• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Nikolett Gábri

    "Chłopcy z Placu Broni" - konspekt lekcji

    Celem zajęć jest omówienie lektury „Chłopcy z placu Broni". Scenariusz lekcji nakłania do refleksji i dyskusji na temat symboli zawartych w utworze Ferenca Molnára. Uczniowie przyjrzą się dwóm opisanym w książce grupom: chłopcom z Placu Broni i chłopcom z Ogrodu Botanicznego (Czerwonoskórym). Poszukają odpowiedzi na pytania, czym jest wspólnota i jak powinna funkcjonować.

    Grupa wiekowa Wiek 10-13 lat
    Rodzaj zajęć język polski
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 45 minut
    Cel zajęć
    • analiza znaczenia Placu Broni jako symbolu w lekturze;
    • rozmowa o wspólnocie na przykładzie grup opisanych w utworze.
    Metody pracy rozmowa kierowana, rozmowa , gry i zabawy teatralne, ćwiczenia plastyczne

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Przestrzeń do pracy w grupach (ruch, praca plastyczna).

    Środki dydaktyczne

    Kilka kłębków sznurka. 

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Wspólnota – wprowadzenie i gest 10 min.

    Poproś uczniów, aby w grupach cztero-pięcioosobowych stworzyli pomniki o tytule: „Grupa przyjaciół”.

    Niech każda z grup przedstawi pozostałym swoje pomniki. Zatrzymajcie się na chwilę przy każdej z prac i potem porozmawiajcie o tym, co w danym pomniku podkreśla więź między członkami grupy.

    2. Analiza 15 min.

    Zapowiedz uczniom, że na tym etapie będziecie się przyglądać grupom przyjaciół opisanym w utworze, który omawiacie – tytułowym chłopcom z Placu Broni i Czerwonoskórym. Podziel uczniów na cztery grupy. Niech każda wylosuje jedno pytanie dotyczące pojęcia wspólnoty w kontekście omawianej lektury. Rozdaj uczniom karteczki i duże arkusze papieru. Powiedz im, by zastanowili się nad wylosowanym pytaniem i zapisali swoje odpowiedzi, dzieląc arkusz na dwie części – po lewej stronie zapisują odpowiedzi dotyczące chłopców z Placu Broni, a po prawej chłopców z Ogrodu Botanicznego (Czerwonoskórych).

    Pytania dla poszczególnych grup:

    • Jakie są zewnętrzne oznaki przynależności do grupy chłopców z Placu Broni, a jakie do chłopców z Ogrodu Botanicznego? Zastanówcie się, jakie znaczenie mają poszczególne elementy. Jakie są podobieństwa i różnice w znakach, jakimi posługują się obie grupy?
    • Jak działa wspólnota chłopców z Placu Broni a jak Czerwonoskórych? Jakimi kierują się zasadami?
    • Jakie są mocne strony obu tych wspólnot? Podajcie konkretne przykłady z lektury.
    • Co okazało się słabą stroną każdej z tych grup, kiedy napotkała na trudności? Podajcie konkretne przykłady z lektury.

    Poproś, aby z każdej grupy jedna osoba przedstawiła odpowiedzi grupy na forum.

    3. Obraz wspólnot z lektury oraz wizja idealnej wspólnoty 20 min.

    Niech uczniowie zostaną w tych samych cztero-pięcioosobowych zespołach. Zapowiedz im, że w tym etapie zastanowią się nad relacjami wewnątrz grup opisanych w lekturze. Swoje wnioski uczniowie wyrażą w formie plastycznej. Niech dwa zespoły pracują nad grupą chłopców z Placu Broni, a kolejne dwa – nad Czerwonoskórymi.

    Wszystkim zespołom rozdaj przygotowane wcześniej fragmenty sznurka. Niech sznurek posłuży do zobrazowania więzi pomiędzy członkami grupy. 

    Każdą z grup po kolei zaproś do zaprezentowania swojej instalacji. W trakcie tego ćwiczenia, po kolejnych prezentacjach, zapytaj obserwujących uczniów o ich wrażenia: co dany obraz mówi o funkcjonowaniu danej wspólnoty? Na zakończenie zastanówcie się nad tym, co jest ważne w funkcjonowaniu różnych grup. Co sprawia, że ich członkowie odczuwają, że tworzą ze sobą wspólnotę? Możesz zaprosić grupy do stworzenia nowych instalacji, które pokażą, jak wyglądałaby wspólnota, w której wszyscy czuliby się dobrze. Czy taki model jest możliwy do stworzenia?

    Wariant: Możecie instalację dotyczącą wymarzonej wspólnoty tworzyć wspólnie jako klasa. 

    Zobacz też

    diamond icon
    diamond icon
    ikona Ferenc Molnár, „Chłopcy z Placu Broni", Warszawa 2019.

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Nikolett Gábri

    Ukończyła wydział aktorski na Uniwersytecie Kaposvár na Węgrzech w roku 2016. W latach 2015-2017 grała w różnych produkcjach teatralnych oraz w spektaklach teatru w edukacji grupy teatralnej Nyitott Kör. Ukończyła również 120godzinny kurs dramy stosowanej. Od 2017 roku żyje w Polsce, gdzie ukończyła studia podyplomowe pedagogiki teatru na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2018 roku pracuje w zespole Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA, gdzie prowadzi warsztaty dramowe i teatralne oraz gra w spektaklach edukacyjnych i Teatru Forum. Od 2019 roku współprowadzi grupę Teatru Bezdomnych.

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon
    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Aleksandra Drzazga, Agata Pietrzyk-Sławińska, Monika Lićwinko, Ewa Sikora

    Podwórkowe zabawy w szkole

    Wiek 10-13 lat
    miniaturka Joanna Krukowska-Gulik

    Integracja w klasie

    Wiek 13-16 lat
    miniaturka Marta Knopik

    Wspólny czas