• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Katarzyna Piwońska

    Księżycowa Księżniczka. Lekcja do spektaklu

    Warsztat do spektaklu „Bambusowa Księżniczka" z Teatru „Maska" w Rzeszowie przeznaczony do poprowadzenia w edukacji zdalnej. Prezentacja przedstawienia odbyła się 30 marca 2021 w ramach transmisji organizowanych przez iTeatr.

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
    Rodzaj zajęć język polski, nauczanie zintegrowane, godzina wychowawcza
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 45 minut
    Cel zajęć
    • przyjrzenie się bohaterce spektaklu - jej pochodzeniu, losom i zachowaniu;
    • twórcze zabawy z wykorzystaniem papieru na lekcji.
    Metody pracy teatr cieni, rozmowa kierowana, rozmowa , ćwiczenia plastyczne

    Przygotowanie do zajęć

    Zadanie dla ucznia

    Przygotuj plik kartek papieru (może to być zwykły papier z drukarki).

    Aranżacja przestrzeni

    Zajęcia online.

    Środki dydaktyczne

    Kilka sztuk białych kartek papieru dla każdego ucznia.

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Teatr i… papier 5 min.

    Zacznij rozmowę z dziećmi od zwrócenia ich uwagi na papier - materiał, który wielokrotnie pojawia się w spektaklu i jest wykorzystywany na różne sposoby. Zapytaj je, do czego został użyty w spektaklu [jako ekran w teatrze cieniowym, jako sukienka księżniczki Kaguyi, jako chusta użyta do przewijania]. Zapowiedz, że w kolejnych zadaniach podczas tych zajęć sprawdzicie, do czego poza pisaniem może się przydać na lekcji papier.

    2. Cieniowy portret Księżniczki 15 min.

    1. Zapowiedz dzieciom, że teraz spróbujecie stworzyć cieniowy portret bohaterki spektaklu. Poproś, by każdy przygotował dwie kartki papieru i klej. Zadanie polega na tym, aby na jednej kartce nakleić wycięte z drugiej elementy tak, by tworzyły wizerunek księżniczki.

    2. Kiedy wszyscy będą już gotowi, poleć, by przyłożyli kartkę z portretem do źródła światła - np. okna. Podkreśl, że należy to zrobić w ten sposób, żeby strona z naklejonymi elementami była skierowana do źródła światła. Zapytaj uczniów, czy udało im się zobaczyć cieniowy portret księżniczki.

    3. Porozmawiajcie o głównej bohaterce spektaklu. Zapytaj dzieci, co niej myślą: jaka była, co było dla niej ważne, dlaczego musiała opuścić swoich bliskich? Możesz poprowadzić tę część na forum lub zaproponować jako rozmowę w parach [skorzystaj z opcji Breakout Rooms]. 

    3. Skąd pochodzi Księżniczka? 25 min.

    Zastanówcie się, jak może wyglądać Księżycowe Królestwo, do którego wraca Księżniczka Kaguya. Stwórzcie rysunki lub wykonajcie z papieru makietę tego miejsca w 3D. Zaproś chętne osoby, by zaprezentowały je do kamery i opowiedziały o nim.

    Zobacz też

    diamond icon
    diamond icon

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Katarzyna Piwońska

    Redaktorka, pedagożka teatru, tutorka. Od 2012 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach programów i badań dotyczących edukacji teatralnej i pedagogiki teatru. Od 2019 roku jest tutorką w programach rozwojowych Fundacji Szkoła Liderów. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Kultury (przedsięwzięcia związane z upowszechnianiem kultury).

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon
    Wiek 10-13 lat
    miniaturka Małgorzata Fijas, Małgorzata Skoczelas, Maja Krośnicka

    Kadry ze spektaklu

    Wiek 10-13 lat
    miniaturka Agnieszka Szymańska

    Alternatywny „Kopciuszek"

    Wiek 10-13 lat
    miniaturka Magdalena Szpak, Justyna Rogowska

    Między Zosią a Rutką. Lekcja do spektaklu