
Warsztat po spektaklu „O mniejszych braciszkach św. Franciszka” w reżyserii Jacka Popławskiego z Teatru Maska w Rzeszowie. Podczas zajęć uczestnicy w formie zabawy przypominają sobie stworzenia, z którymi spotkał się tytułowy bohater, oraz analizują jego relację ze zwierzętami.
Przestrzeń do swobodnego ruchu w całej grupie (rozsunięte ławki).
1. Powiedz dzieciom, że przypomnicie dziś sobie spektakl „O mniejszych braciszkach św. Franciszka” i zastanowicie się nad tym, jaki kontakt miał święty Franciszek ze zwierzętami. Wspólnie wymieńcie zwierzęta pojawiające w przedstawieniu: wilk, muchy, kret, osioł, żmija. Następnie powiedz, że spróbujecie na chwilę zamienić się w każde z tych zwierząt. Stańcie w kole i przygotujcie się do dalszych zadań wykonując instrukcję z filmu „Rozgrzewka” zamieszczonego na portalu Teatroteka szkolna.
2. Następnie wcielcie się w kolejno w zwierzęta zgodnie z instrukcją:
- Jak wygląda wilk? Jak się porusza? A jakie odgłosy wydaje?
- Jak poruszają się muchy i jakie dźwięki temu towarzyszą?
- W spektaklu trudno było namówić osła, żeby się poruszył. Niech dzieci zamienią się z osły, stojąc mocno na ziemi i nie poruszając się. Następnie niech dobiorą się w pary spróbują przesuwać się wzajemnie: jedno staje mocno na miejscu, jak osioł, nie daje się poruszyć, a drugie próbuje je przesunąć. Pamiętaj o zamienianie osób w parze!
- Kret żyje pod ziemią, gdzie jest ciemno. Jak można się poruszać, kiedy jest zupełnie ciemno?
- Jak rusza się żmija? Razem stwórzcie jedną długą żmiję. Nie zapomnijcie o dźwiękach!
3. Na koniec zapytaj dzieci, czy spotkały któreś ze zwierząt ze spektaklu? Poproś, by zamieniły się nie. Gdy to się już stanie, poproś, by wszyscy uważnie przyjrzeli się koleżankom i kolegom, a potem ustawili się w grupach w taki sposób, by wilki stały razem, podobnie muchy, żmije, krety i osły. Która grupa jest najliczniejsza? Jeśli macie dużo czasu, możesz poprosić dzieci, by w zespołach porozmawiały o sytuacji, w której widziały dane zwierzę.
Usiądźcie w kole. Zapytaj dzieci, czy uważają, że święty Franciszek ze spektaklu miał wyjątkowy kontakt ze zwierzętami. Dlaczego tak, dlaczego nie?
W tym ćwiczeniu ważna jest otwartość osoby prowadzącej na wszystkie głosy z grupy.
Jeśli chcesz, możesz również skorzystać z pytań pomocniczych.
Które spotkania były dla niego wyzwaniem?
Z jakim zwierzętami miał problemy i na czym te trudności polegały? Jak sobie poradził?
Niech dzieci stworzą trzyosobowe grupy. Poproś, by w nich zastanowiły się, czy jest takie zwierzę, którego spotkanie ze świętym Franciszkiem chcielibyście zobaczyć. Dlaczego właśnie ono? Gdy grupy będą gotowe, poproś, by dzieci pokazały, jak wygląda i zachowuje się wybrane przez nich zwierzę.
Wróćcie do koła. Porozmawiajcie o tym, jak mogłoby wyglądać spotkanie świętego Franciszka ze zwierzętami, które wybraliście?
Zależnie od czasu, którym dysponujecie, oraz od zaangażowania grupy możecie rozmawiać o spotkaniach Franciszka z wybranymi zwierzętami lub z każdym kolejno. Jeśli grupa lubi działać, możecie spróbować zainscenizować takie spotkanie.
Zadanie domowe: Narysuj spotkanie świętego Franciszka z wybranym zwierzęciem.
Aby poprowadzić zajęcia online:
Pedagożka teatru, trenerka, tutorka. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza, Szkoły Treningu Grupowego przy Fundacji Szkoła Liderów oraz Szkołę Trenerów Grup Wsparcia. Certyfikowana tutorka Szkoły Liderów. Prowadzi warsztaty głównie dla osób dorosłych, wspiera w rozwoju nauczycieli i edukatorów.
Pedagożka teatru, trenerka, kuratorka, managerka kultury. W latach 2016-2022 kierowniczka Działu Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Obecnie jako freelancerka prowadzi warsztaty dla różnych instytucji i organizacji w całej Polsce oraz projektuje materiały edukacyjne i rozwojowe (przede wszystkim jako część składu Kolektywu Sensotwórczego). Jej głównym obszarem zainteresowania jest współczesny teatr dla dzieci, młodzieży i rodzin.
Wiek 10-13 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 6-10 lat