Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (37)

sortowanie
autor: Weronika Łucyk
pozalekcyjne
Wiek 10-13 lat
  • praca z przedmiotem
  • baśń
  • tworzenie baśni
  • budowa baśni

Skąd wiadomo, że jakaś opowieść to baśń? Jakie są elementy wspólne dla tak wielu różnych i oryginalnych historii? W trakcie zajęć uczniowie systematyzują wiedzę z zakresu budowy baśni i samodzielnie piszą utwory zgodne z ramami tego gatunku literackiego. Punktem wyjścia stają się baśniowe atrybuty przyniesione przez uczniów.

autor: Agnieszka Szymańska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • baśń
  • analiza bohatera
  • tworzenie słuchowiska

Podczas lekcji uczniowie przyglądają się losom Kopciuszka i rozmawiają o współczesnych wariantach tej historii. Szukanie motywów z baśni w dzisiejszym świecie jest podstawą do tworzenia parafrazy literackiej. Podczas zajęć uczniowie bawią się literackim pierwowzorem, a finałem jest opracowanie w grupach słuchowisk z własnymi wersjami opowieści o współczesnych Kopciuszkach.

autor: Agnieszka Szymańska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • praca z ciałem
  • baśń
  • praca z fotografią
  • analiza bohatera

Scenariusz pozwala przyjrzeć się  baśniowym bohaterom w perspektywie zachodzącej w nich zmiany. Podczas zajęć uczniowie pracują z tekstem, skojarzeniami, by uruchomić refleksję na temat cech postaci, które uległy transformacji oraz poszukać kluczowych momentów i zdarzeń prowadzących do przemiany.

Scenariusz można wykorzystać do pracy z dowolnym utworem, w którym obecny jest motyw przemiany bohatera.

autor: Weronika Łucyk
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • baśń
  • tworzenie kostiumu

Co mówią o właścicielu jego buty? Jak kostium charakteryzuje bohatera? Do czego może doprowadzić ocenianie na podstawie ubioru? Scenariusz to propozycja analizy i interpretacji baśni „Kot w butach”. Rozszerzeniem tematu związanym z budową baśni może być drugi scenariusz „Przepis na baśń”, który może być realizowany także podczas omawiania innych tekstów.

autor: Joanna Krukowska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • integracja
  • umiejętności
  • wymiana

Scenariusz warsztatów integrujących klasę, podczas których uczniowie mogę lepiej poznać swoje zainteresowania. Uczestnicy przyjrzą się swoim ulubionym aktywnościom, poszukają w nich potencjału do podzielenia się z innymi i stworzą bank czasu – miejsce, w którym każdy może zaproponować jakieś działanie, które przyniesie korzyść grupie.

autor: Joanna Krukowska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • zasady
  • prawo
  • przestrzeń szkoły

Scenariusz porusza temat zakazów, nakazów i norm, z którymi uczniowie spotykają się na co dzień w szkole. Daje możliwość przyjrzenia się szkolnym przestrzeniom i wypracowania przez uczestników własnych zakazów i norm, które według nich powinny tam obowiązywać. 

autor: Dorota Ogrodzka
pozalekcyjne
Wiek 10-13 lat
  • społeczeństwo
  • idee / wartości
  • historia

Zajęcia mają oswoić uczestników z pojęciem konstytucji, a także zachęcić ich do namysłu nad tym, jak chcieliby zmieniać, ulepszać państwo i społeczeństwo, w którym żyją. Rozwój kreatywności idzie tu więc w parze z poczuciem odpowiedzialności i świadomości obywatelskiej, zgodnie z ideą Janusza Korczaka, który jako jeden z pierwszych teoretyków i praktyków pedagogiki pisał o dziecku jako pełnoprawnym obywatelu. Celem warsztatów jest też zainteresowanie dzieci ustrojem, symboliką i dokumentami prawnymi państwa, w którym żyją i zachęcenie ich do aktywnego poznawania tych elementów.

Zaproponowany wariant ma na celu zapoznać uczestników w formie zabawy-debaty z zasadami dyskutowania, konstruowania argumentów  prowadzenia sporów, które stanowią podstawę demokracji. Pozwala też na przygotowanie nietypowych obchodów Święta Konstytucji 3 maja.

autor: Joanna Krukowska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie instalacji
  • mitologia
  • praca z tekstem
  • prometeizm
  • antyk
  • burza mózgów

Zajęcia są podzielone na dwie części. Pierwsza dotyczy bezpośrednio mitu o Prometeuszu (jest jego przypomnieniem oraz utrwaleniem), druga służy jego przełożeniu na czasy współczesne i przyjrzeniu się temu, czy postawy prometejskie są obecne we współczesnym świecie.

autor: Agnieszka Szymańska, Katarzyna Piwońska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • analiza postaci
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • tworzenie monologu postaci

W tym scenariuszu proponujemy, aby pisanie charakterystyki bohatera zastąpić stworzeniem jego scenicznego portretu. Uczniowie wykonują serię zadań, która pozwala im zobaczyć literackie postaci w bardzo konkretnych aspektach i stowrzyć na tej podstawie sceny prezentujące bohatera. Korzystając z tego schematu, można zbudować kilka alternatywnych charakterystyk wybranego bohatera lub posłużyć się nim do zbudowania teatralnych portretów różnych postaci występujących w lekturze. Scenariusz może być także przeznaczony do pracy w kołach teatralnych do budowania postaci lub pracy nad adaptacją tekstu.

autor: Małgorzata Fijas, Małgorzata Skoczelas, Maja Krośnicka
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • analiza spektaklu
  • analiza sceny przedstawienia
  • praca z rysunkiem

Zajęcia są przeznaczone do przeprowadzenia po wizycie klasy w teatrze. Uczniowie tworzą rysunki wybranych przez siebie scen, rozmawiają o nich w grupach i określają funkcję tych momentów dla całego przedstawienia. To okazja do podzielenia się wrażeniami, nazwania swoich emocji związanych z przedstawieniem, ale i zwrócenia uwagi na aspekt dramaturgiczny w spektaklu. Scenariusz można zrealizować w odniesieniu do dowolnego przedstawienia.