• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Magdalena Szpak, Maria Babicka

    Szczęście w codzienności? Z pamiętnika Łyska. Lekcja do spektaklu

    Konspekt zajęć do spektaklu Łysek z pokładu Idy" w reżyserii Konrada Dworakowskiego ze Śląskiego Teatru Lalki i Aktora Ateneum". Podczas lekcji uczniowie przyglądają się najważniejszym wydarzeniom w życiu tytułowego bohatera. Tworzą kartki z pamiętnika, w których przedstawiają te momenty z perspektywy Łyska.

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
    Rodzaj zajęć język polski, nauczanie zintegrowane, godzina wychowawcza
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 45 minut
    Cel zajęć
    • przyjrzenie się spektaklowi i jego głównemu bohaterowi;
    • spojrzenie na wydarzenia w historii bohatera z różnych perspektyw.
    Metody pracy rozmowa kierowana, dyskusja, ćwiczenia plastyczne

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Przestrzeń przygotowana do pracy w grupach.

    Środki dydaktyczne

    Duże arkusze papieru (brystol lub szary papier) - po jednym dla grupy. Przybory do pisania i rysowania (markery, długopisy, mazaki, kredki).

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Wprowadzenie 5 min.

    Zapowiedz dzieciom, że dzisiejsza lekcja będzie dotyczyła spektaklu w reżyserii Konrada Dworakowskiego Łysek z pokładu Idy”. Powiedz, że spektakl powstał w roku 2019 na podstawie książki Gustawa Morcinka, która została wydana w 1933 roku, czyli prawie 100 lat temu. Dziś przyjrzycie się szczególnie głównemu bohaterowi spektaklu i temu, jak pokazali go twórcy przedstawienia.

    2. Kim był Łysek? – czyli przypomnienie spektaklu 10 min.

    1. Zapytaj uczniów, co zapamiętali ze spektaklu. Spytaj, czy wiedzą, czym jest kopalnia i na czym polegała praca Łyska. 

    Daj czas na różne głosy i pytania, które będą się pojawiać. Pozwól dzieciom się wypowiedzieć, zanim doprecyzujesz podane przez nie odpowiedzi.

    2. Spróbujcie przywołać kluczowe momenty w historii Łyska. Zapiszcie je na tablicy. Możecie sformułować je jako najważniejsze Waszym zdaniem dni z jego życia, np.

    • dzień wejścia do kopalni,
    • dzień spędzony z Kubokiem,
    • dzień, w którym okazało się, że ślepnie,
    • dzień, w którym okazało się, że wyjście z kopalni jest niemożliwe,
    • dzień, w którym uratował przyjaciela,
    • wyjście z kopalni.

    Ustawcie je chronologicznie w formie podpunktów lub umieśćcie je na osi czasu.

    3. Co Łysek mógłby powiedzieć? – czyli zabawmy się w twórców! 25 min.

    1. Zapytaj dzieci, czy zauważyły, że przez większość spektaklu Łysek nie mówi. Czy pamiętają, w jakim momencie bohater zabiera głos? O czym wtedy mówi? Do kogo się zwraca? Jeśli dzieci nie będą pamiętać tego momentu ze spektaklu, przypomnij scenę, w której Łysek ma dłuższą wypowiedź w stronę widowni. Porozmawiajcie o tym, jaki miała ona wydźwięk.

    Zwróć uwagę dzieci na zabieg artystyczny, w którym Łysek mówi o sobie jako postaci fikcyjnej, stworzonej przez autora w określony sposób. Wyjaśnij dzieciom, że ten fragment pojawia się tylko w spektaklu, nie ma go w książce. To moment, w którym twórcy przedstawienia dzielą się z widzami swoją interpretacją tego, jak w tym momencie swojej historii czuł się Łysek, co myślał, co mógłby chcieć powiedzieć.

    W spektaklu był tylko jeden taki moment, ale w kolejnej części zajęć Wy zabawicie się w twórców i spróbujecie wymyślić, jak inne wybrane momenty swojego życia przeżywał Łysek.

    2. Wróćcie do momentów z życia Łyska, które zapisaliście. Wybierzcie cztery-pięć najważniejszych dni Łyska i nadajcie im numery. Podziel klasę na cztery-pięć zespołów i rozlosuj pomiędzy nie wybrane dni z życia Łyska.

    3. Rozdaj dzieciom duże kartki (np. arkusz szarego papieru lub brystol). Poproś, by każdy z zespołów przygotował kartkę z pamiętnika Łyska z wylosowanego dnia. Wyjaśnij, że mogą pisać i rysować. Poleć, by tworząc kartkę z pamiętnika, wzięli pod uwagę nastrój i myśli Łyska, jakie mógł mieć tego dnia. Jeśli rysują, niech oddadzą to kolorami. Jeśli piszą, niech określą, co Łysek mógłby pomyśleć o takim dniu. Zachęć dzieci, by porozmawiały, jak one same postrzegają jego sytuację i wykorzystały je w budowaniu kartki z pamiętnika Łyska. Niech korzystają ze swoją wyobraźni. Zachęć, by spojrzały na sytuację bohatera z różnych perspektyw szukając jej pozytywnych i negatywnych stron. Tu nie ma jednej dobrej odpowiedzi każda z nich będzie Waszym punktem widzenia na losy Łyska. 

    Możesz zasugerować, by zwróciły uwagę szczególnie na trzy pytania:
    Co czuł tego dnia Łysek?

    W jakiej Łysek był kondycji fizycznej?

    Co Łysek myślał tego dnia?

    4. Zawieście wszystkie kartki z pamiętnika w widocznym miejscu w kolejności chronologicznej. Wspólnie obejrzyjcie je po kolei. Jeśli słowa na kartkach są nieczytelne, poproś, by autorzy je przeczytali. Zapytaj pozostałe zespoły, co widzą na kartce, jakie myśli i nastroje Łyska dostrzegają. Porozmawiajcie o tym, co w omawianych dniach mogło dodawać Łyskowi szczęścia, a co mogło u je odbierać. Następnie oddaj głos autorom kartki z pamiętnika: mogą opowiedzieć o swoich założeniach. Nie martwcie się, jeśli pojawią się różnice w tym, co zamierzyli autorzy, a co powiedzą odbiorcy – dzieło można różnie interpretować.

    4. Czy historia Łyska może być przykładem szczęśliwego życia? 5 min.

    Na podsumowanie zajęć poproś dzieci, by każde z nich zastanowiło się, czy jego zdaniem Łysek miał szczęśliwe życie. Co wpłynęło na to, że postrzegacie je w ten sposób?

    Pozwól wybrzmieć wszystkim głosom. Nie oceniaj odpowiedzi.
     

    Zobacz też

    diamond icon
    diamond icon
    ikona Spektakl „Łysek z pokładu Idy" w reżyserii Konrada Dworakowskiego ze Śląskiego Teatru Lalki i Aktora „Ateneum".

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Magdalena Szpak

    Pedagożka teatru, trenerka, tutorka. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej  im. Aleksandra Zelwerowicza, Szkoły Treningu Grupowego przy Fundacji Szkoła Liderów oraz Szkołę Trenerów Grup Wsparcia. Certyfikowana tutorka Szkoły Liderów. Prowadzi warsztaty głównie dla osób dorosłych, wspiera w rozwoju nauczycieli i edukatorów.

    avatar

    Maria Babicka

    Pedagożka teatru, socjolożka, doktorantka i członkini zespołu Katedry Metod Badania Kultury w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, tutorka w liderskich programach rozwojowych. Pracuje w Dziale Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym, gdzie odpowiada m.in. za projekty objazdowe realizowane w namiocie cyrkowym w ramach programu Lato w teatrze oraz koordynację i realizację badań socjologicznych. Absolwentka socjologii w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego i Szkoły Pedagogów Teatru realizowanej w Instytucie Teatralnym. Prowadzi warsztaty dla edukatorów, dzieci i dorosłych oraz młodzieży. Śpiewa w rozrywkowym chórze All That Sound. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru.

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon
    Wiek 10-13 lat
    miniaturka Małgorzata Fijas, Małgorzata Skoczelas, Maja Krośnicka

    Kadry ze spektaklu

    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Magdalena Szpak, Justyna Czarnota

    "Dziś szczeniak mały, jutro – wierny druh". Lekcja do spektaklu

    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Magdalena Szpak, Maria Babicka

    Daj psu głos! Lekcja do spektaklu

    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Magdalena Szpak, Justyna Czarnota

    Zwierzęta świętego Franciszka. Lekcja do spektaklu