Konspekt zajęć

Piórnikowy relief-assemblage

lekcja
Wiek 6-10 lat
21.12.2015 autor: Bogumiła Stachurska

tagi

praca z przedmiotem, tworzenie pracy plastycznej, plastyka, analiza dzieła sztuki

czas

50min

Wykonanie wspólnego reliefu lub assemblage’u z wybranych przyborów szkolnych.

cele zajęć

  • Stworzenie pracy plastycznej-reliefu, assemblage'u;
  • Rozwój zachowań proekologicznych, uświadomienie uczniom możliwości recyklingu przyborów szkolnych;
  • Nauka wskazywania cech wspólnych i kontrastów przedmiotów w zbiorze;
  • Nauka swobodnej wypowiedzi na temat stworzonej pracy;
  • Rozwój zdolności manualnych - motoryki małej;
  • Zapoznanie z dziełami Maxa Ernsta i Fernanda Legera.

Metody pracy

wystawa, rozmowa kierowana, pokaz, ćwiczenia plastyczne, burza mózgów

Przygotowanie do zajęć

środki dydaktyczne

Najlepiej tablica z lekkiej płyty piankowej lub z materiału bądź kawałka wykładziny, o wymiarach 120cm x 90 cm, lub 100cm x 60 cm, dwustronna taśma klejąca lub kawałki „rzepów”, szpilki lub agrafki, stare ołówki, kredki, klej i inne przybory szkolne oraz ich elementy np. korki, zatyczki, nasadki, wkłady.

aranżacja przestrzeni

Połóżcie tablicę na środku, na podłodze lub zestawionych stolikach, tak, aby każdy miał do niej swobodny dostęp i mógł obserwować, jak przebiega ćwiczenie.

zadanie dla ucznia

dodatkowy opis

Lekcja może być kontynuacją poprzedniej: układanki z przyborów szkolnych.

przebieg zajęć

1

Przygotowanie

Zróbcie wcześniej zbiórkę przyborów szkolnych, takich, których nie będziecie już używać lub po których zostały opakowania: niepiszące kolorowe flamastry, gumki, kredki o różnej długości, ołówki, linijki, sztyfty po kleju, korektory, zakrętki, korki, nasadki, od sztyftów, tubek po kleju. itp.

5 min
2

Wybór przedmiotu

Każdy wybiera trzy-cztery przybory. Liczba przyborów zależna od wielkości tablicy i wielkości przedmiotów. Łącznie 100-150 przedmiotów.

 

5 min
3

Puzzle

Ustaw uczniów w kole i wytłumacz cel ćwiczenia, odwołaj się do techniki puzzla: dla ułatwienia możesz zaproponować temat np. krajobraz, portret. Uczniowie wspólnie muszą zapełnić całą przestrzeń tablicy swoimi przedmiotami dopasowując jeden do drugiego tak, aby pasowały jak  kawałki „puzzli”  i aby między nimi było jak najmniej wolnej przestrzeni .

Każdy po kolei układa na tablicy jeden przedmiot, a w następnej kolejce drugi i trzeci. Umieszczając  przedmiot uczniowie mogą uzasadniać, dlaczego kładą go w danym miejscu. Pomóż im, wskazując  na analogię koloru, formy lub ich kontrasty, budowanie rytmu i powtórzeń.

15 min
4

Analiza i przestawianie

Po wykorzystaniu i ułożeniu wszystkich przedmiotów przeanalizujcie i skomentujcie wasze dzieło. Przestawiajcie elementy szukając jak najciekawszego obrazu. Każdy może interweniować, ile razy chce, ale za każdym razem może przełożyć, zmienić położenie tylko jednego przedmiotu. Zakończcie zabawę, kiedy większość grupy zaakceptuje ostateczny efekt.

Następnie, wykorzystując taśmę, rzepy, szpilki, agrafki,  przymocujcie na stałe wasze przedmioty.

Ze względu na wymaganą precyzję i w zależności od wieku i umiejętności grupy można ostatecznego montażu dokonać już po zajęciach.
Powieście wasze dzieło widocznym miejscu w klasie lub szkole. Może ona posłużyć np. jako znak/godło/logo waszej klasy.

15 min
5

Oglądanie assemblage’y

Zaprezentuj uczniom prace Max Ernsta Owoc długiego doświadczenia oraz wybrane assemblage Fernanda Legera jako przykłady podobnych dzieł w sztuce współczesnej. Znajdźcie podobieństwa z waszą pracą.

10 min