• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska

    Don Kichot i jego świat

    Warsztat do spektaklu „Don Kichot" Teatru Pinokio i Grupy Coincidentia w reżyserii Konrada Dworakowskiego. Pozwala na przyjrzenie się tytułowemu bohaterowi oraz językowi teatralnemu przedstawienia.

    Grupa wiekowa Wiek 16-19 lat
    Rodzaj zajęć język polski, godzina wychowawcza
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 90 minut
    Cel zajęć
    • analiza tytułowego bohatera spektaklu „Don Kichot” w reż. Konrada Dworakowskiego;
    • przyjrzenie się językowi teatralnemu przedstawienia.
    Metody pracy rozmowa , pokaz, animacja przedmiotu

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Sala pozwalające na teatralną pracę w grupach.

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Jaki jest Don Kichot? 15 min.

    Poproś uczniów, by przez chwilę się zastanowili, a następnie zapisali na kartce dwie cechy Don Kichota:

    Pierwsza – cecha, która najbardziej Ci imponuje.

    Druga – cecha która, budzi Twój największy dystans wobec tej postaci/zniechęca Cię do niej.

    Następnie poleć, aby uczniowie dobrali się w pary i omówili cechy, które znalazły się na ich kartkach: niech uzasadnią swój wybór i opowiedzą sobie wzajemnie, czemu zapisali właśnie tę cechę. Poproś, by powoływali się na konkretne sceny ze spektaklu, w których bohater wykazuje się taką cechą.

    2. Funkcja przedmiotów w spektaklu 20 min.

    Podziel uczniów na czteroosobowe grupy. Rozdaj im kartki z poniższą tabelką i poproś, by ją uzupełnili, wymieniając wszystkie zastosowania przedmiotu w przedstawieniu

     

    PRZEDMIOT

    JEGO WYKORZYSTANIE W SPEKTAKLU

    wiatrak

     

    miska

     

    beczka

     

     

    Przed spektaklem możesz poprosić uczniów, by podczas oglądania zwrócili szczególną uwagę na to, w jaki sposób w spektaklu wykorzystane zostały wymienione trzy przedmioty. Dzięki temu uczniowie nie tylko będą uważniej oglądać spektakl, ale również będą mieli dużą łatwość w zrealizowaniu zadania.

    Po wykonaniu ćwiczenia przez klasę, zapytaj, jak w przestawieniu używa się przedmiotów. Czy odnajdujecie jakieś prawidłowości?

    Zwróć szczególną uwagę grupy na fakt, że przedmioty, które nie są instrumentami, czasami pełnią funkcję muzyczną w spektaklu.

    Następnie porozmawiajcie na temat tego, co dostrzega Don Kichot w rzeczach, które go otaczają. Zastanówcie się, w jaki sposób zmienia się zachowanie i postępowanie Don Kichota w toku akcji.

    3. To nie jest zwykła miska! 15 min.

    Poproś grupę, by usiadła w kole. Powiedz, że teraz zaprezentujesz im kilka przedmiotów i każdy powie, jaką jego zdaniem funkcję ten przedmiot mógłby pełnić w świecie Don Kichota, co on może w nim zobaczyć. Prezentuj przedmioty po kolei. Powiedz, że pomysły nie mogą się powtarzać - każdy musi znaleźć inne zastosowanie. Możecie skorzystać ze struktury, w której każdy na początek powtarza hasło: "To nie jest…, to jest…".

    1. krzesło
    2. koc termiczny
    3. pęk kluczy
    4. parasolka

    Możesz wykorzystać inne przedmioty. Warto jednak wybrać takie, które mają bardzo konkretne praktyczne zastosowanie (Don Kichot nadaje nowe znaczenia właśnie takim obiektom). Dobrze, jeśli wybrane przedmioty mogą wydawać dźwięki, by można było zastosować je w kolejnym ćwiczeniu do zbudowania scen.

    4. Budowanie scen z życia Don Kichota 15 min.

    Stwórzcie grupy pięcio lub sześcioosobowe. Każda grupa otrzymuje zestaw przedmiotów z poprzedniego ćwiczenia. Zadaniem uczniów jest przygotowanie sceny-sytuacji z życia Don Kichota z wykorzystaniem przynajmniej jednego z tych przedmiotów.

    5. Prezentacje i podsumowanie 25 min.

    Grupy kolejno prezentują przygotowane przez siebie sceny. Na zakończenie porozmawiajcie o tym, jak przygotowane przez uczniów sytuacje korespondują z tym, co zostało przedstawione w spektaklu. Co te sytuacje mówią nam o Don Kichocie i jego relacji z otoczeniem?

    Zobacz też

    diamond icon
    diamond icon
    ikona Spektakl „Don Kichot" w reżyserii Konrada Dworakowskiego, Teatr Pinokio w Łodzi i Grupa Concidentia.

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Justyna Czarnota

    Pedagożka teatru, pasjonatka teatru dla dzieci i młodzieży, trenerka, tutorka, początkująca mediatorka. Od 2010 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie obecnie kieruje Działem Pedagogiki Teatru. Realizuje autorskie projekty z zakresu edukacji oraz upowszechniania kultury.

    avatar

    Katarzyna Piwońska

    Redaktorka, pedagożka teatru, tutorka. Od 2012 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach programów i badań dotyczących edukacji teatralnej i pedagogiki teatru. Od 2019 roku jest tutorką w programach rozwojowych Fundacji Szkoła Liderów. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Kultury (przedsięwzięcia związane z upowszechnianiem kultury).

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon