Konspekt zajęć

Odkrywanie możliwości rytmiczno-muzycznych własnego ciała

pozalekcyjne
Wiek 4-6 lat
27.12.2016 autor: Magdalena Sokołowska

tagi

interpretacja tekstu, emocje, muzyka, zajęcia muzyczne, tworzenie utworu muzycznego, przekład interdyscyplinarny

czas

65min

Scenariusz składa się z serii ćwiczeń rytmicznych bazujących na wykorzystaniu prostych przedmiotów i własnych ciał. Uczestnicy zajęć będą poszukiwać rytmów związanych z otaczającym nas światem. Sprawdzą też, czy rytm może mieć związek z emocjami.

cele zajęć

  • rozwój relacji interpersonalnych – komunikacji niewerbalnej;
  • zbudowanie rytmicznej etiudy teatralnej;
  • umiejętne wykonywanie ćwiczeń rytmiczno-muzycznych;
  • wyrażanie uczuć poprzez ruch, gest, mimikę twarzy.

Metody pracy

pokaz, improwizacje ruchowe, gry i zabawy teatralne, ćwiczenia muzyczne

Przygotowanie do zajęć

środki dydaktyczne

Nagrane różnorodne dźwięki, magnetofon, dyktafon, duże arkusze papieru, farby, worek, eko przedmioty (plastikowe butelki, pokrywki, patyki, rurki metalowe, tuby papierowe), ilustracje dotyczące emocji, ilustracje pojazdów.

aranżacja przestrzeni

Przestrzeń do ćwiczeń pozwalająca dzieciom na swobodę ruchu.

zadanie dla ucznia

dodatkowy opis

przebieg zajęć

1

Rozgrzewka

  1. MÓJ NASTRÓJ

Poproś dzieci, aby stanęły w kręgu. Ich zadaniem jest kolejno wytupać swój nastrój. Grupa stara się odtworzyć rytm i grupowo go powtórzyć.

 

  1. ROZGRZEWKA RYTMICZNA

Pozostań z dziećmi w kole, zaproponuj im prosty rytm (np. dwa uderzenia w uda, jedno w dłonie, jak z utworu The Queen We will rock you).

Następnie, utrzymując rytm, spróbuj „wyrapować” swoje imię, poproś, aby wszyscy powtórzyli. Niech każda osoba rytmicznie wypowie swoje imię, a grupa powtórzy je. Przy kolejnych uczniach zmieniamy tempo, głos, głośność (można groźnie szeptać lub krzyczeć).

 

  1. RYTMICZNE CHODZENIE W PRZESTRZENI

Zaproś uczestników do spaceru w przestrzeni: cała grupa chodzi w jednakowym tempie i rytmie. Kiedy jedna z osób zatrzymuje się – wszyscy się zatrzymują, gdy osoba rusza – wszyscy ruszają. Ten, kto rozpoczyna ponownie ruch, proponuje nowy sposób poruszania się powiązany z wystukiwaniem rytmu (można rytmicznie tupać, skakać, klaskać). Zaznacz, że kolejną zmianę ruchu i rytmu można zaproponować dopiero, kiedy cała grupa opanuje poprzednią propozycję.

 

  1. DŹWIĘK – RUCH

Poproś dzieci, aby zdecydowały, jaki ruch będzie odpowiadał poszczególnym dźwiękom (np. szuranie nogami po ziemi, podskoki obunóż, czołganie po ziemi, cofanie się…):

  • GWIZDANIE
  • KLASKANIE
  • PSTRYKANIE PALCAMI
  • TUPANIE

 

Kiedy przypiszecie ruch do wszystkich dźwięków, poproś dzieci o ruch dostosowany do wykonywanych przez Ciebie dźwięków. Kiedy dzieci poczują się swobodnie możecie spróbować pobawić się w to ćwiczenie z zamkniętymi oczami.

15 min
2

Budowle

Podziel grupę na kilkuosobowe zespoły. Każda grupa losuje fotografię. Wspólnie mają skonstruować, poprzez przybranie charakterystycznych pozycji określoną w zadaniu budowlę (samolot, statek, rakieta, samochód wyścigowy, hamak, huśtawka), następnie mają zaaranżować z wykorzystaniem posiadanych rekwizytów odgłos i ruch danej maszyny. Poproś uczesników, by ożywili swoje budowle poprzez ruch. Zbudowane struktury nie mogą upaść.

 

5 min
3

Rytmy i przedmioty

Rozlosuj między dzieci przedmioty (plastikowe butelki, pokrywki, patyki, rurki metalowe, tuby papierowe). Zaproponuj jakiś znany wszystkim tekst, np. „siała baba mak". Wspólnie skandujcie, wyraźnie rozdzielając i akcentując poszczególne sylaby. Zasadą ćwiczenia jest rytmiczne, równoczesne ze skandowaniem, przesuwanie przedmiotów po podłodze w ustalonym kierunku - zgodnie lub przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Każdej sylabie odpowiada jeden ruch - przesunięcie przedmiotu do sąsiada. Kiedy uczniowie opanują tę czynność wprowadź następny element – na umówione sylaby, np. „nie", „tak", ła" ćwiczący, zamiast przesunąć przedmiot, uderzają nim w podłogę. Kolejnym utrudnieniem ćwiczenia będzie dopasowanie do słowa odpowiedniej mimiki twarzy, np.: zamiast słowa „siała” uczestnicy okazują radość itp.  Na zakończenie wierszyka można wprowadzić jakiś dodatkowy akcent, np. klaśnięcie, który będzie sygnałem do powtórzenia całej operacji z przesuwaniem przedmiotów w przeciwnym kierunku.

Bardzo trudnym wariantem ćwiczenia jest próba wykonania go z zamkniętymi oczami bądź wykonania ćwiczenia trwając w jakiejś emocji, np. złości.

10 min
4

Rytmiczne marionetki

Połącz uczniów w pary. Niech jedna osoba w parze jest marionetką, którą drugi uczeń-lalkarz animuje za pomocą rytmów wydobywanych z wybranego w poprzednim ćwiczeniu przedmiotu. Później duety zamieniają się rolami.

5 min
5

Muzyczne nastroje

Poproś uczestników, aby połączyli się ponownie w kilkuosobowe zespoły. Niech za pomocą przedmiotów skomponują mini-utwór, który odda nastrój wylosowanego wyrazu np. noc, poranek, łąka, deszcz. Możesz wspierać zespoły zadając im pomocnicze pytania dotyczącego tego, jakie dźwięki kojarzą im się z wylosowaną ilustracją.

Po skończonej pracy urządźcie koncert złożony z tych kompozycji.

W trakcie słuchania występu każdego zespołu, pozostałe grupy próbują odzwierciedlić plastycznie wysłuchany utwór, tworząc rysunek na arkuszu papieru - tak, by pasował do odsłuchanej kompozycji. Mogą wystukiwać i kreślą dowolne znaki, rysunki skojarzone, dobierać barwy do nastroju. W tym celu wykorzystują własne ręce i farbę. Następnie grupa konfrontuje swój rysunek z hasłem-inspiracją dla grupy grającej.

30 min

Zobacz także