Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (39)

sortowanie
autor: Joanna Krukowska-Gulik
pozalekcyjne
Wiek 10-13 lat
  • tworzenie etiudy
  • tworzenie definicji
  • praca ze skojarzeniami

Czy pracę nad spektaklem można zacząć bez gotowego scenariusza? Oczywiście! Konspekt  jest przykładem działań, które pozwalają na przygotowanie scen podczas zajęć teatralnych. Opisuje on pierwsze spotkanie, na którym uczestnicy zapoznają się z tematem i budują etiudy. Będzie można je wykorzystać w spektaklu.

lekcja
Wiek 10-13 lat
  • tworzenie definicji
  • praca z tekstem

Inspiracją dla scenariusza jest rozdział „Dzieci z Bullerbyn” zatytułowany „Wiśniowa spółdzielnia”. Odwołując się do inicjatywy bohaterów książki Astrid Lindgren pragniemy zapoznać uczestników z ideą spółdzielczości, kooperatywy, a także z ideą  ekonomii opartej na wymianie. Modele te pozwalają na wspieranie pozytywnej współpracy, stają się szansą na dostrzeganie własnych zasobów oraz tego, co mają, potrafią i wiedzą inni oraz są zachętą do współdzielenia odpowiedzialności i korzyści płynących z kooperacji.

autor: Weronika Łucyk
pozalekcyjne
Wiek 10-13 lat
  • praca z przedmiotem
  • baśń
  • tworzenie baśni
  • budowa baśni

Skąd wiadomo, że jakaś opowieść to baśń? Jakie są elementy wspólne dla tak wielu różnych i oryginalnych historii? W trakcie zajęć uczniowie systematyzują wiedzę z zakresu budowy baśni i samodzielnie piszą utwory zgodne z ramami tego gatunku literackiego. Punktem wyjścia stają się baśniowe atrybuty przyniesione przez uczniów.

autor: Agnieszka Szymańska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • baśń
  • analiza bohatera
  • tworzenie słuchowiska

Podczas lekcji uczniowie przyglądają się losom Kopciuszka i rozmawiają o współczesnych wariantach tej historii. Szukanie motywów z baśni w dzisiejszym świecie jest podstawą do tworzenia parafrazy literackiej. Podczas zajęć uczniowie bawią się literackim pierwowzorem, a finałem jest opracowanie w grupach słuchowisk z własnymi wersjami opowieści o współczesnych Kopciuszkach.

autor: Agnieszka Szymańska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • praca z ciałem
  • baśń
  • praca z fotografią
  • analiza bohatera

Scenariusz pozwala przyjrzeć się  baśniowym bohaterom w perspektywie zachodzącej w nich zmiany. Podczas zajęć uczniowie pracują z tekstem, skojarzeniami, by uruchomić refleksję na temat cech postaci, które uległy transformacji oraz poszukać kluczowych momentów i zdarzeń prowadzących do przemiany.

Scenariusz można wykorzystać do pracy z dowolnym utworem, w którym obecny jest motyw przemiany bohatera.

autor: Weronika Łucyk
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • baśń
  • tworzenie kostiumu

Co mówią o właścicielu jego buty? Jak kostium charakteryzuje bohatera? Do czego może doprowadzić ocenianie na podstawie ubioru? Scenariusz to propozycja analizy i interpretacji baśni „Kot w butach”. Rozszerzeniem tematu związanym z budową baśni może być drugi scenariusz „Przepis na baśń”, który może być realizowany także podczas omawiania innych tekstów.

autor: Joanna Krukowska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • integracja
  • umiejętności
  • wymiana

Scenariusz warsztatów integrujących klasę, podczas których uczniowie mogę lepiej poznać swoje zainteresowania. Uczestnicy przyjrzą się swoim ulubionym aktywnościom, poszukają w nich potencjału do podzielenia się z innymi i stworzą bank czasu – miejsce, w którym każdy może zaproponować jakieś działanie, które przyniesie korzyść grupie.

autor: Joanna Krukowska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • zasady
  • prawo
  • przestrzeń szkoły

Scenariusz porusza temat zakazów, nakazów i norm, z którymi uczniowie spotykają się na co dzień w szkole. Daje możliwość przyjrzenia się szkolnym przestrzeniom i wypracowania przez uczestników własnych zakazów i norm, które według nich powinny tam obowiązywać. 

autor: Dorota Ogrodzka
pozalekcyjne
Wiek 10-13 lat
  • społeczeństwo
  • idee / wartości
  • historia

Zajęcia mają oswoić uczestników z pojęciem konstytucji, a także zachęcić ich do namysłu nad tym, jak chcieliby zmieniać, ulepszać państwo i społeczeństwo, w którym żyją. Rozwój kreatywności idzie tu więc w parze z poczuciem odpowiedzialności i świadomości obywatelskiej, zgodnie z ideą Janusza Korczaka, który jako jeden z pierwszych teoretyków i praktyków pedagogiki pisał o dziecku jako pełnoprawnym obywatelu. Celem warsztatów jest też zainteresowanie dzieci ustrojem, symboliką i dokumentami prawnymi państwa, w którym żyją i zachęcenie ich do aktywnego poznawania tych elementów.

Zaproponowany wariant ma na celu zapoznać uczestników w formie zabawy-debaty z zasadami dyskutowania, konstruowania argumentów  prowadzenia sporów, które stanowią podstawę demokracji. Pozwala też na przygotowanie nietypowych obchodów Święta Konstytucji 3 maja.

autor: Joanna Krukowska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie instalacji
  • mitologia
  • praca z tekstem
  • prometeizm
  • antyk
  • burza mózgów

Zajęcia są podzielone na dwie części. Pierwsza dotyczy bezpośrednio mitu o Prometeuszu (jest jego przypomnieniem oraz utrwaleniem), druga służy jego przełożeniu na czasy współczesne i przyjrzeniu się temu, czy postawy prometejskie są obecne we współczesnym świecie.