Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (26)

sortowanie
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • godzina wychowawcza
  • akcja szkolna
  • odpoczynek
  • wakacje

Scenariusz to zaproszenie do fantazjowania na temat wakacji, odpoczynku i snucia planów na otwierającą się wraz z końcem roku szkolnego przyszłość. Warsztat jest połączeniem działania teatralnego oraz zajęć rozwojowych, integracyjnych. Może wspomagać proces tworzenia się w grupie zaufania, a także zachęcać uczestników do uważnego słuchania się i pokazywać im wartość dzielenia się swoimi refleksjami, uczuciami, myślami z innymi osobami. Scenariusz może być realizowany zarówno z uczniami starszych klas podstawówki (4-8), gimnazjum i szkoły ponadgimnazjlnej. Można go poprowadzić w dniach poprzedzających zakończenie roku szkolnego jako godzinę wychowawczą lub zorganizować oólnoszkolną akcję zapraszać do niego różne klasy.

lekcja
Wiek 10-13 lat
  • sztuka
  • tworzenie pracy plastycznej
  • wyjście ze szkoły
  • sztuka współczesna
  • wiedza o sztuce
  • wiedza o kulturze

Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z pojęciem znaku – tworzą znaki samodzielnie i szukają ich w najbliższej przestrzeni publicznej. To okazja do refleksji nad rolą znaku i jego formy oraz nad tkwiącą w ludziach potrzebą ekspresji. Część lekcji można poprowadzić w formie spaceru – pozwoli to zastanowić się nad tym, które znaki uczniowie odczytują jako formę artystycznego wyrazu, które mają charakter informacyjny, a które stanowią przejaw wandalizmu – i czy te granice zawsze są wyraźne. To okazja, by podjąć rozmowę o sztuce jako formie komunikacji i spojrzeć na najbliższe otoczenie jak na... galerię sztuki.

autor: Justyna Wielgus
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • godzina wychowawcza
  • język polski
  • tworzenie etiudy
  • historia teatru
  • niepełnosprawność
  • stereotypy

Punktem wyjścia do działań podczas lekcji jest spotkanie z książką obrazkową Iwony Chmielewskiej „Oczy". Wspólnie z uczniami dyskutujemy o różnych kontekstach patrzenia/widzenia – posłużą do tego działania teatralne. Ważnym elementem scenariusza jest wprowadzenie pojęcia empatii. Seria ćwiczeń teatralnych opartych na „wchodzeniu w rolę" ma za zadanie przybliżyć mechanizmy powstawania postawy empatycznej. Zajęcia mogą poprzedzać klasową wizytę w „Laboratorium Ciemności" lub na „Niewidzialnej wystawie".

autor: Monika Bania
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • język polski
  • praca z ciałem
  • interpretacja tekstu
  • emocje
  • baśń
  • tworzenie monologu postaci
  • tworzenie żywego obrazu

Scenariusz jest propozycją przyjrzenia się baśni "Piękna i Bestia" przez pryzmat zmian zachodzących w głównych bohaterach - Bestii, Belli i jej ojcu. Uczniowie obserwują postaci w najważniejszych momentach fabuły i zastanawiają się nad towarzyszącymi im wówczas uczuciami. To zadanie prowadzi do przygotowania w grupach monologów bohaterów, w których przyglądają się oni swojej metamorfozie.

autor: Marta Kujawińska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • godzina wychowawcza
  • władza
  • praca z ciałem
  • wspólnota
  • tworzenie choreografii
  • zasady

Podczas zajęć uczniowie wcielą się w role członków plemion, które wybiorą swoje terytorium i wytworzą własną kulturę, a następnie popracują nad stworzeniem prawa i podziału obowiązku w wiosce. Uczestników czeka dużo kreatywnych działań, zabawa, a przy tym refleksja na temat funkcjonowania społeczeństwa. Zajęcia pozwalają na zapoznanie uczniów poprzez doświadczenie z kategoriami takimi jak wspólnota, tradycja, kultura, obyczaje, prawo.

autor: Agnieszka Szymańska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • praca z przedmiotem
  • geografia
  • krainy geograficzne

Jak w kreatywny sposób powtórzyć materiał lekcyjny, dając jednocześnie przestrzeń do zabawy? Podczas zajęć uczestnicy z wykorzystaniem najprostszych materiałów tworzą przestrzeń naturalnego krajobrazu Polski, a następnie podejmują w nim szereg działań performatywnych i artystycznych. Na scenariusz składa się z zestaw poleceń do wykonania w grupach oraz prezentacja efektów tej pracy w formie teatralnych scen.

autor: Bogumiła Stachurska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie instalacji
  • geografia
  • tworzenie makiety
  • Układ Słoneczny

Uczniowie wyszukują w różnych źródłach informacje o Układzie Słonecznym i organizują zebrane treści, tworząc tablice/arkusze/postery o Słońcu i planetach. Następnie na ich podstawie wykonują mini-makiety lub dużą instalację odwzorowując ruch planet. Zajęcia pozwalają wprowadzić i utrwalić wiedzę dotyczącą Układu Słonecznego. Można też zrealizować dodatkowo moduł ruchowy, który pozwala wykorzystać zdobytą wiedzę w artystycznym kontekście.

autor: Monika Bania
pozalekcyjne
Wiek 10-13 lat
  • godzina wychowawcza
  • zajęcia teatralne
  • tworzenie etiudy
  • cykl zajęć
  • integracja
  • tworzenie utworu muzycznego

Seria zajęć ułatwiających nowej grupie poznanie się. Cykl ten można przeprowadzić w ramach godziny wychowawczej lub w pracy z grupą teatralną – realizując w całości lub wybierając z niego tylko niektóre elementy. Można go potraktować jako formę zbierania materiału dramaturgicznego do stworzenia przedstawienia.

lekcja
Wiek 10-13 lat
  • godzina wychowawcza
  • język polski
  • tworzenie etiudy
  • integracja
  • tolerancja
  • analiza fragmentu powieści

Scenariusz bazuje na fragmentach książki Johna Boyne'a „Lekkie życie Barnaby'ego Brocketa”. Pozwala dzieciom przeżywać i analizować emocje, towarzyszące im w kontaktach z innymi osobami o nietypowym wyglądzie, zachowaniu lub odbiegających od stereotypowo pojętych norm. Podczas zajęć dzieci będą zastanawiać się nad wartością niepowtarzalności każdej osoby. Zajęcia pozwolą im na rozwijanie kreatywności i umiejętności zaprezentowania własnych pomysłów.

autor: Marta Kujawińska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • idee / wartości
  • godzina wychowawcza
  • język polski
  • praca z ciałem
  • interpretacja tekstu
  • emocje
  • baśń
  • tworzenie rzeźby

Scenariusz zaplanowano jako zajęcia wychowawcze przeznaczone dla grup szkolnych lub pozaszkolnych. Jest to praca z emocjami: próba ich nazwania i oswojenia. Zajęcia są okazją do uświadomienia, że współodpowiadamy za to, jaka jest atmosfera w grupie/rodzinie/społeczności i wpływamy na emocje otaczających nas ludzi.