• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Magdalena Szpak, Anna Rochowska

    Lekcja do spektaklu "Hachiko"

    Zajęcia po obejrzeniu wspólnie spektaklu „Hachiko” w reż. Ewy Piotrowskiej z Teatru Maska w Rzeszowie w ramach projektu iTeatr TVP. Lekcja pozwala na podzielenie się wrażeniami po przedstawieniu oraz uruchomienie kreatywności w poszukiwaniu różnych zakończeń historii wiernego psa Hachiko. 

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
    Rodzaj zajęć nauczanie zintegrowane
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 45 minut
    Cel zajęć

    - nauka rozmowy - wypowiadania się samemu i słuchania innych osób;

    - rozwijanie umiejęctności tworzenia opowieści;

    - pobudzanie kreatywności dzieci poprzez poszukiwanie innych rozwiązań, innych możliwości zakończenia historii.

    Metody pracy rozmowa kierowana, pokaz fragmentów filmu lub spektaklu

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Zajęcia w przestrzeni klasy. Warto poustawiać ławki w ten sposób, aby stworzyć kilka stołów dla dzieci podzielonych na grupy.

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Rozmowa o spektaklu 10 min.

    Powiedz dzieciom, że dziś porozmawiacie o wspólnie obejrzanym spektaklu „Hachiko” i spróbujecie wymyślić własną wersję losów tytułowego bohatera. Zapytaj, czyja historia jest opowiadana w spektaklu. Spróbujcie przypomnieć sobie najważniejsze punkty fabuły. Co się działo z psem Hachiko? Zapytaj też dzieci, jakie emocje obudziło w nich to przedstawienie - czy było dla nich ciekawe, nudne, smutne? Dlaczego? Zadbaj, aby każda chętna osoba mogła się wypowiedzieć i zaznacz, że nie ma tu złych odpowiedzi i złych emocji - każdy ma prawo mieć po spektaklu swoje odczucia. Co się stało z Hachiko? Czy takie zakończenie podoba się dzieciom? Dlaczego tak, dlaczego nie? Jakie emocje budzi?

     

    Dyskusja w grupie małych dzieci może być bardzo żywiołowa. Jeśli chcesz się skupić na kształtowaniu umiejętności dykusji wśród dzieci,  możesz zadbać o to, żeby umówić się wcześniej na zasady, których przestrzegamy podczas tej rozmowy, np:

    1.  Mówi tylko jedna osoba naraz, reszta osób słucha.

    2. Mówi tylko osoba, która trzyma w ręku marker.

    3. Każdy ma prawo do własnego odczucia i może o nim opowiedzieć.

    Możecie wspólnie je wymyślić lub możesz je zaproponować - w zależności od tego, jakie doświadczenia ma dana klasa z takim sposobem pracy i od tego, ile masz czasu na poprowadzenie tych zajęć (wspólne wymyślanie wymaga więcej czasu). 

    Samo ustalenie zasad nie sprawi, że rozmowa od razu będzie toczyła się tak, żeby wszyscy mogli się usłyszeć - dzieci dopiero uczą się ze sobą rozmawiać. Niech ta lekcja będzie okazją do ćwiczenia umiejętności komunikacji w grupie.

    2. Zmieniamy historię 15 min.

    Powiedz dzieciom, że wprawdzie historia Hachiko wydarzyła się naprawdę, ale spróbujecie się dzisiaj wspólnie zastanowić, czy mogłaby potoczyć się inaczej. Najpierw poproś dzieci, żebyście przypomnieli sobie, jakie inne postaci oprócz Hachiko występowały w przestawieniu. Zapiszcie je na tablicy. Kto z nich mógłby wprowadzić jakąś zmianę w tej historii? 

    Podziel klasę na- 3 -5 osobowe zespoły, i daj każdej z nich do pracy jedną postać. Co mógłby /mogłaby zrobić X (czyli przydzielona postać), żeby zmienić historię Hachiko? Wymyślcie, co mogłoby się wydarzyć. Możecie wymyślić kilka historii. Przykładowe postaci: profesor, żona profesora, córka profesora, zawiadowca stacji, służący Kiko.

    3. Historie alternatywne 15 min.

    Poproś, żeby każda grupa po kolei opowiedziała wymyśloną historię kolegom i koleżankom z pozostałych grup. Możecie to zrobić w ten sposób, że dzieci w grupie zdecydują, czy opowiadają wszyscy członkowie grupy, czy lider lub liderka podejmą się opowieści. Możesz zapytać o jedną chętną osobę z każdej grupy, która poprowadzi tę opowieść, a pozostałe dzieci z grupy będą ją uzupełniać. 

    4. Zakończenie 5 min.

    Zapytaj dzieci najpierw, jak im się podobało tworzenie własnych opowieści a potem, jak im się opowiadało tę historię. Co im się w tym podobało? Co było trudne? Możesz zadać te pytania każdej grupie po opowieści lub wszystkim dzieciom - w formie podsumowania na forum.

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Magdalena Szpak

    Pedagożka teatru, trenerka, tutorka. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej  im. Aleksandra Zelwerowicza, Szkoły Treningu Grupowego przy Fundacji Szkoła Liderów oraz Szkołę Trenerów Grup Wsparcia. Certyfikowana tutorka Szkoły Liderów. Prowadzi warsztaty głównie dla osób dorosłych, wspiera w rozwoju nauczycieli i edukatorów.

    avatar

    Anna Rochowska

    Pedagożka teatru, liderka dostępności, koordynatorka Zespołu Edukacji TR Warszawa, w którym pracuje od 1996 roku. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, Podyplomowych Studiów dla Menadżerów Kultury na Wydziale Zarządzania UW, doktorantka w IS PAN. Wykłada na Wydziale Wiedzy o Teatrze Warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Zasiada w Radzie Programowej Fundacji Kultury bez Barier. Laureatka nagrody im. Haliny Machulskiej 2021.

    W TR WARSZAWA prowadzi i inicjuje szereg projektów z zakresu pedagogiki teatru – dla różnych grup odbiorców: dla dzieci, młodzieży, studentów, dorosłych i seniorów,  jak również dla osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi dbając o ich pełny dostęp do kultury. Uhonorowana została wyróżnieniem specjalnym podczas I Giełdy WPEK (Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej) za realizację programu „Edukacja w TR” w 2009 roku, III Nagrodą podczas V Giełdy WPEK w 2014 roku za projekt „Audiodeskrypcja w TR” z 2013 roku oraz II Nagrodą podczas XI edycji konkursu WNEK w 2020 roku za projekt międzyinstytucjonalnej współpracy KULTOUR.

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon
    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Magdalena Szpak, Justyna Czarnota

    "Dziś szczeniak mały, jutro – wierny druh". Lekcja do spektaklu

    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Magdalena Szpak, Maria Babicka

    Daj psu głos! Lekcja do spektaklu

    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Magdalena Szpak, Justyna Czarnota

    Zwierzęta świętego Franciszka. Lekcja do spektaklu