Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (129)

sortowanie
autor: Dorota Ogrodzka
pozalekcyjne
Wiek 13-16 lat
  • praca z przestrzenią
  • wiedza o społeczeństwie
  • praca z ciałem
  • wyjście ze szkoły
  • akcja w przestrzeni publicznej
  • Święto Niepodległości
  • prowadzenie wywiadu

Celem cyklu zajęć jest przygotowanie przez uczniów teatralnej wypowiedzi dotyczącej tematu niepodległości i związanej z nim kategorii wolności. Warsztat skłania do refleksji na temat własnego, indywidualnego rozumienia tych pojęć. Zaprasza też do poszukiwania inspirujących – alternatywnych wobec znanych z historii politycznej głównego nurtu – postaci, które starają się lub starały o niepodległość i wolność w różnych dziedzinach życia. Podczas kolejnych spotkań uczniowie stają przed pytaniami o granice, ograniczenia (wewnętrzne i zewnętrzne ) i doświadczenie ich przekraczania, mają okazję do uświadomienia sobie oraz nazwania własnych granic i potrzeb związanych z poczuciem wolności, a także skonfrontowania oficjalnych narracji historycznych z osobistymi historiami.

pozalekcyjne
Wiek 13-16 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • tworzenie instalacji
  • analiza tekstu
  • tworzenie maski

Podczas zajęć koła teatralnego uczniowie zmierzą się z interpretacją fragmentów powieści Ferdydurke Witolda Gombrowicza. Uczestnicy warsztatów przyjrzą się gombrowiczowskim pojęciom gęby oraz formy, a następnie poszukają ich we własnym otoczeniu i doświadczeniu szkolnym. Zestaw sugerowanych ćwiczeń może dostarczyć materiału do zbudowania spektaklu teatralnego z okazji Dnia Edukacji Narodowej, opartego na motywach powieści Witolda Gombrowicza.

lekcja
Wiek 6-10 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • praca z przedmiotem
  • Dzień Babci
  • Dzień Dziadka
  • improwizacja teatralna

Scenariusz pomoże w przygotowaniu performatywnego pokazu z okazji Dnia Babci i Dziadka – posłużą do tego nieskomplikowane narzędzia i zabawy z dziećmi. Praca będzie dla uczniów okazją, by lepiej poznać historię rodzinną, być może nawiązać bliższe relacje z dziadkami. Pierwszy etap to stworzenie bazy umiejętności, wiedzy, inspiracji. Drugi etap to proces opracowania samego wydarzenia, performance’u.

autor: Agnieszka Szymańska
lekcja
Wiek 4-6 lat
  • praca z przestrzenią
  • praca z ciałem
  • emocje
  • Dzień Matki

Czy świętowanie Dnia Mamy zawsze musi polegać na recytacji wierszy i śpiewaniu piosenek? Być może większą radością i prezentem byłby wspólnie spędzony czas? W naszej propozycji podczas szkolnej uroczystości dzieci i opiekunowie mają okazję spotkać się w serii teatralnych zabaw, które pozwolą im lepiej się poznać. Nauczyciel staje się animatorem uruchamiającym działania przeznaczone do wykonania w rodzinnych duetach.

lekcja
Wiek 16-19 lat
  • język polski
  • rozmowa o filmie
  • interpretacja utworu
  • analiza wiersza
  • praca z ciałem
  • praca z przedmiotem
  • tworzenie instalacji
  • motyw apokalipsy

Scenariusz pokazuje biblijną Apokalipsę świętego Jana w szerokim kontekście sztuki i literatury współczesnej. Zajęcia składają się z dwóch części. W pierwszej części  uczniowie zastanawiają się nad ziemskim życiem człowieka, w drugiej odwołują się bezpośrednio do fragmentów tekstu Apokalipsy i konfrontują ją z innymi tekstami literackimi, obrazami, wideoartem. Zajęcia mogą posłużyć jako punkt wyjścia do badania motywu apokalipsy.

lekcja
Wiek 10-13 lat
  • godzina wychowawcza
  • akcja szkolna
  • odpoczynek
  • wakacje

Scenariusz to zaproszenie do fantazjowania na temat wakacji, odpoczynku i snucia planów na otwierającą się wraz z końcem roku szkolnego przyszłość. Warsztat jest połączeniem działania teatralnego oraz zajęć rozwojowych, integracyjnych. Może wspomagać proces tworzenia się w grupie zaufania, a także zachęcać uczestników do uważnego słuchania się i pokazywać im wartość dzielenia się swoimi refleksjami, uczuciami, myślami z innymi osobami. Scenariusz może być realizowany zarówno z uczniami starszych klas podstawówki (4-8), gimnazjum i szkoły ponadgimnazjlnej. Można go poprowadzić w dniach poprzedzających zakończenie roku szkolnego jako godzinę wychowawczą lub zorganizować oólnoszkolną akcję zapraszać do niego różne klasy.

autor: Marta Lewandowska
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • sztuka
  • tworzenie definicji
  • tworzenie instalacji
  • analiza dzieła sztuki
  • sztuka współczesna

Propozycja przygotowania klasy do wizyty w Centrum Sztuki Współczesnej lub innym miejscu związanym ze sztuką współczesną. Podczas zajęć uczniowie samodzielnie tworzą, ale i spotkają się z pracami artystów, by zastanowić się nad ich metodami i przekazem. Uczestnicy lekcji stają przed pytaniami o to, czym jest sztuka dla tych, którzy tworzą, a czym dla jej odbiorców. Finał zajęć stanowi wspólne budowanie pojęcia SZTUKI. 

lekcja
Wiek 6-10 lat
  • wyjście z sali
  • wyjście ze szkoły
  • improwizacja tekstowa
  • wiedza o kulturze

A gdyby tak pierwszą wyprawę do biblioteki potraktować jako rodzaj śledztwa? W scenariuszu cztery grupy detektywów otrzymują swoje zadania i by je spełnić wybierają się do biblioteki – odczytują mapę, rozpoznają teren, dowiadują się jak najwięcej o pracy biblioteki i sekretnym życiu książek. Zajęcia sa okazją do tego, by poprzez szereg zabaw zapoznać dzieci z funkcjonowaniem biblioteki oraz zachęcić do odbywania samodzielnych przygód czytelniczych.

 

autor: Aleksandra Drzazga
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • historia
  • język polski
  • społeczeństwo obywatelskie
  • muzeum
  • tworzenie projektu

Po co ludziom muzea? Jaki powinien byc ich kształt i czy społeczeństwo może o nich decydować? Co chcielibyśmy przechować dla nastepnych pokoleń? Na te pytania uczniowie próbują sobie odpowiedzieć w trakcie zajęć poświeconych przygotowaniu młodzieży do wyjścia do muzeum.

autor: Agnieszka Szymańska
lekcja
Wiek 6-10 lat
  • język polski
  • praca z przestrzenią
  • tworzenie etiudy
  • praca z tekstem

Punktem wyjścia do stworzenia konspektu jest fragment książki „Lato Muminków" Tove Jannson („O tym jak się pisze sztukę teatralną?"  oraz „O próbie generalnej"), w którym bohaterowie  odkrywają świat teatru. Podczas zajęć za pomocą działań plastycznych oraz przestrzenno-ruchowych uczniowie przygotowują się do  wizyty w teatrze – być może dla niektórych pierwszej.