W podróż! Odcinek 3: Niezbędnik podróżnika i podróżniczki - zajęcia w przedszkolu (starszaki)
Paulina Andruczyk

W podróż! Odcinek 3: Niezbędnik podróżnika i podróżniczki - zajęcia w przedszkolu (starszaki)

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania swoich myśli i spostrzeżeń poprzez rozmowy na temat swoich potrzeb związanych z podróżowaniem;
  • ćwiczenie wyobraźni;
  • ćwiczenie małej motoryki poprzez tworzenie prac plastycznych.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 4-6 lat
  • Rodzaj zajęć -
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 40 minut
  • Cel zajęć

    W wakacje proponujemy wychowawcom przedszkolnym serię działań dotyczących podróży. W trzecim odcinku uczestnicy będą się zajmować tematem rzeczy niezbędnych w podróży. Zastanowią się, jak rodzaj bagażu jest zależny od celu wyprawy. Na jakie potrzeby i sytuacje trzeba się przygotować, pakując walizkę, plecak lub torbę?

  • Metody pracy rozmowa , improwizacje ruchowe, gry i zabawy teatralne, ćwiczenia plastyczne

Przygotowanie do zajęć

Zadanie dla ucznia

Możesz włączyć grupę w gromadzenie przedmiotów do zadania z w pierwszym etapie. 

Aranżacja przestrzeni

Przestrzeń pozwalająca na pracę w kole i swobodny dostęp do zgromadzonych przedmiotów/obrazków.

Środki dydaktyczne

Białe kartki, kolorowe gazety ilustrowane, kleje i nożyczki.

Zbiór przedmiotów kojarzących się z różnymi formami wypoczynku (ważne, by były jak najbardziej różnorodne), np.: but, namiot, książka, piłka plażowa, aparat fotograficzny, okulary przeciwsłoneczne, plecak, hamak, kredki, materac, lina, basen, czapka, parasol, menażka, zimowy kombinezon, sanki, termos (mogą to być także wydrukowane obrazki tych przedmiotów; zdecyduj się na jeden z wariantów – przedmioty lub obrazy).

Przebieg zajęć

1. To, co potrzebne w podróży 15 min.

1. Przed zajęciami rozłóż w kręgu przygotowane wcześniej przedmioty (lub obrazy). Poproś dzieci, by dokładnie przyjrzały się wszystkim obiektom i spróbowały zgadnąć, jakiemu tematowi związanemu z podróżowaniem będziecie się dzisiaj przyglądać. Daj dzieciom chwilę na swobodne zgadywanie, po czym podsumuj, że dzisiaj zastanowicie się nad tym, co warto zabrać ze sobą na wyprawę. Będziedzie się zastanawiać, czego ludzie potrzebują podczas podróży.

2. Na tym etapie zaproponuj dzieciom zabawę, której celem jest wybieranie przedmiotów potrzebnych w podróży do określonych miejsc. Jeśli są to wasze kolejne zajęcia z cyklu o podróżach, wyciągnij zrobioną na pierwszych zajeciach mapę z miejscami, do których można podróżować - inspiruj się nią podczas tego ćwiczenia. Jeśli prowadzisz te zajęcia poza cyklem „W podróż!", samodzielnie wybieraj miejsca lub poproś dzieci o wskazywanie ich.

Poniżej znajdziesz dwa warianty tego zadania - z przedmiotami i obrazami. 

a) Zabawa z przedmiotami

Powiedz grupie, że teraz będziesz wymieniać po kolei miejsca z Waszej mapy, a do uczestnikow należy wskazanie przedmiotów, które warto mieć przy sobie, gdy będzie się odwiedzać to miejsce. Następnie osoba, która będzie miała pomysł na wykorzystanie przedmiotu, wchodzi do środka koła, bierze do ręki wybraną rzecz i zastyga na chwilę w pozycji naśladującej używanie owego przedmiotu (np. stawianie namiotu, łapanie piłki, opalanie się w okularach przeciwsłonecznych). Powiedz, że chodzi o uzyskanie wrażenia zatrzymania w ruchu, np. jak na zdjęciu z wakacji. Grupa może opisać, do czego dana osoba użyła podczas swojej podróży danego przedmiotu. W każdej wymienionej lokalizacji możecie obejrzeć stopklatki z użyciem kilku przedmiotów. Jeśli na Waszej mapie jest dużo miejsc, wybierz jak najbardziej różnorodne z nich.

Wariant: Rozwinięciem tej zabawy mogą być improwizowane scenki z użyciem przedmiotów (kilka osób bierze udział w scence dotyczącej tej samej lokalizacji, np. na górskiej wyprawie, na tropikalnej plaży, we włoskiej restauracji, w zabytowym zamku – daj dzieciom chwilę na naradę przed pokazaniem sytuacji grupie).

b) Zabawa z obrazami

Powiedz grupie, że teraz będziesz wymieniała po kolei miejsca z Waszej mapy, a do uczestnikow należy wskazanie przedmiotów, które warto mieć przy sobie, gdy będzie się odwiedzać to miejsce. Następnie osoba, która będzie miała pomysł na wkorzystanie przedmiotu, wchodzi do środka koła i nie mówiąc, który przedmiot z obrazka wybrała, zaczyna się ruszać tak, jakby go właśnie używała. Zadaniem grupy jest odgadnięcie, o który przedmiot chodzi. Grupa może opisać, do czego dana osoba użyła podczas swojej podróży wybranego przedmiotu.

Wariant: By rozwinąć tę zabawę, możesz zapraszać do koła dwie lub trzy osoby na raz. Niech dzieci same się chwilę naradzą i wybiorą miejsce podróży, potrzebne przedmioty oraz sytuację z ich wykorzystaniem. Teraz, gdy pokażą grupie wspólną, improwizowaną scenkę z „użyciem“ wybranych przedmiotów, zadaniem grupy jest odgadnąć, nie tylko co robią, ale również gdzie są ich koledzy i koleżanki. 

3. Po zabawach, niech wszyscy znów usiądą w kręgu. Zapytaj dzieci, czego im samym potrzeba podczas podróżowania. Co jest dla nich ważne, co chcą mieć przy sobie, kiedy są z dala od domu? Czy wszystko, czego potrzebujemy, da się fizycznie spakować i wziąć ze sobą?

2. Ciało gotowe? 5 min.

Przypomnij dzieciom, że podróże czesto wiążą się z noszeniem (a czasem nawet dźwiganiem bagażu). Teraz wykonacie serię działań, które pomogą Wam przygotować do tego Wasze ciała. Najpierw powiedz dzieciom, by wyciągnęły ręce jak najwyżej, tak, jakby chciały dotknąć sufitu. Ćwicz razem z nimi. Rozciągnijcie całe ciało. Obudźcie swoją głowę i szyję: delikatnie ostukajcie głowę i szyję palcami. Możecie później ostukać w ten sam sposób klatkę piersiową i brzuch. Przygotujcie swoje ramiona, na które za chwilę nałożycie wyobrażony plecak. Zatoczcie kilka kółek całą lewą, potem prawą ręką, by rozruszać stawy. Oklepcie lewe i prawe przedramię. Teraz wyobraźcie sobie, że nakładacie na plecy ciężki bagaż. Nogi się lekko uginają pod jego ciężarem, pozginajcie i wyprostujcie na zmianę kilka razy kolana. Stańcie na chwilę na lewej nodze i wyobraźcie sobie, że bagaż przechyla Was na lewą stronę. Teraz stańcie na prawej nodze. Plecak może was też przechylać do przodu i do tyłu. Pobalansujcie chwilę z wyobrażonym ciężarem.

A gdybyście mieli ciężką walizkę na kółkach? Spróbujcie rozgrzać i napiąć wszystkie mięśnie tak, jakbyście ciągnęli wielki bagaż. Wyobraźcie sobie, że ciągniecie walizkę w różnych kierunkach.

Można podróżować także z torbą! Na koniec rozgrzewki wyobraźcie sobie, że próbujecie podnieść turystyczną torbę. Pierwsza torba jest lekka i z łatwością daje się oderwać od podłogi. Druga jest już cięższa i musicie użyć więcej siły, by ją unieść. Trzecia jest najcięższa i mimo ogromnej siły nie daje się dźwignąć. Spróbujcie ugiąć kolana, napiąć ręce i kilka razy spróbujcie unieść taką wyobrażoną, bardzo ciężką torbę.

3. Niezbędnik podróżnika/podróżniczki 20 min.

1. Po działaniu ruchowym usiądźcie wygodnie w kręgu. Wasze ciała sa juz gotowe, by dźwigać bagaże, znacie swoje potrzeby zwiazane z podróżowaniem – pora się spakować! Przypomnij dzieciom o podróży w wyobraźni, którą odbywały na pierwszych zajęciach. Za moment każdy przygotuje swój ekwipunek na tę wyprawę! Poproś dzieci, by zastanowiły się, czego podczas tej podróży będą potrzebować. Jakich rzeczy? Jakich elementów? W co by się spakowały? W plecak, walizkę, torbę? Czy byłby to mały, czy duży bagaż?

2. Powiedz, że teraz przejdziecie do tworzenia swoich indywidualnych „niezbędników podróży" metodą kolażu.

Rozdaj dzieciom białe kartki, kleje i nożyczki oraz kolorowe gazety. Niech spróbują powycinać i przykleić do swoich kartek znalezione w gazetach rzeczy, których potrzebują w swojej wymarzonej podróży. Co powinno się znaleźć w niezbędniku na taką wyprawę?. Niech będzie on Waszą wskazówką, do której będziecie mogli sięgnąć przed prawdziwą podróżą :)

3. Na koniec zajęć możecie rozłożyć na podłodze galerię swoich kolaży, obejrzeć „niezbędniki" kolegów i koleżanek, a potem porozmawiać o swoich pracach. Możesz zapytać dzieci, co zaciekawiło ich w pracach kolegów i koleżanek. Czy znajeźli podobieństwa między swoimi „niezbędnikami"? Może jest jakaś rzecz, którą spakowało bardzo dużo osób? Może ktoś zapomniał o czymś bardzo ważnym i zobaczył to w niezbędniku innej osoby? Może ktoś planuje zabrać ze sobą coś bardzo zaskakującego? Czy takie same zestawy rzeczy przydają się podczas wszystkich podróży, czy do każdej wyprawy potrzeba innego niezbędnika?

O autorach

Paulina Andruczyk

Kulturoznawczyni, animatorka kultury, członkini Stowarzyszenia Pedagogów i Pedagożek Teatru. Doświadczenie w pracy animacyjnej, społeczno-artystycznej i koordynacyjnej zdobyła dzięki współpracy z rozmaitymi organizacjami pozarządowymi i instytucjami kultury, m.in. z: Białołęckim Ośrodkiem Kultury, Bielańskim Ośrodkiem Kultury, Centrum Komunikacji Społecznej, Fundacją na Rzecz Wspólnot Lokalnych "Na Miejscu", Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, Teatrem Węgajty oraz dzięki pracy w dziale edukacji Teatru Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie. Pracowała ze społecznościami lokalnymi na warszawskiej Pradze, Woli, Bielanach, Białołęce i Bemowie, gdzie koordynowała działania Miejsca Aktywności Lokalnej "Dwa Jelonki". Obecnie pracuje w Staromiejskim Domu Kultury na stanowisku koordynatorki do spraw programów i projektów strategicznych.

Paulina Andruczyk

Podobne konspekty