Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (114)

sortowanie
autor: Joanna Krukowska
lekcja
Wiek 6-10 lat
  • praca z przestrzenią
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • integracja
  • szkoła

Zajęcia zainspirowały fragmenty "Dzieci z Bullerbyn" poświęcone przemierzaniu przez bohaterów drogi do i ze szkoły. W scenariuszu motyw ten posłużył dwóm celom. W pierwszej części uczniowie biorą udział w serii inegracyjnych działań przestrzenno-ruchowych bazujących na przygodach Lisy i spółki. W drugiej pozwala na podjęcie tematu emocji związanych z byciem uczniem i chodzeniem do szkoły.

lekcja
Wiek 16-19 lat
  • sztuka
  • godzina wychowawcza
  • tworzenie pracy plastycznej
  • praca z fotografią
  • integracja
  • praca z portretem

Scenariusz łączy w sobie refleksję nad współczesnym zjawiskiem selfie oraz sztuką portretowania. Dzięki wykorzystaniu zdjęć zrobionych przez uczniów mają oni okazję do lepszego poznania się oraz zastanowienia nad tym, czym jest kreacja i autokreacja. Odniesienie do dzieł sztuki - zarówno klasycznych jak i współczesnych - pozwala spojrzeć na selfie jako działanie o charakterze artystycznym.Zajęcia zawierają elementy integracyjne przeznacozne dla grup nastolatków, można je poprowadzić jako godzinę wychowawczą lub lekcję sztuki.

autor: Karolina Pluta
lekcja
Wiek 6-10 lat
  • wyjście z sali
  • tworzenie etiudy
  • praca z przedmiotem
  • emocje
  • integracja
  • szkoła

Książka szwedzkiej pisarki Gunilli Bergström pt.: „Co się stało z Albertem?” opowiada o siedmioletnim chłopcu, który stresuje się przed pierwszym dniem w szkole. Historia ta stała się inspiracją do tego, by stworzyć scenariusz, który pozwala uczniom w bezpieczny sposób rozpocząć swoją szkolną przygodę. Daje on przestrzeń do poznania nowych kolegów i koleżanek we wspólnym działaniu, oswojenia trudnych nieraz emocji związanych z nowym doświadczeniem oraz odkrycia szkolnej przestrzeni.

lekcja
Wiek 6-10 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie pracy plastycznej
  • integracja
  • analiza fragmentu powieści
  • szkoła

Scenariusz bazuje na fragmencie książki "Pippi Pończoszanka", w którym bohaterka po raz pierwszy idzie do szkoły. Zajęcia dają okazję do utrwalenia imion oraz poznania upodobań kolegów i koleżanek, a w drugiej części nawiązują do doświadczeń dzieci z ich pierwszego dnia w szkole. Pozwalają nauczycielowi rozpoznać potrzeby, obawy i oczekiwania członków nowej klasy. Celem zajęć jest integracja nowej grupy i adaptacja w środowisku szkolnym. Dlatego najlepiej przeprowadzić je w ciągu pierwszych dwóch tygodni roku szkolnego.

autor: Daniel Stachuła
pozalekcyjne
Wiek 13-16 lat
  • zajęcia teatralne
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • tworzenie instalacji
  • integracja

Scenariusz stanowi propozycję zajęć otwierających pracę koła teatralnego w nowym roku szkolnym. Składa się z dwóch części – integracyjnej, podczas której uczniowie poznają się miedzy sobą oraz teatralnej, która wprowadza temat współdziałania. W trakcie warsztatu skupionego wokół relacji jednostka-grupa uczniowie tworzą zasady współpracy w ramach pozalekcyjnych zajęć koła teatralnego. Zróżnicowany zestaw ćwiczeń zawiera elementy pracy indywidualnej, w parach oraz działań grupowych.

autor: Agata Łukaszewicz
lekcja
Wiek 4-6 lat
  • praca z ciałem
  • przyroda
  • integracja

Zajęcia są propozycją integracji grupy poprzez serię działań opartych na wspólnym ruchu i kontakcie fizycznym. Łaczy je motyw wyprawy do ogrodu - dzięki teatralnym zabawom, a przede wszystkim uruchomieniu wyobraźni, uczestnicy przenoszą się do sadu i przyglądają temu, jak rośnie, co się z nim dzieje pod wpływem pogody oraz kto go zamieszkuje. Warsztaty dają też okazję do wspólnego zebrania prostej wiedzy na temat budowy i rozwoju drzew owocowych.

autor: Dorota Ogrodzka
pozalekcyjne
Wiek 13-16 lat
  • zajęcia teatralne
  • świadomość społeczna
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • tworzenie definicji
  • bieda

Celem warsztatu jest uwrażliwienie młodych ludzi na nieoczywistość pojęcia biedy. Wraz grupą podejmujemy próbę bardziej uważnego, empatycznego i krytycznego spojrzenia na to, w jaki sposób nazywamy coś lub kogoś „biednymi” (np. jakieś zjawisko czy grupę). Punktem wyjścia do tych obserwacji jest wspólna analiza tekstów, przyglądanie się stereotypom. Podane szerokie konteksty mogą służyć do samodzielnego rozwijania tematu przez nauczyciela, animatora, instruktora, prowadzącego proces.

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • praca z ciałem
  • emocje
  • muzyka
  • komunikacja niewerbalna
  • empatia

Podczas zajęć uczniowie przyglądają się ciału jako środkowi komunikacji człowieka. Warsztaty opierają się na działaniach z muzyką i stwarzają okazję do ekspresji cielesnej, która jest podstawą pracy teatralnej. Uczniowie zapoznają się z pojęciami komunikacji niewerbalnej, empatii emocjonalnej i sprawdzają, czy możliwe jest współodczuwanie poprzez doświadczenie cielesne. Scenariusz może być realizowany na pozalekcyjnych zajęciach teatralnych, godzinie wychowawczej, lekcji muzyki czy języka polskiego. 

autor: Agnieszka Szymańska
lekcja
Wiek 6-10 lat
  • praca z przedmiotem
  • tworzenie pracy plastycznej
  • przyroda
  • praca z dźwiękiem
  • tworzenie utworu muzycznego
  • pory roku

Zajęcia łączą wiedzę przyrodniczą z plastyczną i muzyczną zabawą. Uczniowie przyglądają się przeobrażeniom natury w ciągu roku, a następnie zapoznają się z utworem Antonia Vivaldiego „Cztery pory roku”. To okazja do przyjrzenia się jak sztuka przetwarza otaczającą nas rzeczywistość. Na koniec uczniowie podejmą się własnych twórczych przekształceń, komponując utwór muzyczny. Zdobywają w ten sposób umiejętności przekładania emocji na dźwięki.

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie pracy plastycznej
  • muzyka
  • przekład interdyscyplinarny
  • korespondencja sztuk

Zajęcia przybliżają zagadnienia przekładu interdyscyplinarnego, adaptacji oraz korespondencji sztuk poprzez aktywne działanie uczniów. Podczas pracy warsztatowej uczniowie odczytują emocje wypływające z muzyki i przekładają język muzyczny na działania plastyczno-wizualne. Scenariusz może być realizowany podczas zajęć: muzyki, plastyki, sztuki, języka polskiego.