Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (208)

sortowanie
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • tworzenie wiersza
  • praca z tekstem
  • analiza spektaklu

Warsztat do spektaklu „Kasieńka” w reż. Anny Wieczór-Bluszcz z Miejskiego Teatru Miniatura w Gdańsku, możliwy również do zrealizowania jako lekcja wokół lektury. Podczas zajęć uczniowie zastanawiają się nad najważniejszymi wątkami w przedstawieniu i przyglądają się fragmentom literackiego pierwowzoru.

autor: Anna Zalewska-Uberman
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • język polski
  • analiza postaci
  • tworzenie etiudy
  • analiza dramatu
  • analiza sceny dramatu
  • motyw podróży

W dramacie Juliusza Słowackiego Kordian wyrusza w podróż po Europie. To wyprawa nie tylko do nowych miejsc, ale i w głąb siebie. Zadaniem uczniów będzie stworzenie dziennika podróży bohatera na podstawie aktu II dramatu zatytułowanego „Wędrowiec” i prześledzenie jej wpływu na Kordiana.

lekcja
Wiek 16-19 lat
  • język polski
  • analiza postaci
  • tworzenie etiudy
  • analiza sceny dramatu
  • romantyzm
  • miłość

Zajęcia oparte są na analizie "Ślubów panieńskich" Aleksandra Fredry. Uczestnicy badają sceny z dramatu z perspektywy dwóch par, czterech bohaterów: Anieli i Gustawa, Albina i Klary. Uczniowie analizują podejście każdego z bohaterów i starają się zrozumieć stojącą za nimi „filozofię miłości”.

lekcja
Wiek 16-19 lat
  • język polski
  • analiza dramatu
  • analiza sceny dramatu
  • praca z tekstem

Scenariusz to pomysł na wydobycie z dramatu Wyspiańskiego sensów, znaczeń, które bezpośrednio po lekturze zauważają uczniowie i uczennice. Jego celem jest zachęcenie ich do własnych prób interpretacyjnych. Uczniowie bazują na skojarzeniach, emocjach i pierwszych interpretacjach tekstu. Kolejne zadania pomagają przyjrzeć się dramatowi i mogą być wstępem do cyklu lekcji poświęconych poszczególnym tematom.

lekcja
Wiek 16-19 lat
  • język polski
  • analiza postaci
  • tworzenie etiudy
  • analiza tekstu
  • analiza dramatu

„Wesele” otwiera seria scen przepełnionych gwarem, ruchem, tańcem – a kończy statyczny „chocholi taniec”. Uczniowie podczas zajęć uczniowie przyjrzą się zdarzeniom i rozmowom z bronowickiej chaty, by zastanowić się, co spowodowało tę przemianę. Będą pracować w grupach, śledząc punkt widzenia wybranych postaci dramatu.

lekcja
Wiek 6-10 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • praca nad rolą
  • zwierzęta
  • poezja

Krótkie wierszyki Jana Brzechwy z cyklu „ZOO” to popularny materiał literacki. Wiele z nich znamy z „Akademii Pana Kleksa” lub z ćwiczeń dykcyjnych. Krótkie, melodyjne i rytmiczne łatwo zapadają w pamięć. To również bardzo wdzięczny materiał teatralny pozwalający uwolnić dziecięcą wyobraźnię i energię – podczas tych zajęć pomogą one dzieciom przejść drogę od zabawy do tworzenia teatru.

autor: Aleksandra Drzazga
lekcja
Wiek 10-13 lat
    -

Tematem zajęć jest deszczowa pogoda. Na początku zajęć uczniowie przyglądają się różnym formom deszczu w serii ruchowych i dźwiękowych działań. Następnie zapoznają się z wierszem Stanisława Grochowiaka „Na słotę”. Wiersz jest pretekstem do tego, by zastanowili się nad tym, jak lubią spędzać deszczowy czas oraz stworzyli własne poetyckie opisy.

autor: Anna Zalewska-Uberman
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • język polski
  • analiza wiersza
  • praca z ciałem
  • tworzenie wiersza
  • poezja

Zajęcia inspirowane wierszem „Leżenia” Mirona Białoszewskiego, które służą jednocześnie ukazaniu performatywnego charakteru poezji tego twórcy oraz refleksji nad leżeniem jako czynnością.

autor: Agata Pietrzyk-Sławińska
pozalekcyjne
Wiek 16-19 lat
  • język polski
  • zajęcia teatralne
  • analiza wiersza
  • tworzenie etiudy
  • przyroda
  • praca z tekstem
  • poezja

Zajęcia są rodzajem poetycko-teatralnego namysłu nad otaczającą nas przyrodą. Ćwiczenia zainspirowane zostały twórczością Bolesława Leśmiana, w której to tętniąca życiem przyroda obserwuje i interpretuje świat człowieka. Warsztaty pozwalają poprowadzić twórczą analizę wierzy Leśmiana, ale też prowokują do rozmowy o kwestiach ekologicznych i relacji człowieka z przyrodą.   

autor: Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • godzina wychowawcza
  • język polski
  • tworzenie etiudy
  • Internet

Warsztat można poprowadzić z uczniami w ramach godziny wychowawczej lub po obejrzeniu spektaklu „Bromba w sieci” w reż. Rafała Siesickiego z Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie. Uczniowie zastanawiają się nad tym, w jaki sposób korzystają z przestrzeni wirtualnej, jaki rodzaj treści i aktywności tam dostępnych jest dla nich szczególnie ważny.