Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (159)

sortowanie
autor: Monika Bania, Aleksandra Drzazga, Agata Pietrzyk-Sławińska, Ewa Sikora
pozalekcyjne
Wiek 6-10 lat
  • praca z przedmiotem
  • przyroda
  • wyjście ze szkoły

Podczas zajęć uczniowie będą szukać zabawowego potencjału najbliższego otoczenia i prostych przedmiotów. Będą wymyślać samodzielnie zabawy, które zaproponują swoim kolegom i koleżankom z klasy. Miejsce przeprowadzenia lekcji może zostać dowolnie wybrane - warto jednak, by działania odbyły się na świeżym powietrzu. Inspiracją do własnej aktywności uczniów jest tu wiersz Danuty Wawiłow "Kałużyści".

autor: Karolina Pluta
lekcja
Wiek 6-10 lat
  • akcja szkolna
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • przyroda
  • ekologia
  • ochrona przyrody
  • pszczoły

W trakcie tego warsztatu uczniowie i uczennice poznają różnorodne ciekawostki związane z obecnością pszczół w przyrodzie i w życiu człowieka na przestrzeni wieków. Korzystając z tej wiedzy, zastanawiają się nad ich znaczeniem w ekosystemie. Podczas zajęć uczniowie dowiadują się o akcjach społecznych poświęconych ratowaniu pszczół i projektują krótkie działanie zachęcające kolegów i koleżanki do zainteresowania się ochroną pszczół. Lekcja przeznaczona dla klas III i IV szkoły podstawowej (można też ją zaadaptować dla późniejszych etapów nauczania).

autor: Katarzyna Krzywicka
lekcja
Wiek 6-10 lat
  • praca z przedmiotem
  • przyroda
  • wyjście ze szkoły
  • wystąpienia publiczne
  • muzeum
  • tworzenie wystawy

Podczas zajęć tworzenie muzeum staje się pretekstem do namysłu nad tematem, któremu to miejsce będzie poświęcone. Uczniowie przejmują całkowicie odpowiedzialność za to, jak rozplanowana będzie praca, skąd pozyskają eksponaty, kogo zaproszą do zwiedzania i co powiedzą o świecie odbiorcom swojej wystawy. Sugerujemy wykorzystanie tego scenariusza do pracy wokół zagadnień przyrodniczych – powstał on z inspiracji książką „Pieniek otwiera muzeum”. Możliwe jest także zaadaptowanie tego schematu do innych tematów. Cykl zajęć łączy ze sobą elementy przyrody, języka polskiego, plastyki.

autor: Katarzyna Piwońska, Daniel Stachuła
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • język
  • komunikacja
  • współpraca
  • tworzenie tekstu

Zajęcia łączą temat tworzenia poezji z integracją grupy: sposobem na lepsze poznanie się uczestników jest pisanie limeryków charakteryzujących członków grupy. Uczniowie zyskują wiedzę o cechach gatunkowych limeryku, a następnie – poprzez rozmowy i działania ruchowe – konstruują poszczególne wersy tej krótkiej formy poetyckiej. Proponowany zestaw ćwiczeń (praca indywidualna, w parach, w grupie) ukierunkowany jest jednocześnie na proces integracji grupy.

autor: Kamila Kiermasz, Joanna Krukowska, Katarzyna Lniany, Anna Zalewska-Uberman
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • język
  • literatura
  • tworzenie wiersza
  • językowe środki wyrazu

Zajęcia służą utrwaleniu wiedzy dotyczącej środków stylistycznych poprzez ich praktyczne wykorzystanie. Uczniowie będą szukać inspiracji w przestrzeni szkoły i tworzyć na tej podstawie środki stylistyczne, które w dalszym etapie zostaną wykorzystane do podejmowania własnych prób poetyckich. W ten sposób stworzą własne utwory wiersze opowiadające o przestrzeni szkolnej.

autor: Dorota Ogrodzka
pozalekcyjne
Wiek 10-13 lat
  • społeczeństwo
  • idee / wartości
  • historia

Zajęcia mają oswoić uczestników z pojęciem konstytucji, a także zachęcić ich do namysłu nad tym, jak chcieliby zmieniać, ulepszać państwo i społeczeństwo, w którym żyją. Rozwój kreatywności idzie tu więc w parze z poczuciem odpowiedzialności i świadomości obywatelskiej, zgodnie z ideą Janusza Korczaka, który jako jeden z pierwszych teoretyków i praktyków pedagogiki pisał o dziecku jako pełnoprawnym obywatelu. Celem warsztatów jest też zainteresowanie dzieci ustrojem, symboliką i dokumentami prawnymi państwa, w którym żyją i zachęcenie ich do aktywnego poznawania tych elementów.

Zaproponowany wariant ma na celu zapoznać uczestników w formie zabawy-debaty z zasadami dyskutowania, konstruowania argumentów  prowadzenia sporów, które stanowią podstawę demokracji. Pozwala też na przygotowanie nietypowych obchodów Święta Konstytucji 3 maja.

autor: Maria Babicka, Marta Kujawińska, Małgorzata Stecz, Agnieszka Szymańska
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • analiza wiersza
  • tworzenie instalacji
  • tworzenie wiersza
  • językowe środki wyrazu
  • poezja

Zajęcia stanowią okazję do kreatywnego i przewrotnego spojrzenia na utwory poetyckie jako na zróżnicowane konstrukcje, struktury złożone z określonych, znanych uczniom elementów takich jak: wersów, strof, rymów oraz środków poetyckich  epitet, porównanie, przenośnia, onomatopeja). Poprzez budowanie przestrzennego odpowiednika tekstu oraz nanoszenie kolejnych elementów dotrzemy do tworzenia utworu poetyckiego zgodnego ze zbudowaną konstrukcją, jej dynamiką oraz formą. Spotkanie zakończymy performatywnym odczytaniem powstałych wierszy.

pozalekcyjne
Wiek 16-19 lat
  • idee / wartości
  • społeczeństwo obywatelskie
  • wiedza o społeczeństwie

Warsztat jest propozycją przygotowania obchodów święta Konstytucji 3 Maja w nietypowej formule: czytania performatywnego fragmentów współczesnej Konstytucji RP w formie… chóru. Zastosowanie tej formy ma dać okazję do świadomego odczytania tekstu konstytucji, zastanowienia się nad jego znaczeniem oraz funkcją społeczną, a także własnym stosunkiem do jego zapisów. Pozwala też zapoznać uczestników z nowoczesnymi praktykami performatywnymi i przykładami wykorzystania zbiorowego głosu w teatrze.

autor: Agata Pietrzyk-Sławińska
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • praca z ciałem
  • mitologia
  • antyk

Scenariusz jest próbą teatralnego spojrzenia na mitologię. Zajęcia mają charakter podsumowujący - najlepiej zrealizować go na podsumowanie cyklu zajęć dotyczących mitologii, wykorzystując dotychczasową wiedzę uczniów. Zaproponowane ćwiczenia, materiały i pojęcia, umożliwiają spojrzenie na starożytnych bohaterów i łączące ich relacje, jak na specyficzne figury myślowe, które pozwalają na krytyczną refleksję o współczesnej kulturze i życiu społecznym.

autor: Weronika Łucyk
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • mitologia
  • tworzenie monologu postaci
  • tworzenie utworu muzycznego
  • praca z tekstem
  • antyk
  • praca z obrazem
  • tworzenie dialogu

W scenariuszu zostają zestawione dwa mity: o Demeter i Korze oraz Orfeuszu i Eurydyce. Uczniowie przyjrzą się motywowi miłości i śmierci w obu tekstach, poszukają podobieństw i różnic. Do uruchomienia refleksji nad stratą uczniowie wykorzystają malarskie przedstawienia mitologicznych bohaterów.