Celem zajęć jest omówienie lektury „Chłopcy z placu Broni". Scenariusz lekcji nakłania do refleksji i dyskusji na temat symboli zawartych w utworze Ferenca Molnára. Uczniowie przyjrzą się dwóm opisanym w książce grupom: chłopcom z Placu Broni i chłopcom z Ogrodu Botanicznego (Czerwonoskórym). Poszukają odpowiedzi na pytania, czym jest wspólnota i jak powinna funkcjonować.
Przestrzeń do pracy w grupach (ruch, praca plastyczna).
Kilka kłębków sznurka.
Poproś uczniów, aby w grupach cztero-pięcioosobowych stworzyli pomniki o tytule: „Grupa przyjaciół”.
Niech każda z grup przedstawi pozostałym swoje pomniki. Zatrzymajcie się na chwilę przy każdej z prac i potem porozmawiajcie o tym, co w danym pomniku podkreśla więź między członkami grupy.
Zapowiedz uczniom, że na tym etapie będziecie się przyglądać grupom przyjaciół opisanym w utworze, który omawiacie – tytułowym chłopcom z Placu Broni i Czerwonoskórym. Podziel uczniów na cztery grupy. Niech każda wylosuje jedno pytanie dotyczące pojęcia wspólnoty w kontekście omawianej lektury. Rozdaj uczniom karteczki i duże arkusze papieru. Powiedz im, by zastanowili się nad wylosowanym pytaniem i zapisali swoje odpowiedzi, dzieląc arkusz na dwie części – po lewej stronie zapisują odpowiedzi dotyczące chłopców z Placu Broni, a po prawej chłopców z Ogrodu Botanicznego (Czerwonoskórych).
Pytania dla poszczególnych grup:
Poproś, aby z każdej grupy jedna osoba przedstawiła odpowiedzi grupy na forum.
Niech uczniowie zostaną w tych samych cztero-pięcioosobowych zespołach. Zapowiedz im, że w tym etapie zastanowią się nad relacjami wewnątrz grup opisanych w lekturze. Swoje wnioski uczniowie wyrażą w formie plastycznej. Niech dwa zespoły pracują nad grupą chłopców z Placu Broni, a kolejne dwa – nad Czerwonoskórymi.
Wszystkim zespołom rozdaj przygotowane wcześniej fragmenty sznurka. Niech sznurek posłuży do zobrazowania więzi pomiędzy członkami grupy.
Każdą z grup po kolei zaproś do zaprezentowania swojej instalacji. W trakcie tego ćwiczenia, po kolejnych prezentacjach, zapytaj obserwujących uczniów o ich wrażenia: co dany obraz mówi o funkcjonowaniu danej wspólnoty? Na zakończenie zastanówcie się nad tym, co jest ważne w funkcjonowaniu różnych grup. Co sprawia, że ich członkowie odczuwają, że tworzą ze sobą wspólnotę? Możesz zaprosić grupy do stworzenia nowych instalacji, które pokażą, jak wyglądałaby wspólnota, w której wszyscy czuliby się dobrze. Czy taki model jest możliwy do stworzenia?
Wariant: Możecie instalację dotyczącą wymarzonej wspólnoty tworzyć wspólnie jako klasa.
Ukończyła wydział aktorski na Uniwersytecie Kaposvár na Węgrzech w roku 2016. W latach 2015-2017 grała w różnych produkcjach teatralnych oraz w spektaklach teatru w edukacji grupy teatralnej Nyitott Kör. Ukończyła również 120godzinny kurs dramy stosowanej. Od 2017 roku żyje w Polsce, gdzie ukończyła studia podyplomowe pedagogiki teatru na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2018 roku pracuje w zespole Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA, gdzie prowadzi warsztaty dramowe i teatralne oraz gra w spektaklach edukacyjnych i Teatru Forum. Od 2019 roku współprowadzi grupę Teatru Bezdomnych.
Wiek 6-10 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 13-16 lat