Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (52)

sortowanie
autor: Tomasz Daszczuk, Katarzyna Piwońska, Magdalena Szpak
pozalekcyjne
Wiek 13-16 lat
  • zajęcia teatralne
  • tworzenie etiudy
  • wyjście ze szkoły

Scenariusz przeznaczony do realizacji z kołem teatralnym. Uczestnicy zastanowią się, co to znaczy patrzeć jak Mały Książę. Lektura stanie się inspiracją do przygotowania przez uczniów etiud dotyczących ważnych dla nich tematów. Scenki mogą być podstawą dalszej pracy nad spektaklem.

autor: Marta Kujawińska
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • godzina wychowawcza
  • tworzenie etiudy
  • czasowniki
  • spotkanie z rodzicami
  • rodzina

Większość szkół realizuje spotkania z rodzicami w ramach tzw. pedagogizacji rodziców. Scenariusz umożliwia przygotowanie z uczniami przed takim spotkaniem mini-spektaklu dotyczącego wspólnego spędzania czasu w rodzinie, który jest punktem wyjścia do rozmowy na temat sposobów spędzania czasu z bliskimi, które mogą zacieśniać więzi rodzinne. Konspekt zawiera propozycje dwugodzinnych zajęć z uczniami oraz plan spotkania z rodzicami.

pozalekcyjne
Wiek 13-16 lat
  • tworzenie etiudy
  • praca z dźwiękiem
  • muzyka
  • filed recording
  • pejzaż akustyczny

Scenariusz jest pierwszą częścią cyklu warsztatów, których celem jest stworzenie małej formy teatralnej na temat własnej szkoły (etiudy, sekwencji scen, spektaklu) na bazie materiału dźwiękowego. Cykl warsztatów podzielony został na trzy części: 1. field recording (w tym część terenowa i stacjonarna, m.in. nagrywanie i wstępny opis materiału dźwiękowego); 2. część scenariopisarska oraz 3. część poświęcona teatralnej pracy wokół wypracowanego wcześniej materiału. W pierwszej części uczniowie tworzą mapę/plan szkoły, które następnie uzupełniają o mapę dźwiękową tej przestrzeni. Uczestnicy warsztatów rejestrują dźwięki szkoły oraz zastanawiają się nad pojęciami: pejzażu akustycznego oraz przestrzeni dźwiękowej.

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • tworzenie etiudy
  • praca z tekstem
  • przyjaźń
  • oswajanie

Mały Książę buduje z ludźmi relacje oparte na szacunku. Z wybranymi tworzy więzi. Jego spotkania z Lisem i Różą mogą być inspiracją do refleksji nad budowaniem własnych kontaktów z osobami z otoczenia. Uczestnicy zajęć spotkają się z Małym Księciem i jego „patrzeniem sercem” na najbliższych i otaczający świat. Dzięki temu na nowo przyjrzą się słowu „oswajać”.

Praca z fragmentami lektury „Mały Książę” Antoina de Saint Exupery’ego dostarczy uczestnikom zajęć refleksji możliwych do wykorzystania we własnym życiu, zwłaszcza w sferze przyjaźni, nawiązywania relacji, tworzenia więzi.

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • tworzenie choreografii
  • praca z dźwiękiem
  • wiedza o teatrze
  • historia teatru
  • teatr antyczny

Celem zajęć jest poszukanie odpowiedzi na pytanie: dlaczego teatr wymyślony w VI wieku p.n.e przetrwał? Jakie są jego źródła? Co jest potrzebne do stworzenia teatru? Jak bardzo teatr antyczny różni się od teatru współczesnego? Po co ludzie wymyślili teatr? W znajdywaniu odpowiedzi pomoże klasie udział w serii praktycznych działań skupionych wokół kluczowych dla teatru antycznego pojęć.

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • tworzenie instalacji
  • analiza tekstu
  • Biblia
  • przypowieść

Scenariusz przeznaczony jest do pracy na lekcji z dowolnie wybraną przypowieścią biblijną. Zajęcia są tak skonstruowane, że pozwalają uczniom stopniowo docierać do znaczeń alegorycznego tekstu. Zaczynają oni od stawiania samodzielnych pytań tekstowi, podejmują próby odpowiedzi na nie i wysłuchują perspektywy innych osób, a na koniec tworzą pracę plastyczną, która pozwala im wyrazić własne odczytanie przypowieści.

autor: Dorota Ogrodzka
pozalekcyjne
Wiek 13-16 lat
  • zajęcia teatralne
  • społeczeństwo obywatelskie

Pojęcie obywatelstwa, choć dobrze znane, często niewiele młodym ludziom mówi. Co to znaczy, że jestem obywatelem? Co w związku z tym mogę, do czego mam prawo, za co ponoszę odpowiedzialność? Celem warsztatu jest pobudzenie myślenie na temat kategorii obywatelstwa, ale także zachęta do korzystania z przywilejów wynikających z bycia obywatelem. Przede wszystkim jednak udział w zajęciach poszerza myślenie o społeczeństwie obywatelskim i pozwola im na myślenie o kimś innym, odmiennym jako o współobywatelu, współuczestniku tej samej wspólnoty państwowej lub lokalnej – kimś z kim dzieli się przestrzeń, powinności, możliwości i z kim warto się poznawać, komunikować, działać.

autor: Katarzyna Piwońska, Daniel Stachuła
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • język
  • komunikacja
  • współpraca
  • tworzenie tekstu

Zajęcia łączą temat tworzenia poezji z integracją grupy: sposobem na lepsze poznanie się uczestników jest pisanie limeryków charakteryzujących członków grupy. Uczniowie zyskują wiedzę o cechach gatunkowych limeryku, a następnie – poprzez rozmowy i działania ruchowe – konstruują poszczególne wersy tej krótkiej formy poetyckiej. Proponowany zestaw ćwiczeń (praca indywidualna, w parach, w grupie) ukierunkowany jest jednocześnie na proces integracji grupy.

autor: Maria Babicka, Marta Kujawińska, Małgorzata Stecz, Agnieszka Szymańska
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • analiza wiersza
  • tworzenie instalacji
  • tworzenie wiersza
  • językowe środki wyrazu
  • poezja

Zajęcia stanowią okazję do kreatywnego i przewrotnego spojrzenia na utwory poetyckie jako na zróżnicowane konstrukcje, struktury złożone z określonych, znanych uczniom elementów takich jak: wersów, strof, rymów oraz środków poetyckich  epitet, porównanie, przenośnia, onomatopeja). Poprzez budowanie przestrzennego odpowiednika tekstu oraz nanoszenie kolejnych elementów dotrzemy do tworzenia utworu poetyckiego zgodnego ze zbudowaną konstrukcją, jej dynamiką oraz formą. Spotkanie zakończymy performatywnym odczytaniem powstałych wierszy.

autor: Weronika Łucyk
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • mitologia
  • tworzenie monologu postaci
  • tworzenie utworu muzycznego
  • praca z tekstem
  • antyk
  • praca z obrazem
  • tworzenie dialogu

W scenariuszu zostają zestawione dwa mity: o Demeter i Korze oraz Orfeuszu i Eurydyce. Uczniowie przyjrzą się motywowi miłości i śmierci w obu tekstach, poszukają podobieństw i różnic. Do uruchomienia refleksji nad stratą uczniowie wykorzystają malarskie przedstawienia mitologicznych bohaterów.