Konspekt zajęć

Rysunkowi anarchiści

lekcja
Wiek 4-6 lat
09.12.2019 autor: Aleksandra Drzazga

tagi

emocje, porażka, praca z tekstem, praca z rysunkiem

czas

45min

Zajęcia podejmujące temat znaczenia błędu w procesie twórczym. Punktem wyjścia jest picture book "Okropny rysunek!" Johanny Thydell z ilustracjami Emmy Adbåge (tłumaczenie: Katarzyna Skalska). Uczestnicy przyglądają się trudnościom bohaterki w stworzeniu pięknego rysunku i podejmują własne próby plastyczne, w których wszelkie pomyłki są mile widziane.

cele zajęć

  • przyjrzenie się emocjom związanym z trudnymi zadaniami;
  • rozwijanie umiejętności patrzenia na pomyłkę jako element uczenia się / działania.

Metody pracy

rozmowa , praca z tekstem, ćwiczenia plastyczne

Przygotowanie do zajęć

środki dydaktyczne

Książka „Okropny rysunek!” (tekst: Johanna Thydell, ilustracje: Emma Adbåge, tlumazenie: Katarzyna Skalska) wyd. Zakamarki

http://www.zakamarki.pl/index.php/okropny-rysunek.html

Kartki z kreską namalowaną czarnym pisakiem (wg wzoru z książki "Okropny rysunek!"), kartki, farby, pędzle, gąbki, folia bąbelkowa.

aranżacja przestrzeni

Przestrzeń pozwalająca na wykonanie prac plastycznych.

zadanie dla ucznia

dodatkowy opis

przebieg zajęć

1

Lektura i rozmowa

1. Usiądź z dziećmi w kręgu i spytaj je, jak się dzisiaj czują. Poproś, żeby odpowiedziały, rysując placem w powietrzu minę, która wyraża ich nastrój.

2. Powiedz, że teraz usłyszą historię pewnego rysunku. Poproś dzieci, by skupiły się na emocjach, które przeżywa Inka – bohaterka tekstu i autorka wspomnianego rysunku. Możesz zdecydować się na lekturę całości tekstu lub wybrać jego fragment, w którym Inka ma trudności ze stworzeniem swojego rysunku (w obu wersjach pamiętaj o pokazywaniu dzieciom obrazków w książce).

3. Porozmawiaj z dziećmi o sytuacji z książki. Poproś dzieci, aby narysowały w powietrzu palcem minę, pokazującą emocje Inki. Spytaj, co się wydarzyło. Jak się czuła Inka? Co myślała? Co było dla niej trudne? Dlaczego dziewczynka była niezadowolona ze swojego rysunku?

15 min
2

Błąd czy nowy początek?

Rozdaj dzieciom kartki, na których jest kreska zrobiona pisakiem (taka sama jak w książce). Zapytaj dzieci, co zrobiła Inka, kiedy przez pomyłkę narysowała taką kreskę? Powiedz, że Wy spróbujecie wykorzystać tę kreskę jako początek rysunku. Poproś dzieci, by przyjrzały się kartce i dorysowały, co tylko chcą.

Obejrzyjcie prace. Spytaj dzieci, czemu Inka nie pomyślała, że kreskę można zmienić w coś innego, że może dalej rysować?

10 min
3

Artyści-anarchiści

1. Pokaż dzieciom obrazek Inki w wersji z wielką dziurą zrobioną gumką.

2. Następnie pokaż dzieciom kilka współczesnych obrazów [przykłady w załączniku]. Porozmawiajcie o tych obrazach. Spytaj dzieci, co w nich widzą? Czy gdy patrzą na te obrazy, inaczej myślą o pracy Inki?

3. Poproś dzieci, aby dobrały się w grupy od trzech do pięciu osób. Rozdaj każdej grupie jedną kartkę papieru, farby, pędzle, gąbki, kawałki materiału zwinięte w  gałganki, kawałki gazet zwinięte w kulki, folie bąbelkową, pisaki. Poproś, aby każda grupa stworzyła wspólnie obraz, inspirując się przedstawionymi dziełami sztuki oraz obrazem Inki. Powiedz, aby spróbowały malować tylko plamami, kreskami, kwadratami, zygzakami oraz eksperymentowały z narzędziami malarskimi i nie bały się, dziur, kleksów, zniszczeń. Powiedz, że nie muszą narysować niczego konkretnego.


Pooglądajcie teraz swoje obrazy i porozmawiajcie o nich. Zapytaj dzieci, jak czuły się podczas tej pracy?

15 min
4

Podsumowanie zajęć

Porozmawiajcie z dziećmi jeszcze raz o tym, dlaczego Inka złościła się na dziurę. Co pomaga zobaczyć w dziurze obraz, a w kresce początek nowego działania? Co pomaga nam zobaczyć pozytywne strony konkretnej sytuacji?

5 min