Konspekt zajęć

Na zgodę. Trening porozumiewania się

lekcja
Wiek 6-10 lat
08.02.2019 autor: Justyna Czarnota, Magdalena Szpak

tagi

komunikacja, analiza spektaklu, porozumienie bez przemocy

czas

45min

Warsztat  do spektaklu „Kolorowi ludzie” w reż. Honoraty Mierzejewskiej-Mikoszy z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora. Poszczególne sceny z przedstawiania posłużą przyjrzeniu się mechanizmom konfliktu.

cele zajęć

  • analiza jednej ze scen przedstawienia „Kolorowi ludzie”;
  • przyjrzenie się mechanizmom konfliktu;
  • nauka podstaw Porozumiewania się Bez Przemocy.

Metody pracy

rozmowa , improwizacje słowne

Przygotowanie do zajęć

środki dydaktyczne

Plastelina (w ilości potrzbnej do ulepienia ludzika przez każdego ucznia).

aranżacja przestrzeni

Klasyczny układ sali, uczniowie mogą pozostać w swoich ławkach, ale niech blaty pozostaną puste.

zadanie dla ucznia

dodatkowy opis

Konspekt powstał do spektaklu "Kolorowi ludzie" (reż. H. Mierzejewska-Mikosza, Opolski Teatr Lalki i Aktora) we współpracy z programem Internetowy Teatr TVP.

przebieg zajęć

1

Przypomnienie jednej ze scen spektaklu

Zapytaj uczniów, czy pamiętają scenę w spektaklu, kiedy Ona i On stworzyli ludzi. Spróbujcie scharakteryzować tych ludzi: poproś dzieci, żeby przypomniały sobie, jak wyglądali i jak się zachowywali.

 

Uważnie wysłuchaj wszystkich odpowiedzi. Nie oceniaj ich, pozwól wybrzmieć wszystkim głosom.

5 min
2

Praca z plasteliną: ludzie podczas kłótni

Zapowiedz uczestnikom, że dziś zajmiecie się zagadnieniem kłótni i przyjrzycie się temu, jak ludzie zachowują się w sytuacji konfliktowej oraz jak mogą lepiej się rozumieć z innymi.

Każdy uczeń ma do dyspozycji plastelinę. Poproś, by ulepił z niej jednego ludzika ze spektaklu. Niech ludzik przyjmie taką pozę, jakby się z kimś kłócił.

 

Możesz również dać uczniom do dyspozycji plastelinę w czterech kolorach: białym, żółtym, czerwonym i czarnym. Wówczas możliwym tematem pracy są również konflikty na tle rasowym.
 

5 min
3

Praca w parach: etiudy i prezentacje

Gdy uczniowie skończą pracę, poproś, by w parze z kolegą/z koleżanką z ławki ustawili ludziki na blacie w taki sposób, aby było widać, że się kłócą. Powiedz, że powstałe figurki mogłyby się pojawić w scenie spektaklu – czego mogłaby ona dotyczyć? Powiedz uczniom, że mogą się inspirować tematami kłótni z przedstawienia lub zaproponować własne.

Niech uczniowie w parach ustawią swoje ludziki tak, jakby uczestniczyły w kłótni i zastanowią się,  co mówią do siebie w tej sytuacji? Każda osoba z pary ma tylko jedno zdanie, które może wypowiedzieć.

Ławki stają się sceną. Cała klasa może przemieszczać się, oglądając i słuchając każdej kłótni lub możesz poprosić tylko chętne osoby do zaprezentowania swoich scenek.

10 min
4

Dyskusja: jak ludzie czują się podczas kłótni?

Po prezentacji zapytaj dzieci, jak ich zdaniem czują się ludzie podczas kłótni? Jak zmienia się ich sylwetka? Co się z nimi dzieje?

Ponownie uważnie wysłuchaj wszystkich odpowiedzi.

10 min
5

Podsumowanie: próba nawiązania porozumienia i poszukiwanie rozwiązań

Zapowiedz dzieciom, że teraz przyjrzycie się uważnie jednej z sytuacji konfliktowych. Poproś chętną parę o wyjście na środek ze swoimi ludzikami i przedstawienie na forum klasy sytuacji konfliktowej stworzonej w poprzednim zadaniu.

Poproś stojącą na środku parę, by przypomniała, o co kłóciły się ich postacie i ponownie odegrała scenkę. Każdą osobę z pary prosimy kolejno o uzasadnienie, czemu ulepiony przez niego ludzik wziął udział w kłótni, co było powodem takiego zachowania. Może ktoś z klasy chciałby dopowiedzieć, jak on widzi motywacje postaci?  

Dopiero potem, gdy wysłuchacie głosu obu stron, zastanówcie się, czy zgoda jest możliwa i w jaki sposób można do niej doprowadzić.

Jeśli pozwala na to czas, niech więcej par powtórzy ten schemat działania.

Zadanie jest inspirowane zasadami komunikacji, które są podstawą porozumiewania się w idei Porozumienia Bez Przemocy Marshalla Rosenberga. Dlatego ważne jest, by nie szukać rozwiązań konfliktu od razu. Celem jest praca, która uwzględnia zrozumienie uczuć i wysłuchanie potrzeb obu stron. Uważnie formułuj pytania o powody zachowania. Przykładowo, jeśli dzieci pracują na scenie ze spektaklu, która dotyczy kłótni o banana, to zapytaj je, jak myślą, dlaczego te dwie osoby kłócą się właśnie o to, czego tym osobom może brakować, czego w związku z tym potrzebują.

15 min

Zobacz także

  • Spektakl „Kolorowi ludzie” w reż. Honoraty Mierzejewskiej-Mikoszy z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora