Konspekt zajęć

Co mieszka w piórniku - zajęcia plastyczne

lekcja
Wiek 6-10 lat
22.12.2015 autor: Bogumiła Stachurska

tagi

tworzenie pracy plastycznej, plastyka

czas

45min
Wykorzystanie prostych szkolnych przyborów do stworzenia kompozycji plastycznej typu relief.

cele zajęć

  • Stworzenie obrazu plastycznego z przyborów szkolnych;
  • Rozwijanie wyobraźni poprzez zabawy konstrukcyjne;
  • Próba nadania tytułu fotografii, pracy plastycznej;
  • Rozwój umiejętności retorycznych przez zabawy słowotwórcze.

Metody pracy

-

Przygotowanie do zajęć

środki dydaktyczne

Arkusze A3 bristolu lub sztywnego papieru , tektury (po jednym dla każdego ucznia) w różnych kolorach lub jeden kolor dla wszystkich. Świetnie nadają się arkusze szarego papieru falistego podkreślające charakter reliefu. Aparat fotograficzny, komputer lub projektor.

aranżacja przestrzeni

Można pracować tradycyjnym /codziennym/ ustawieniem stolików lub ławek. Jednakże lepiej i ciekawiej jest rozstawić stoliki w taki sposób, aby każdy mógł pracować oddzielnie. Rozstawiamy je w równych odstępach w liniach równoległych i prostopadłych np. do tablicy lub okna, tworząc tym samym swoistą kompozycję geometryczną przestrzeni klasy.

zadanie dla ucznia

dodatkowy opis

przebieg zajęć

1

Przestrzeń

Jeśli udało się zaaranżować przestrzeń klasy nowym ustawieniem ławek tak, aby powstała z nich kompozycja przestrzenna, omów to z uczniami przed przystąpieniem do zadania. Zapytaj ich o wrażenia.

 

5 min
2

Przygotowanie przyborów

Poproś każdego ucznia o przygotowanie, wybór o 6-8 przyborów szkolnych, które nosi w piórniku. Przybory powinny być zróżnicowane pod względem wielkości  i  formy: ołówek, gumka, kredki, temperówka, cyrkiel, linijka, klej, nożyczki, flamastry. Niektóre np. kredki i flamastry mogą się powtarzać.

 

5 min
3

Portret

Rozdaj każdemu arkusz bristolu. Każdy uczeń z wybranych przedmiotów układa w dowolny sposób twarz/portret, wypełniając całą powierzchnię arkusza.

Warto pilnować, aby kompozycja całości była harmonijna i zrównoważona, zwracając uwagę na odległości między elementami, a przez to czytelna w swojej ekspresji i kompozycji.

Zróbcie zdjęcia prac.

 

10 min
4

Zmiana tematu

Zaproponuj podobną układankę/relief na inny temat:  np. postać/ludzik, krajobraz. Sfotografujcie prace.

10 min
5

Pokaz slajdów i tytułowanie

Zróbcie pokaz slajdów lub  w późniejszym czasie wystawę zdjęć.

Nadajcie nazwy lub tytuły poszczególnym pracom. Warto poszukać, aby tytuły odbiegały od pierwszych skojarzeń, były jak najbardziej abstrakcyjne i nietypowe.

15 min