Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (51)

sortowanie
autor: Anna Zalewska-Uberman
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • język polski
  • analiza postaci
  • tworzenie etiudy
  • analiza dramatu
  • analiza sceny dramatu
  • motyw podróży

W dramacie Juliusza Słowackiego Kordian wyrusza w podróż po Europie. To wyprawa nie tylko do nowych miejsc, ale i w głąb siebie. Zadaniem uczniów będzie stworzenie dziennika podróży bohatera na podstawie aktu II dramatu zatytułowanego „Wędrowiec” i prześledzenie jej wpływu na Kordiana.

lekcja
Wiek 16-19 lat
  • język polski
  • analiza postaci
  • tworzenie etiudy
  • analiza sceny dramatu
  • romantyzm
  • miłość

Zajęcia oparte są na analizie "Ślubów panieńskich" Aleksandra Fredry. Uczestnicy badają sceny z dramatu z perspektywy dwóch par, czterech bohaterów: Anieli i Gustawa, Albina i Klary. Uczniowie analizują podejście każdego z bohaterów i starają się zrozumieć stojącą za nimi „filozofię miłości”.

lekcja
Wiek 16-19 lat
  • język polski
  • analiza dramatu
  • analiza sceny dramatu
  • praca z tekstem

Scenariusz to pomysł na wydobycie z dramatu Wyspiańskiego sensów, znaczeń, które bezpośrednio po lekturze zauważają uczniowie i uczennice. Jego celem jest zachęcenie ich do własnych prób interpretacyjnych. Uczniowie bazują na skojarzeniach, emocjach i pierwszych interpretacjach tekstu. Kolejne zadania pomagają przyjrzeć się dramatowi i mogą być wstępem do cyklu lekcji poświęconych poszczególnym tematom.

lekcja
Wiek 16-19 lat
  • język polski
  • analiza postaci
  • tworzenie etiudy
  • analiza tekstu
  • analiza dramatu

„Wesele” otwiera seria scen przepełnionych gwarem, ruchem, tańcem – a kończy statyczny „chocholi taniec”. Uczniowie podczas zajęć uczniowie przyjrzą się zdarzeniom i rozmowom z bronowickiej chaty, by zastanowić się, co spowodowało tę przemianę. Będą pracować w grupach, śledząc punkt widzenia wybranych postaci dramatu.

autor: Anna Zalewska-Uberman
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • język polski
  • analiza wiersza
  • praca z ciałem
  • tworzenie wiersza
  • poezja

Zajęcia inspirowane wierszem „Leżenia” Mirona Białoszewskiego, które służą jednocześnie ukazaniu performatywnego charakteru poezji tego twórcy oraz refleksji nad leżeniem jako czynnością.

autor: Agata Pietrzyk-Sławińska
pozalekcyjne
Wiek 16-19 lat
  • język polski
  • zajęcia teatralne
  • analiza wiersza
  • tworzenie etiudy
  • przyroda
  • praca z tekstem
  • poezja

Zajęcia są rodzajem poetycko-teatralnego namysłu nad otaczającą nas przyrodą. Ćwiczenia zainspirowane zostały twórczością Bolesława Leśmiana, w której to tętniąca życiem przyroda obserwuje i interpretuje świat człowieka. Warsztaty pozwalają poprowadzić twórczą analizę wierzy Leśmiana, ale też prowokują do rozmowy o kwestiach ekologicznych i relacji człowieka z przyrodą.   

lekcja
Wiek 16-19 lat
  • praca z przestrzenią
  • tworzenie etiudy
  • praca z przedmiotem
  • adaptacja sceniczna
  • zadanie scenograficzne

Zajęcia są poświęcone zagadnieniu scenografii teatralnej. Uczniowie będą pracować nad zbudowaniem alternatywnych scenografii tej samej sceny tekstu dramatycznego. Do zabawy użyją prostych elementów np. sznura, kija, materiału, schodków oraz materiałów plastycznych. W tym scenariuszu został wykorzystany fragment „Balladyny”, ale schemat zajęć można wykorzystać do pracy z innymi tekstami.

autor: Tomasz Daszczuk, Katarzyna Piwońska, Magdalena Szpak
pozalekcyjne
Wiek 16-19 lat
  • tworzenie etiudy
  • tworzenie definicji
  • tworzenie instalacji
  • przyjaźń
  • praca z nagraniem
  • praca ze skojarzeniami

Cykl zajęć składa się z dwóch dziewięćdziesięciominutowych spotkań i jest przeznaczony dla koła teatralnego. Pozwala na przygotowanie przez uczestników połączonych wspólnych tematem etiud teatralnych, które mogą się stać z podstawą do tworzenia przedstawienia bez scenariusza. Na potrzeby tego konspektu przykładowym tematem pracy jest przyjaźń.

autor: Anna Zalewska-Uberman
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • język polski
  • tworzenie instalacji
  • tworzenie monologu postaci
  • epoka literacka
  • biografia autora

Scenariusz służy podsumowaniu omawianej epoki historycznej w odniesieniu dobiografii jej czołowych twórców. Podczas zajęć uczniowie przyglądają się kluczowym dokonaniom autorów i najważniejszym wydarzeniom z ich życia. W ten sposób tworzą szeroką panoramę epoki. W konspekcie prezentowanym na portalu temat realizowany jest na przykładzie romantyzmu i biografii jego trzech wieszczów: Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego i Zygmunta Krasińskiego, można również wykorzystać go podczas powtórki materiału z innych epok.

lekcja
Wiek 16-19 lat
  • praca z przestrzenią
  • interpretacja utworu
  • praca z cytatami
  • kanon literatury światowej

Pisarze mówią o świecie im współczesnym, czerpiąc z mitów i symboli. Reinterpretują je, wchodzą w dialog, polemizują. A jak odczytuje powieść Bułhakowa, uznaną za jedną z ważniejszych XX wieku, współczesny polski uczeń? W jaki sposób Bułhakow może go dziś inspirować?

Głównym celem lekcji jest zaproszenie klasy do ekspresji twórczej oraz poszukiwania własnych interpretacji. Ćwiczenia bazujące na wątkach z „Mistrza i Małgorzaty, wyobraźni i emocjach zostały zebrane w formie gry angażującej całą klasę.