Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (49)

sortowanie
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • tworzenie etiudy
  • praca z tekstem
  • przyjaźń
  • oswajanie

Mały Książę buduje z ludźmi relacje oparte na szacunku. Z wybranymi tworzy więzi. Jego spotkania z Lisem i Różą mogą być inspiracją do refleksji nad budowaniem własnych kontaktów z osobami z otoczenia. Uczestnicy zajęć spotkają się z Małym Księciem i jego „patrzeniem sercem” na najbliższych i otaczający świat. Dzięki temu na nowo przyjrzą się słowu „oswajać”.

Praca z fragmentami lektury „Mały Książę” Antoina de Saint Exupery’ego dostarczy uczestnikom zajęć refleksji możliwych do wykorzystania we własnym życiu, zwłaszcza w sferze przyjaźni, nawiązywania relacji, tworzenia więzi.

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • tworzenie choreografii
  • praca z dźwiękiem
  • wiedza o teatrze
  • historia teatru
  • teatr antyczny

Celem zajęć jest poszukanie odpowiedzi na pytanie: dlaczego teatr wymyślony w VI wieku p.n.e przetrwał? Jakie są jego źródła? Co jest potrzebne do stworzenia teatru? Jak bardzo teatr antyczny różni się od teatru współczesnego? Po co ludzie wymyślili teatr? W znajdywaniu odpowiedzi pomoże klasie udział w serii praktycznych działań skupionych wokół kluczowych dla teatru antycznego pojęć.

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • tworzenie instalacji
  • analiza tekstu
  • Biblia
  • przypowieść

Scenariusz przeznaczony jest do pracy na lekcji z dowolnie wybraną przypowieścią biblijną. Zajęcia są tak skonstruowane, że pozwalają uczniom stopniowo docierać do znaczeń alegorycznego tekstu. Zaczynają oni od stawiania samodzielnych pytań tekstowi, podejmują próby odpowiedzi na nie i wysłuchują perspektywy innych osób, a na koniec tworzą pracę plastyczną, która pozwala im wyrazić własne odczytanie przypowieści.

autor: Dorota Ogrodzka
pozalekcyjne
Wiek 13-16 lat
  • zajęcia teatralne
  • społeczeństwo obywatelskie

Pojęcie obywatelstwa, choć dobrze znane, często niewiele młodym ludziom mówi. Co to znaczy, że jestem obywatelem? Co w związku z tym mogę, do czego mam prawo, za co ponoszę odpowiedzialność? Celem warsztatu jest pobudzenie myślenie na temat kategorii obywatelstwa, ale także zachęta do korzystania z przywilejów wynikających z bycia obywatelem. Przede wszystkim jednak udział w zajęciach poszerza myślenie o społeczeństwie obywatelskim i pozwola im na myślenie o kimś innym, odmiennym jako o współobywatelu, współuczestniku tej samej wspólnoty państwowej lub lokalnej – kimś z kim dzieli się przestrzeń, powinności, możliwości i z kim warto się poznawać, komunikować, działać.

autor: Katarzyna Piwońska, Daniel Stachuła
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • język
  • komunikacja
  • współpraca
  • tworzenie tekstu

Zajęcia łączą temat tworzenia poezji z integracją grupy: sposobem na lepsze poznanie się uczestników jest pisanie limeryków charakteryzujących członków grupy. Uczniowie zyskują wiedzę o cechach gatunkowych limeryku, a następnie – poprzez rozmowy i działania ruchowe – konstruują poszczególne wersy tej krótkiej formy poetyckiej. Proponowany zestaw ćwiczeń (praca indywidualna, w parach, w grupie) ukierunkowany jest jednocześnie na proces integracji grupy.

autor: Maria Babicka, Marta Kujawińska, Małgorzata Stecz, Agnieszka Szymańska
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • analiza wiersza
  • tworzenie instalacji
  • tworzenie wiersza
  • językowe środki wyrazu
  • poezja

Zajęcia stanowią okazję do kreatywnego i przewrotnego spojrzenia na utwory poetyckie jako na zróżnicowane konstrukcje, struktury złożone z określonych, znanych uczniom elementów takich jak: wersów, strof, rymów oraz środków poetyckich  epitet, porównanie, przenośnia, onomatopeja). Poprzez budowanie przestrzennego odpowiednika tekstu oraz nanoszenie kolejnych elementów dotrzemy do tworzenia utworu poetyckiego zgodnego ze zbudowaną konstrukcją, jej dynamiką oraz formą. Spotkanie zakończymy performatywnym odczytaniem powstałych wierszy.

autor: Weronika Łucyk
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • mitologia
  • tworzenie monologu postaci
  • tworzenie utworu muzycznego
  • praca z tekstem
  • antyk
  • praca z obrazem
  • tworzenie dialogu

W scenariuszu zostają zestawione dwa mity: o Demeter i Korze oraz Orfeuszu i Eurydyce. Uczniowie przyjrzą się motywowi miłości i śmierci w obu tekstach, poszukają podobieństw i różnic. Do uruchomienia refleksji nad stratą uczniowie wykorzystają malarskie przedstawienia mitologicznych bohaterów.

autor: Aleksandra Drzazga
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • praca z ciałem
  • praca z fotografią
  • praca z metaforą
  • praca z tekstem
  • antyk
  • praca z obrazem

Podczas zajęć dotyczących mitu o Ikarze i Dedalu uczniowie skupiają się na zagadnieniu lotu i upadku. Punktem odniesienia będzie dla nich praca Pietera Breugla „Pejzaż z upadkiem Ikara”. Mówi się, że ten obraz wyraża stare flamandzkie przysłowie: „Pracy w polu nie jest w stanie przerwać nawet czyjaś śmierć”. Czy jest ono aktualne i dziś? Jak na to zagadnienie patrzą współcześni młodzi ludzie?

autor: Dorota Ogrodzka
pozalekcyjne
Wiek 13-16 lat
  • rozmowa o filmie
  • akcja szkolna
  • praca z ciałem
  • praca z tekstem
  • Dzień Kobiet

Warsztat przeznaczony do poprowadzenia przed Dniem Kobiet pozwala na podjęcie z uczniami tematu płci oraz sposobu, w jaki jest ona przedstawiana i odbierana w naszej kulturze. Jego celem jest zachęcenie uczestników do spojrzenia na kobiecość jako konstrukt budowany przez konkretne gesty, zachowania, rekwizyty, język. Podejmowane z grupą działania dają pole do namysłu nad tym, w jaki sposób można rozszerzać myślenie o modelach kobiecości tak, by nie było to dla nikogo opresyjne, bolesne czy wykluczające.

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • analiza postaci
  • praca z ciałem
  • tworzenie instalacji
  • tworzenie pracy plastycznej
  • praca z kamerą
  • analiza utworu

Zajęcia pozwalają przeprowadzić uczniom charakterystykę bohaterów wybranej lektury, określić ich dążenia oraz zbadać relacje między postaciami. W tym celu uczniowie wyjonują formy lalkowe, a następnie umieszczają je w przestrzeni w sposób oddający strukturę relacji między postaciami. W dalszej części lekcji przy użyciu kolorowych sznurków klasa tworzy sieć powiązań konkretnych bohaterów, a za pomocą ruchu uczniowie próbują oddać charakter tych zależności.

Wariant pracy z kamerą wymaga przeznaczenia na na realizację konspektu dwóch jednostek lekcyjnych.