Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (32)

sortowanie
autor: Karolina Pluta
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • praca z przestrzenią
  • zadanie scenograficzne
  • analiza spektaklu
  • scenografia

Scenariusz jest pomysłem na interpretację spektaklu poprzez wyjście w rozmowie od kategorii przestrzeni. Autorka realizuje tę koncepcję na przykładzie spektaklu „Macbeth” Grzegorza Jarzyny (zapis dostępny online). Można jednak zaproponowane działania zaadaptować do omawiania innych przedstawień, w których przyjęte przez twórców rozwiązania przestrzenne są istotne dla odczytania dzieła.

autor: Karolina Pluta
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • praca z tekstem
  • analiza spektaklu

W głowach widzów po obejrzeniu przedstawienia często rodzą się pytania– coś jest niezrozumiałe, coś innego nie daje spokoju, coś przywodzi na myśl odległe skojarzenia. W niniejszym scenariuszu te niewiadome stają się podstawą do rozmów o spektaklu. Uczniowie sami zdają pytania, a następnie szukają odpowiedzi.

Konspekt można wykorzystać przy analizie wielu przedstawień – w opublikowanej wersji punktem odniesienia jest „H.” w reżyserii Jana Klaty (na motywach „Hamleta”).

lekcja
Wiek 16-19 lat
  • adaptacja sceniczna
  • praca z książką
  • reżyseria
  • analiza spektaklu
  • praca z recenzją

Lekcja służy przyjrzeniu się wspólnie z klasą odrębności dzieła literackiego i scenicznego. Po lekturze tekstu i obejrzeniu spektaklu uczniowie przyglądają się poszczególnym warstwom przedstawienia i zastanawiają nad istotą pracy reżysera jako adaptatora.

lekcja
Wiek 16-19 lat
  • język polski
  • rozmowa o filmie
  • interpretacja utworu
  • analiza wiersza
  • praca z ciałem
  • praca z przedmiotem
  • tworzenie instalacji
  • motyw apokalipsy

Scenariusz pokazuje biblijną Apokalipsę świętego Jana w szerokim kontekście sztuki i literatury współczesnej. Zajęcia składają się z dwóch części. W pierwszej części  uczniowie zastanawiają się nad ziemskim życiem człowieka, w drugiej odwołują się bezpośrednio do fragmentów tekstu Apokalipsy i konfrontują ją z innymi tekstami literackimi, obrazami, wideoartem. Zajęcia mogą posłużyć jako punkt wyjścia do badania motywu apokalipsy.

lekcja
Wiek 16-19 lat
  • sztuka
  • godzina wychowawcza
  • tworzenie pracy plastycznej
  • praca z fotografią
  • integracja
  • praca z portretem

Scenariusz łączy w sobie refleksję nad współczesnym zjawiskiem selfie oraz sztuką portretowania. Dzięki wykorzystaniu zdjęć zrobionych przez uczniów mają oni okazję do lepszego poznania się oraz zastanowienia nad tym, czym jest kreacja i autokreacja. Odniesienie do dzieł sztuki – zarówno klasycznych jak i współczesnych – pozwala spojrzeć na selfie jako działanie o charakterze artystycznym. Zajęcia zawierają elementy integracyjne przeznaczone dla grup nastolatków. Można poprowadzić je jako godzinę wychowawczą lub lekcję sztuki.

pozalekcyjne
Wiek 16-19 lat
  • praca z przestrzenią
  • projekt artystyczny
  • praca z ciałem
  • bezdomność

Scenariusz powstał w odniesieniu do reportażu Jacka Hugo-Badera Ja to bym wziął cały dom. Autor podejmuje temat utraty dobytku oraz wynikających z tego zmian statusu i trudów codziennego funkcjonowania. Celem warsztatu jest przyjrzenie się kategorii domu oraz powiązanych z nią kwestii posiadania, przywiązania, bezdomności i bezpieczeństwa. Zajęcia wprowadzają pojęcie teatru dokumentalnego – uczestnicy poznają możliwości teatralnego wykorzystania tekstu reportażowego.

pozalekcyjne
Wiek 16-19 lat
  • praca z przestrzenią
  • zajęcia teatralne
  • projekt artystyczny
  • interpretacja tekstu
  • wyjście ze szkoły
  • czytanie performatywne

Próba uteatralizowanego badania najbliższej przestrzeni złożona z zadań performerskich dla grupy amatorskiej, która ma już pewne doświadczenie w pracy teatralnej. Scenariusz opracowano w oparciu o teksty związane z Warszawą, ale możliwa jest jego modyfikacja do użycia w innych miejscowościach – takie działanie wymaga od prowadzącego wybrania tekstów dotyczących konkretnego miasta. Potrzeba kilku przykładów, żeby porównać różne sposoby opowiadania o mieście.

lekcja
Wiek 16-19 lat
  • język polski
  • analiza wiersza
  • tworzenie etiudy
  • sztuka dyskusji

Scenariusz jest propozycją struktury, z pomocą której można omówić z uczniami dowolny zestaw wierszy Wisławy Szymborskiej. Kontekstem dla utworów poetyckich stają się inne teksty kultury (fragmenty biografii, listów, obrazy itd.). Celem zajęć jest zainspirowanie uczniów do własnych poszukiwań – formułowania pytań i szukania odpowiedzi, a także do czytania i interpretowania poezji poprzez pryzmat własnych emocji, skojarzeń.

lekcja
Wiek 16-19 lat
  • język polski
  • analiza wiersza
  • adaptacja sceniczna
  • sceniczne środki wyrazu
  • barok

Poeci baroku poszukiwali, eksperymentowali, szokowali. W trakcie tej dwugodzinnej lekcji uczniowie spróbują tego samego, tworząc etiudy na temat wierszy. Zanurzą się w klimat barokowego przepychu, teatralności. Wykorzystają w tym celu przyniesione przedmioty, które kojarzą im się z barokiem.

autor: Beata Bohdziewicz-Sulecka
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • język polski
  • analiza wiersza
  • tworzenie etiudy
  • praca z przedmiotem
  • tworzenie wiersza
  • sceniczne środki wyrazu

Przedmioty codziennego użytku – trudno sobie wyobrazić coś równie niepoetyckiego. A jednak znajdziemy je w utworach Szymborskiej, Białoszewskiego, Herberta... W czasie tej lekcji uczniowie wejdą do wnętrza współczesnych wierszy – wolnych, awangardowych, w pierwszym kontakcie często niezrozumiałych. Poszukają do nich klucza w swoim najbliższym otoczeniu i sami spróbują swoich sił w roli autorów.