Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (47)

sortowanie
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • tworzenie wiersza
  • praca z tekstem
  • analiza spektaklu

Warsztat do spektaklu „Kasieńka” w reż. Anny Wieczór-Bluszcz z Miejskiego Teatru Miniatura w Gdańsku, możliwy również do zrealizowania jako lekcja wokół lektury. Podczas zajęć uczniowie zastanawiają się nad najważniejszymi wątkami w przedstawieniu i przyglądają się fragmentom literackiego pierwowzoru.

autor: Aleksandra Drzazga
lekcja
Wiek 10-13 lat
    -

Tematem zajęć jest deszczowa pogoda. Na początku zajęć uczniowie przyglądają się różnym formom deszczu w serii ruchowych i dźwiękowych działań. Następnie zapoznają się z wierszem Stanisława Grochowiaka „Na słotę”. Wiersz jest pretekstem do tego, by zastanowili się nad tym, jak lubią spędzać deszczowy czas oraz stworzyli własne poetyckie opisy.

autor: Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • godzina wychowawcza
  • język polski
  • tworzenie etiudy
  • Internet

Warsztat można poprowadzić z uczniami w ramach godziny wychowawczej lub po obejrzeniu spektaklu „Bromba w sieci” w reż. Rafała Siesickiego z Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie. Uczniowie zastanawiają się nad tym, w jaki sposób korzystają z przestrzeni wirtualnej, jaki rodzaj treści i aktywności tam dostępnych jest dla nich szczególnie ważny.

autor: Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • tworzenie etiudy
  • analiza tekstu
  • tworzenie monologu postaci
  • analiza spektaklu
  • tworzenie dialogu
  • tworzenie piosenki

Warsztat do spektaklu „Akademia Pana Kleksa” w reż. Jerzego Jana Połońskiego z Teatru Maska w Rzeszowie, możliwy również do zrealizowania jako lekcja wokół lektury. Podczas zajęć uczniowie tworzą własne historie inspirowane motywami ze spektaklu i opowiadają je za pomocą typowych dla teatru form: monologu, dialogu i piosenki.

pozalekcyjne
Wiek 10-13 lat
  • język polski
  • analiza tekstu
  • emocje
  • recytacja
  • koło recytatorskie
  • interpretacja głosowa
  • partytura
  • emisja głosu

Uczniowie podczas warsztatu poznają wybrane pojęcia związane z recytacją i głosową interpretacją tekstu literackiego, takie jak: emisja głosu, dykcja, tempo, akcent zdaniowy, emocje w recytacji. W zespołach opracują „partytury recytatorskie” – własne zapisy głosowej interpretacji tekstu. Starają się odpowiedzieć m.in. na pytania: jak zapisać tempo mówienia? W jaki sposób zanotować, że tekst powinien być wyszeptany lub wykrzyczany? W ten sposób tworzą własny system znaków recytatorskich. W kolejnym etapie uczestnicy wymieniają się stworzonymi partyturami i próbują zinterpretować wskazówki recytatorskie pozostałych zespołów.

autor: Anna Zalewska-Uberman
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • tworzenie etiudy
  • tworzenie dialogu
  • recytacja
  • samogłoski

Podczas zajęć uczniowie spojrzą na samogłoski jako narzędzia służące do opisywania świata i wyrażania emocji. Seria zabawowych działań jest okazją do sprawdzenia, kiedy i w jakim celu sięgamy po samogłoski, jakie treści pozwalają nam one wyrażać. Konspekt przeznaczony do wykorzystania na języku polskim i w pracy z kołami zianteresowń.

lekcja
Wiek 10-13 lat
  • język polski
  • analiza tekstu
  • emocje
  • praca z tekstem
  • recytacja
  • koło recytatorskie

Scenariusz pozwala na przeprowadzenie z lekcji, podczas której uczniowie zmierzą się z wyborem repertuaru recytatorskiego odpowiedniego dla ich zainteresowań. Zajęcia pozwalają znaleźć interesujące przyszłego recytatora tematy i zagadnienia oraz wybrać utwory odpowiadające tym treściom i przeprowadzić ich samodzielną analizę. W ten sposób uczniowie zyskują przekonanie, że recytacja może być doskonałą drogą do wyrażania własnych, osobistych historii, przemyśleń, wniosków i emocji.

Konspekt można też wykorzystać do indywidualnej pracy z recytatorami.

lekcja
Wiek 10-13 lat
  • interpretacja utworu
  • tworzenie pracy plastycznej
  • recytacja
  • koło recytatorskie

Zanim recytator stanie na scenie, by zaprezentować tekst, czeka go kilkuetapowa praca nad nim. Ten scenariusz pomoże uczniom pogłębić interpretację utworu oraz zrozumieć, czym jest sytuacja nadawcza w recytacji. Do tego celu wykorzystuje do pracy metaforę pocztówki – pozwala zastanowić się nad tym, kim jest nadawca i adresat tekstu, określić miejsce, z którego nadawca mówi i moment, w jakim się to wydarza. Konspekt można wykorzystać na zajęciach koła recytatorskiego lub (odpowiednio go modyfikując) podczas indywidualnej pracy z uczniem 9przygotowując występ np. na konkurs recytatorski). Na potrzeby tego scenariusza proponujemy pracę z „Allegro ma non tropo” Wisławy Szymborskiej.

autor: Joanna Krukowska-Gulik
pozalekcyjne
Wiek 10-13 lat
  • tworzenie etiudy
  • tworzenie definicji
  • praca ze skojarzeniami

Czy pracę nad spektaklem można zacząć bez gotowego scenariusza? Oczywiście! Konspekt jest przykładem działań, które pozwalają na przygotowanie scen podczas zajęć teatralnych. Opisuje on pierwsze spotkanie, na którym uczestnicy zapoznają się z tematem i budują etiudy. Będzie można je wykorzystać w spektaklu.

lekcja
Wiek 10-13 lat
  • tworzenie definicji
  • praca z tekstem

Inspiracją dla scenariusza jest rozdział „Dzieci z Bullerbyn” zatytułowany „Wiśniowa spółdzielnia”. Odwołując się do inicjatywy bohaterów książki Astrid Lindgren pragniemy zapoznać uczestników z ideą spółdzielczości, kooperatywy, a także z ideą  ekonomii opartej na wymianie. Modele te pozwalają na wspieranie pozytywnej współpracy, stają się szansą na dostrzeganie własnych zasobów oraz tego, co mają, potrafią i wiedzą inni oraz są zachętą do współdzielenia odpowiedzialności i korzyści płynących z kooperacji.