Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (66)

sortowanie
autor: Justyna Sobczyk
pozalekcyjne
Wiek 13-16 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • tworzenie tekstu
  • Internet
  • bezpieczeństwo w sieci
  • online
  • offline

Podczas zajęć uczniowie przyglądają się hasłom "online" i "offline". Zastanawiają się, czym one są w życiu współczesnych nastolatków. Uczestnicy tworzą kartki z dziennika, które staną się podstawą do przygotowania teatralnych etiud. Celem zajęć jest przyjrzenie się, jakie kwestie wynikają dla młodych użytkowników Internetu z możliwości dostępu do sieci oraz jak postrzegają czas spędzany poza nią. 

autor: Paulina Andruczyk, Wiktoria Rutkowska
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • tworzenie etiudy
  • bezpieczeństwo w sieci
  • social media
  • Instagram
  • Facebook
  • wizerunek

Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z obecnością w mediach społecznościowych. Uczniowie przyglądają się temu, jak konstruowane są profile popularnych osób (np. artystów, instagramerów, celebrytów). Rozmawiają o tym, jakie mechanizmy zauważają i stosują w budowaniu wizerunku naportalach społecznościowych.

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie wiersza
  • analiza tekstu

Zajęcia zapoznające uczniów z gatunkiem satyry na przykładzie „Żony modnej” Ignacego Krasickiego. Uczniowie poznają cechy tego typu utworów i identyfikują je w tekście. Następnie wybierają współczesne zjawiska, które chcieliby poddać krytyce, i tworzą satyry na ich temat.

autor: Marta Knopik
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • język polski
  • analiza postaci
  • analiza sceny dramatu
  • praca z tekstem
  • komedia
  • teatr współczesny
„Zemsta” Aleksandra Fredry ma ponad 180 lat, zatem z punktu widzenia ucznia szkoły podstawowej może być archaiczną propozycją. A gdyby pozwolić, żeby młodzież dostrzegła w bohaterach prawdziwych ludzi? Podczas zajęć uczniowie w grupach analizują fragmenty tekstu poświęcone postaci Papkina, by następnie szukać współczesnych odpowiedników tej postaci. Zajęcia zawierają też elementy wiedzy o teatrze – wprowadzają zagadnienie scenicznego uwspółcześniania klasycznych tekstów literackich.

 

autor: Monika Mioduszewska-Olszewska
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • godzina wychowawcza
  • komizm
  • wiedza o kulturze
  • humor

Tematem zajęć jest rozmowa o tym, co śmieszy młodzież. Członkowie klasy tworzą zespoły badawcze, które szukają odpowiedzi na pytanie o humor charakterystyczny dla ich generacji. Uczniowie sami dostarczają materiał badawczy – dzielą się przykładami zabawnych filmów, zdjęć, postów, memów itp.

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • godzina wychowawcza
  • język polski
  • tworzenie etiudy
  • praca z metaforą
  • relacje między postaciami

Celem zajęć jest stworzenie okazji do rozwijania myślenia metaforycznego. Uczniowie szukają metafor dla relacji międzyludzkich, posługując się słowem, obrazami i teatrem. Inspiracją do pracy będzie picturebook "Dwoje ludzi" Iwony Chmielewskiej – konspekt lekcji służy wprowadzeniu do zapoznania się z tą książką obrazkową. Zajęcia można przeprowadzić w dwóch wariantach w wymiarze jednej lub dwóch godzin lekcyjnych.

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • społeczeństwo
  • praca z przestrzenią
  • tworzenie tekstu
  • przestrzeń publiczna
  • opis przestrzeni

W trakcie zajęć uczniowie mają za zadanie przyjrzeć się wspólnie wybranej przestrzeni i opisać ją z innej niż własna perspektywy - każdy będzie tworzył tekst z punktu widzenia wylosowanego przez siebie narratora. Uczniowie będą mogli rozwinąć umiejętności z zakresu kreatywnego pisania, a także sprawdzić, co zmienia się w sposobie opowiadania w zależności od tego, kto opowiada. Na potrzeby tego scenariusza przykładową przestrzenią jest galeria handlowa.

Konspekt przeznaczony do pracy na języku polskim (opis przestrzeni, rola perspektywy w budowaniu narracji), godzinie wychowawczej (namysł nad postrzeganiem przestrzeni publicznej przez różnych użytkowników) lub do pracy z grupą teatralną (jako wprawka dramaturgiczna).

autor: Nikolett Gábri
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • godzina wychowawcza
  • praca z ciałem
  • tworzenie tekstu
  • wygląd zewnętrzny
  • kartka z pamiętnika
  • blog
  • odchudzanie

Tematem zajęć jest granica dbania o własny wygląd. Uczniowie poznają historię jednej bohaterki, która postanawia zmienić swój wizerunek. Zastanawiają się, jak mogą potoczyć się jej dalsze losy.

pozalekcyjne
Wiek 13-16 lat
  • praca z przestrzenią
  • zajęcia teatralne
  • projekt artystyczny
  • tworzenie etiudy
  • praca z dźwiękiem

Scenariusz jest trzecią częścią cyklu warsztatów, których celem jest stworzenie małej formy teatralnej na temat własnej szkoły (etiudy, sekwencji scen, spektaklu) na bazie materiału dźwiękowego. Wcześniej uczniowie tworzyli mapę dźwiękową szkoły, rejestrowali dźwięki tego miejsca, a także przygotowali na podstawie zgromadzonego materiału teksty dramatyczne. Efektem trzeciej części warsztatów stanie się przygotowanie autorskiego spektaklu teatralnego na podstawie spisanych tekstów i zgromadzonych dźwięków.

pozalekcyjne
Wiek 13-16 lat
  • zajęcia teatralne
  • projekt artystyczny
  • praca z dźwiękiem
  • tworzenie scenariusza

Scenariusz jest drugą częścią cyklu warsztatów, których celem jest stworzenie małej formy teatralnej na temat własnej szkoły (etiudy, sekwencji scen, spektaklu) na bazie materiału dźwiękowego. Wcześniej uczniowie tworzyli mapę dźwiękową szkoły oraz rejestrowali dźwięki wydawane przez szkołę. Celem drugiego spotkania jest przygotowanie uczestników warsztatu do stworzenia autorskiego scenariusza teatralnego na podstawie zgromadzonego materiału dźwiękowego oraz rozmów i historii przeprowadzonych z członkami szkolnej społeczności. Efektem zajęć staną się krótkie formy dramatyczne (sceny, krótki scenariusz etiudy teatralnej lub spektaklu).