Konspekt zajęć

Jak tworzymy swój wizerunek w mediach społecznościowych?

lekcja
Wiek 13-16 lat
18.02.2020 autor: Paulina Andruczyk, Wiktoria Rutkowska

tagi

tworzenie etiudy, bezpieczeństwo w sieci, social media, Instagram, Facebook, wizerunek

czas

90min

Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z obecnością w mediach społecznościowych. Uczniowie przyglądają się temu, jak konstruowane są profile popularnych osób (np. artystów, instagramerów, celebrytów). Rozmawiają o tym, jakie mechanizmy zauważają i stosują w budowaniu wizerunku naportalach społecznościowych.

cele zajęć

  • krytyczna refleksja nad tworzeniem wizerunku w sieci;
  • zachęta do świadomego korzystania z mediów społecznościowych.

Metody pracy

zdjęcia, rozmowa , praca z użyciem zasobów internetu, pokaz

Przygotowanie do zajęć

środki dydaktyczne

Białe kartki, paski papieru, flamastry, długopisy, postity, zdjęcia dołączone do scenariusza + ew. muzyka wraz z odtwarzaczem. Telefony komórkowe lub inne urządzenia mobline z dostępem do internetu.

aranżacja przestrzeni

Ławki i krzesła rozsunięte pod ściany, by środek sali pozostał pusty.

 

 

zadanie dla ucznia

dodatkowy opis

przebieg zajęć

1

Wprowadzenie tematu

Podzielcie salę na pół – jedną stronę oznaczcie jako strefę „tak”, drugą jako strefę „nie”. 

Wytłumacz zasady ćwiczenia: będziesz odczytywać różne stwierdzenia; osoby, których dotyczy wymienione zdanie, stają w strefie „tak”, pozostałe – w strefie „nie”. Oto zdania:

  • zwracam uwagę na to, w co się ubieram;
  • lubię robić selfie;
  • wrzuciłam/wrzuciłem dzisiaj post na Instagrama/FB;
  • oznaczono mnie kiedyś na zdjęciu, na którym nie wyglądam dobrze;
  • napisałam/napisałem na Facebooku coś o swoim życiu;
  • nie korzystam z mediów społecznościowych;
  • miałam/miałem kiedyś ochotę skasować swoje konto na Facebooku;
  • inspiruje mnie ktoś, kogo znam tylko z sieci.

 Do tego działania możesz włączyć dynamiczną muzykę.

 

10 min
2

Co widać, a czego nie?

Podziel klasę na cztero-pięcioosobowe zespoły. Każdemu z nich daj jedno wydrukowane wcześniej zdjęcie dołączone do scenariusza [patrz: załącznik] oraz małe karteczki. Poproś, by uczniowie zajęli wygodne dla siebie miejsca. Zaproś grupy do wnikliwego przyjrzenia się fotografiom i zapisania na kartkach hasztagów, które mogłyby podnieść popularność danego zdjęcia na portalach społecznościowych. Niech przykleją je po lewej stronie zdjęcia. Następnie niech zapiszą i przykleją po prawej stornie hasztagi, które oddają realny charakter tego zdjęcia lub to, co może ono skrywać (np. #zmęczenie, #photoshop,  #mojeżycietakniewygląda, #takapraca).

 

Zaproś uczniów do utworzenia i zwiedzenia galerii obrazów z pakietem hasztagów. Następnie poproś, by wrócili do swoich grup i wymienili się spostrzeżeniami z „wizyty” w galerii.

20 min
3

Filary wizerunku, czyli co chcemy pokazać?

1. Podziel klasę na inne niż poprzednio cztero-pięcioosobowe grupy. Zaproś każdą z nich do zajęcia wygodnego miejsca w przestrzeni i porozmawiania o tym, jakie postaci śledzą w mediach społecznościowych (chodzi o profile instagramerów i facebookowe fanpejdże. Po chwili poproś grupy, by zdecydowały, któremu z wymienionych profili chcieliby się uważniej przyjrzeć podczas dzisiejszych zajęć. Może to być zarówno postać, która ich inspiruje, jak i taka, z której poglądami się nie zgadzają.

 

Podczas zajęć mogą pojawić się profile postaci, które zamieszczają kontrowersyjne treści. Zachęcamy do tego, by stworzyć uczniom przestrzeń do swobodnej wymiany myśli na temat prezentowanych tam zjawisk. To okazja do tego, by młodzież skonfrontowała swoje poglądy na temat różnych sposobów kształtowania wizerunku w Internecie i spróbowała określić, w czym widzi wartości i zagrożenia.

2. Poproś, by każdy zespół zastanowił się nad trzema głównymi określeniami/hasłami charakteryzującymi wizerunek wybranej osoby. Następnie zastanówcie się, co można powiedzieć o tej osobie po szczegółowej analizie jej profilu. Pomocne będą w tym poniższe pytania: 

  • co lubi/czego nie lubi wybrana osoba;
  • jaki ma charakter;
  • czego się wstydzi, co ukrywa;
  • jak wygląda jej dzień;
  • co robi w wolnym czasie;
  • czego się boi.

 

3. Poleć uczniom, by zaprezentowali tę osobę i swoje obserwacje dotyczące jej internetowego wizerunku w konwencji dowolnego programu telewizyjnego. Poproś, by zastanowili się, jaki telewizyjny gatunek lub format pozwoli najpełniej zaprezentować ich bohatera – może serwis informacyjny, dokument przyrodniczy, talk show, dokudrama? Zaznacz, że w tym zadaniu mogą korzystać z telefonów komórkowych czy rzutnika.

Warinat: Możesz pozostawić wybór formatu programu telewizyjnego uczniom lub zaproponować go do siebie – taki sam dla wszystkich zespołów lub rozlosować między grupy kilka haseł.

 

35 min
4

Czego więcej, czego mniej?

Po obejrzeniu wszystkich programów telewizyjnych usiądźcie w kręgu. Zaproś  uczniów i uczennice do zastanowienia się nad tym, jak funkcjonują media społecznościowe dzisiaj. Porozmawiajcie o tym, jakie zjawiska pojawiające się na Facebooku, Instagramie lub innych portalach są dla nich inspirujące i motywują do działania, a jakie ich deprymują, złoszczą, co im przeszkadza i dlaczego? Przed rozmową zachęć wszystkich, by odnosili się do obejrzanych przed chwilą prezentacji.

10 min
5

Ja i mój wizerunek

Zaproś uczniów do analizy własnych profili na Facebooku lub Instagramie. Rozdaj każdej z osób trzy pocięte paski papieru i coś do pisania. Poproś, by zapisali trzy określenia lub słowa najtrafniej opisujące wizerunek tworzony przez nich w sieci, np.: otaczam się przyjaciółmi, lubię podróżować, mam poczucie humoru, samotnik, imprezowicz.

 

Zależnie od czasu i stopnia integracji klasy, możesz zaproponować uczniom rozmowę w mniejszych grupach o wybranych przez nich określeniach. Równie dobrze możesz zaproponować, by każdy zachował hasła dla siebie i zastanowił się, czy wizerunek, który tworzy, jest wizerunkiem, który rzeczywiście chce budować.

15 min

Materiały dodatkowe

Galeria zdjęć ze spektakli i filmów

Zobacz także

  • Materiały zdjęciowe z serwisu unsplash.com [patrz: załącznik]
  • Materiały zdjęciowe z serwisu pixabay.com [patrz: załącznik]