].

    2. Po obejrzeniu / przeczytaniu fragmentu daj grupom chwilę na rozmowę: jak wylosowana przez Was postać odebrała Waszym zdaniem widowisko? Jak może interpretować obejrzane przedstawienie? Z czego wynika jej zachowanie w trakcie przedstawienia.

    3. Poproś, aby każda grupa wybrała swojego reprezentanta / reprezentantkę – ta osoba wcieli się w wylosowanego bohatera i będzie opowiadać o tym, jak odebrał on przedstawienie Hamleta.

    4. Ustaw na środku sali pięć krzeseł i zaproś przedstawicieli grup do zajęcia miejsc i wcielenia się w szekspirowskich bohaterów. Aż do momentu opuszczenia krzeseł będą wypowiadać się w imieniu swoich postaci. Zaproś pozostałe osoby do zadawania pytań bohaterom na krzesłach. Jeden wywiad może trwać maksymalnie 3 minuty. Zachęć, by rozmowa dotyczyła tego, jakie uczucia, myśli pojawiały się w głowach widzów, jak zmienia to ich stosunek do Hamleta lub innych bohaterów, jak wpływa na ich plany na przyszłość?

    4. Rola teatru według Hamleta 5 min.

    W finale zajęć porozmawiajcie wspólnie o tym, jak Hamlet chciał się posłużyć teatrem? Jaki efekt uzyskał bohater?

    Zobacz też

    diamond icon
    diamond icon

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Anna Zalewska-Uberman

    Pedagożka teatru, autorka scenariuszy zajęć dla nauczycieli, teatrolożka i tutorka. Ukończyła Filologię Polską (specjalność: teatrologiczna i edytorska) na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i specjalistyczne szkolenie dla pedagogów teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (TISZ ANEX 2008-2009). Pracuje w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, gdzie od dwunastu lat łączy bycie specjalistką do spraw edukacji teatralnej i członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie jako pedagożka teatru i tutorka oraz z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim.

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon
    Wiek 16-19 lat
    miniaturka Weronika Łucyk

    "Makbet". Metafory drogi

    Wiek 16-19 lat
    miniaturka Monika Mioduszewska

    "Hamlet". Gdzie są kobiety w tej historii?

    Wiek 16-19 lat
    miniaturka Nikolett Gábri

    Romeo i Julia – od przedmiotu do postaci