• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Katarzyna Piwońska

    Awantura o... jajo! Lekcja do spektaklu

    Warsztat po spektaklu „Tymoteusz wśród ptaków" w reżyserii Katarzyny Kawalec z Lubuskiego Teatru w Zielonej Górze. Podczas zajęć uczestnicy przyjrzą się temu, jak w trakcie przedstawienia zmieniały się ich własne emocje oraz przyjrzą się emocjom bohaterów.

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
    Rodzaj zajęć język polski, godzina wychowawcza
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 45 minut
    Cel zajęć
    • spojrzenie na przedstawione w spektaklu sytuacje z perspektywy emocji (widzów i bohaterów przedstawienia).
    Metody pracy rozmowa kierowana, improwizacje ruchowe

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Na początku zajęć - tradycyjny układ sali. W pozostałej części potrzeba rozsunąć ławki lub skorzystać z przestronnego korytarza.

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Moje emocje w trakcie spektaklu 10 min.

    Wyjaśnij dzieciom, że w tym ćwiczeniu będą rozmawiały z trzema osobami o swoich wrażeniach z obejrzanego przez Was spektaklu. Uczniowie zaczynają od rozmowy w ławce, a potem po każdym pytaniu jedna osoba przesiada się do ławki z przodu, druga - do ławki z tyłu. W ten sposób w każdym pytaniu powstają nowe pary. Zadaj pytania i po każdym z nich daj 2 minuty na wymianę w parze.

    • które momenty spektaklu były dla Ciebie wesołe? dlaczego?
    • który moment spektaklu sprawiły, że czułaś / czułeś strach? dlaczego?
    • który moment spektaklu był dla Ciebie smutny? dlaczego?

    2. Jakie emocje może budzić… jajo!? 30 min.

    1. Poproś dzieci, by dobrały się w trójki i odliczyły do trzech. Wyjaśnij, że osoba numer jeden przyjrzy się postaci LISA, osoba numer dwa - postaci TATY TYMOTEUSZA, osoba numer trzy - TYMOTEUSZOWI. 

    Każde z dzieci będzie się skupiało w tej części na przydzielonym bohaterze. Poproś dzieci, aby zaczęły się przemieszczać po sali w sposób charakterystyczny dla ich bohatera spektaklu. Daj chwilę na zabawę ruchem. Poleć, by na Twoje klaśnięcie wróciły do swoich trójek i porozmawiały na wskazany przez Ciebie temat. Powtarzaj ten cykl trzy razy, za każdym zadając inne pytanie:

    • czego obawiała się Twoja postać?
    • co ją smuciło?
    • co ją cieszyło, sprawiało radość?

    2. Daj każdej ekipie arkusz szarego papieru i poproś, by wspólnie uformowały z niego kształt jaja. Poproś, aby każda z osób w trójce pokazała za pomocą ciała i stworzonego przedmiotu, co dany bohater chciał zrobić z podrzuconym jajem na początku spektaklu. Na koniec niech cała trójka zastygnie w stopklatce, która pokazuje intencje wszystkich trzech bohaterów. Następnie niech dzieci zastanowią się i pokażą za pomocą ciał, jak ich bohaterowie traktowali jajo w finale spektaklu. 

    3. Poproś chętne osoby o zaprezentowanie swoich dwóch stopklatek pozostałym grupom. Porozmawiajcie o tym, co się zmieniło pomiędzy tymi dwoma momentami dla każdego z bohaterów.

    3. Podsumowanie 5 min.

    Zaproś dzieci do kręgu i wspólnej rozmowy. Zapytaj, które wydarzenie sprawiło, że wszyscy bohaterowie odczuwali radość z tego powodu. Jak myślicie, dlaczego tak się stało?

    Zobacz też

    diamond icon
    diamond icon

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Katarzyna Piwońska

    Redaktorka, pedagożka teatru, tutorka. Od 2012 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach programów i badań dotyczących edukacji teatralnej i pedagogiki teatru. Od 2019 roku jest tutorką w programach rozwojowych Fundacji Szkoła Liderów. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Kultury (przedsięwzięcia związane z upowszechnianiem kultury).

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon
    Wiek 10-13 lat
    miniaturka Małgorzata Fijas, Małgorzata Skoczelas, Maja Krośnicka

    Kadry ze spektaklu

    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Magdalena Szpak, Justyna Czarnota

    Zwierzęta świętego Franciszka. Lekcja do spektaklu