Konspekt zajęć

Między Zosią a Rutką

lekcja
Wiek 10-13 lat
07.10.2021 autor: Justyna Rogowska, Magdalena Szpak

tagi

analiza postaci, relacje między postaciami, warsztat do spektaklu

czas

45min

Warsztat po spektaklu „Rutka” w reżyserii Karoliny Maciejaszek z Teatru Arlekin w Łodzi. Podczas zajęć uczestnicy przypominają sobie główne bohaterki spektaklu i rozmawiają o relacji między nimi.

cele zajęć

  • analiza postaci ze spektaklu.

Metody pracy

rozmowa kierowana, rozmowa , improwizacje ruchowe

Przygotowanie do zajęć

środki dydaktyczne

Duże arkusze papieru (po jednym dla grupy), markery.

aranżacja przestrzeni

Na początku zajęć korytarz szkolny lub rozsunięte ławki w sali.

zadanie dla ucznia

dodatkowy opis

przebieg zajęć

1

Rozgrzewka – przypomnienie Zosi i Rutki

1. Stańcie w kole. Zapowiedz, że na dzisiejszych zajęciach przyjrzycie się głównym bohaterkom oglądanego przez Was wspólnie spektaklu, czyli Rutce i Zosi.

2. Poproś uczniów i uczennice, żeby dobrali się w pary. Jedna z osób w parze niech skupi się Rutce, druga – Zosi. Niech przypomną sobie, jak wyglądały i zachowywały się te postacie. Każda z osób w parze próbuje przez chwilę poruszać się tak, jak jej bohaterka.

3. Następnie osoba, która przypomina sobie Zosię, przyjmuje taką pozę ciała, w której zapamiętała bohaterkę. Poleć, by pary porozmawiały o tym, czy to był jakiś konkretny moment ze spektaklu i jak go pamiętają. Następnie to samo robi druga osoba z pary, przywołując postać Rutki. Daj chwilę na rozmowę o tej drugiej pozie.

10 min
2

Przyglądamy się postaciom

Poproś, aby po jednej stronie sali stanęły osoby, które w poprzednim ćwiczeniu przypominały sobie Zosię, po drugiej stronie – Rutkę. Te dwie grupy podziel na mniejsze (np. czteroosobowe) zespoły. Daj każdemu z nich duży arkusz papieru i markery. Poproś zespoły o stworzenie karty postaci, w której określą:

  • Gdzie i z kim mieszka ich postać?
  • Jaka mogła być jej ulubiona zabawa?
  • Czego nie lubiła robić?
  • Za czym i za kim tęskniła?
  • Czy podobało jej się to, że jest dzieckiem? Dlaczego tak / nie?
  • Jakie mogłoby być motto tej postaci?
15 min
3

Co je łączy, co je różni?

Poproś, żeby osoby pracujące razem w pierwszym ćwiczeniu wróciły do swoich par. Poleć, aby porozmawiały o tym, w czym były podobne do siebie Rutka i Zosia. Co je łączyło? Jakie były różnice między nimi? Jak czuły się w swoim towarzystwie? Kim były dla siebie nawzajem?  

10 min
4

Między czasami

Porozmawiajcie na forum. Zapytaj, kiedy rozgrywa się akcja spektaklu. Jak to możliwe, że Zosia spotkała się z Rutką? Co umożliwiło tę podróż w czasie? Kto ją odbywa wg uczniów – Zosia czy Rutka?

Jeśli w wypowiedziach grupy nie pojawił się ten wątek, zapytaj dzieci, kim ich zdaniem była ciotka Róża.

10 min

Zobacz także

  • Spektakl "Rutka" w reżyserii Karoliny Maciejaszek z Teatru Arlekin .