Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (172)

sortowanie
autor: Marta Lewandowska
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • tworzenie instalacji
  • analiza tekstu
  • praca z tekstem
  • Biblia
  • Księga Hioba

„Księga Hioba” jest jedną z najbardziej tajemniczych ksiąg Biblii. Burzy wyobrażenia
o sprawiedliwości i roli Boga w świecie. Dochodzi do granicy bluźnierstwa, a przede wszystkim wciąż stawia pytania o sens cierpienia. Pytania na które nie ma odpowiedzi. Zostaje milczenie. Co mówi nam dzisiaj? Kim jest współczesny Hiob? - nad tymi tematami będą się zastanawiać podczas zajęć uczniowie.

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • tworzenie choreografii
  • praca z dźwiękiem
  • wiedza o teatrze
  • historia teatru
  • teatr antyczny

Celem zajęć jest poszukanie odpowiedzi na pytanie: dlaczego teatr wymyślony w VI wieku p.n.e przetrwał? Jakie są jego źródła? Co jest potrzebne do stworzenia teatru? Jak bardzo teatr antyczny różni się od teatru współczesnego? Po co ludzie wymyślili teatr? W znajdywaniu odpowiedzi pomoże klasie udział w serii praktycznych działań skupionych wokół kluczowych dla teatru antycznego pojęć.

autor: Kamila Paradowska
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • analiza postaci
  • tworzenie etiudy
  • analiza sceny dramatu
  • tragedia grecka

Zajęcia są okazją do przyjrzenia się tragedii Króla Edypa od strony jego emocji. Najpierw uczniowie zapoznają się z historią bohatera i śledzą kulturowe konteksty związane z tą postacią. Główną część zajęć stanowi próba przyjrzenia się emocjom Edypa i wyrażenie ich za pomocą teatralnych środków wyrazów. Każda z grupa otrzymuje jednak inną formę ekspresji i bada, jak mogą posłużyć do przedstawienia emocjonalnej sytuacji postaci.

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • tworzenie instalacji
  • analiza tekstu
  • Biblia
  • przypowieść

Scenariusz przeznaczony jest do pracy na lekcji z dowolnie wybraną przypowieścią biblijną. Zajęcia są tak skonstruowane, że pozwalają uczniom stopniowo docierać do znaczeń alegorycznego tekstu. Zaczynają oni od stawiania samodzielnych pytań tekstowi, podejmują próby odpowiedzi na nie i wysłuchują perspektywy innych osób, a na koniec tworzą pracę plastyczną, która pozwala im wyrazić własne odczytanie przypowieści.

autor: Weronika Łucyk
pozalekcyjne
Wiek 10-13 lat
  • praca z przedmiotem
  • baśń
  • tworzenie baśni
  • budowa baśni

Skąd wiadomo, że jakaś opowieść to baśń? Jakie są elementy wspólne dla tak wielu różnych i oryginalnych historii? W trakcie zajęć uczniowie systematyzują wiedzę z zakresu budowy baśni i samodzielnie piszą utwory zgodne z ramami tego gatunku literackiego. Punktem wyjścia stają się baśniowe atrybuty przyniesione przez uczniów.

autor: Agnieszka Szymańska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • baśń
  • analiza bohatera
  • tworzenie słuchowiska

Podczas lekcji uczniowie przyglądają się losom Kopciuszka i rozmawiają o współczesnych wariantach tej historii. Szukanie motywów z baśni w dzisiejszym świecie jest podstawą do tworzenia parafrazy literackiej. Podczas zajęć uczniowie bawią się literackim pierwowzorem, a finałem jest opracowanie w grupach słuchowisk z własnymi wersjami opowieści o współczesnych Kopciuszkach.

autor: Agnieszka Szymańska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • praca z ciałem
  • baśń
  • praca z fotografią
  • analiza bohatera

Scenariusz pozwala przyjrzeć się  baśniowym bohaterom w perspektywie zachodzącej w nich zmiany. Podczas zajęć uczniowie pracują z tekstem, skojarzeniami, by uruchomić refleksję na temat cech postaci, które uległy transformacji oraz poszukać kluczowych momentów i zdarzeń prowadzących do przemiany.

Scenariusz można wykorzystać do pracy z dowolnym utworem, w którym obecny jest motyw przemiany bohatera.

autor: Weronika Łucyk
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • baśń
  • tworzenie kostiumu

Co mówią o właścicielu jego buty? Jak kostium charakteryzuje bohatera? Do czego może doprowadzić ocenianie na podstawie ubioru? Scenariusz to propozycja analizy i interpretacji baśni „Kot w butach”. Rozszerzeniem tematu związanym z budową baśni może być drugi scenariusz „Przepis na baśń”, który może być realizowany także podczas omawiania innych tekstów.

autor: Joanna Krukowska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • integracja
  • umiejętności
  • wymiana

Scenariusz warsztatów integrujących klasę, podczas których uczniowie mogę lepiej poznać swoje zainteresowania. Uczestnicy przyjrzą się swoim ulubionym aktywnościom, poszukają w nich potencjału do podzielenia się z innymi i stworzą bank czasu – miejsce, w którym każdy może zaproponować jakieś działanie, które przyniesie korzyść grupie.

autor: Joanna Krukowska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • zasady
  • prawo
  • przestrzeń szkoły

Scenariusz porusza temat zakazów, nakazów i norm, z którymi uczniowie spotykają się na co dzień w szkole. Daje możliwość przyjrzenia się szkolnym przestrzeniom i wypracowania przez uczestników własnych zakazów i norm, które według nich powinny tam obowiązywać.