Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (40)

sortowanie
autor: Marta Lewandowska
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • tworzenie instalacji
  • analiza tekstu
  • praca z tekstem
  • Biblia
  • Księga Hioba

„Księga Hioba” jest jedną z najbardziej tajemniczych ksiąg Biblii. Burzy wyobrażenia
o sprawiedliwości i roli Boga w świecie. Dochodzi do granicy bluźnierstwa, a przede wszystkim wciąż stawia pytania o sens cierpienia. Pytania na które nie ma odpowiedzi. Zostaje milczenie. Co mówi nam dzisiaj? Kim jest współczesny Hiob? - nad tymi tematami będą się zastanawiać podczas zajęć uczniowie.

autor: Kamila Paradowska
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • analiza postaci
  • tworzenie etiudy
  • analiza sceny dramatu
  • tragedia grecka

Zajęcia są okazją do przyjrzenia się tragedii Króla Edypa od strony jego emocji. Najpierw uczniowie zapoznają się z historią bohatera i śledzą kulturowe konteksty związane z tą postacią. Główną część zajęć stanowi próba przyjrzenia się emocjom Edypa i wyrażenie ich za pomocą teatralnych środków wyrazów. Każda z grupa otrzymuje jednak inną formę ekspresji i bada, jak mogą posłużyć do przedstawienia emocjonalnej sytuacji postaci.

autor: Karolina Pluta
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • społeczeństwo obywatelskie
  • praca z tekstem
  • prawa człowieka

W trakcie tego działania uczniowie przyglądają się sobie nawzajem, poprzez proste działania teatralne skupiają uwagę na drugiej osobie. Następnie podejmują refleksję nad swoimi indywidualnymi prawami i zestawiają je z tymi zapisanymi w powszechnej deklaracji praw człowieka. W drugiej części scenariusza podejmują artystyczna próbę opowiedzenia o wybranych prawach lub jednym prawie z deklaracji.

autor: Natalia Koza, Monika Maciewicz, Paulina Nowak-Drapińska
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • władza
  • analiza wiersza
  • tworzenie etiudy
  • poezja
  • król
  • tworzenie filmu

Podczas dwugodzinnych zajęć uczniowie pracują wokół wiersza Ewy Lipskiej „Egzamin". W pierwszej części ich zadaniem jest zinterpretowanie współczesnego rozumienia słowa „król". W drugim etapie uczniowie analizują tekst utworu i zastanawiają się w tym kontekście nad zjawiskiem zdobywania i przyznawania władzy. 

autor: Kamila Kiermasz, Joanna Krukowska, Katarzyna Lniany, Anna Zalewska-Uberman
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • język
  • literatura
  • tworzenie wiersza
  • językowe środki wyrazu

Zajęcia służą utrwaleniu wiedzy dotyczącej środków stylistycznych poprzez ich praktyczne wykorzystanie. Uczniowie będą szukać inspiracji w przestrzeni szkoły i tworzyć na tej podstawie środki stylistyczne, które w dalszym etapie zostaną wykorzystane do podejmowania własnych prób poetyckich. W ten sposób stworzą własne utwory wiersze opowiadające o przestrzeni szkolnej.

pozalekcyjne
Wiek 16-19 lat
  • idee / wartości
  • społeczeństwo obywatelskie
  • wiedza o społeczeństwie

Warsztat jest propozycją przygotowania obchodów święta Konstytucji 3 Maja w nietypowej formule: czytania performatywnego fragmentów współczesnej Konstytucji RP w formie… chóru. Zastosowanie tej formy ma dać okazję do świadomego odczytania tekstu konstytucji, zastanowienia się nad jego znaczeniem oraz funkcją społeczną, a także własnym stosunkiem do jego zapisów. Pozwala też zapoznać uczestników z nowoczesnymi praktykami performatywnymi i przykładami wykorzystania zbiorowego głosu w teatrze.

autor: Agata Pietrzyk-Sławińska
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • praca z ciałem
  • mitologia
  • antyk

Scenariusz jest próbą teatralnego spojrzenia na mitologię. Zajęcia mają charakter podsumowujący - najlepiej zrealizować go na podsumowanie cyklu zajęć dotyczących mitologii, wykorzystując dotychczasową wiedzę uczniów. Zaproponowane ćwiczenia, materiały i pojęcia, umożliwiają spojrzenie na starożytnych bohaterów i łączące ich relacje, jak na specyficzne figury myślowe, które pozwalają na krytyczną refleksję o współczesnej kulturze i życiu społecznym.

autor: Weronika Łucyk
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • analiza postaci
  • praca z metaforą
  • praca z tekstem

Czy analiza postaci fikcyjnej może przypominać dochodzenie kryminalne? W końcu w obu przypadkach trzeba zebrać drobiazgowy materiał, poznać środowisko bohatera i jego relacje z innymi postaciami... Mogą pojawić się sprzeczności, zatem warto zajrzeć głębiej, pod powierzchnię słów. Scenariusz można zrealizować w kontekście dzieła literackiego, filmowego czy teatralnego.

autor: Karolina Pluta
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • praca z przestrzenią
  • zadanie scenograficzne
  • analiza spektaklu
  • scenografia

Scenariusz jest pomysłem na interpretację spektaklu poprzez wyjście w rozmowie od kategorii przestrzeni. Autorka realizuje tę koncepcję na przykładzie spektaklu „Macbeth” Grzegorza Jarzyny (zapis dostępny online). Można jednak zaproponowane działania zaadaptować do omawiania innych przedstawień, w których przyjęte przez twórców rozwiązania przestrzenne są istotne dla odczytania dzieła.

autor: Karolina Pluta
lekcja
Wiek 16-19 lat
  • praca z tekstem
  • analiza spektaklu

W głowach widzów po obejrzeniu przedstawienia często rodzą się pytania– coś jest niezrozumiałe, coś innego nie daje spokoju, coś przywodzi na myśl odległe skojarzenia. W niniejszym scenariuszu te niewiadome stają się podstawą do rozmów o spektaklu. Uczniowie sami zdają pytania, a następnie szukają odpowiedzi.

Konspekt można wykorzystać przy analizie wielu przedstawień – w opublikowanej wersji punktem odniesienia jest spektakl „H.” w reżyserii Jana Klaty (na motywach „Hamleta”).