Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (28)

sortowanie
autor: Małgorzata Fijas, Małgorzata Skoczelas, Maja Krośnicka
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • analiza spektaklu
  • analiza sceny przedstawienia
  • praca z rysunkiem

Zajęcia są przeznaczone do przeprowadzenia po wizycie klasy w teatrze. Uczniowie tworzą rysunki wybranych przez siebie scen, rozmawiają o nich w grupach i określają funkcję tych momentów dla całego przedstawienia. To okazja do podzielenia się wrażeniami, nazwania swoich emocji związanych z przedstawieniem, ale i zwrócenia uwagi na aspekt dramaturgiczny w spektaklu. Scenariusz można zrealizować w odniesieniu do dowolnego przedstawienia.

lekcja
Wiek 10-13 lat
  • analiza postaci
  • analiza spektaklu
  • postać sceniczna

Scenariusz pozwala uruchomić dyskusję po obejrzeniu spektaklu. Podczas zajęć klasa przygląda się przedstawieniu z perspektywy wybranych przez siebie postaci. Uczniowie charakteryzują bohaterów, starają się określić ich motywacje oraz przyjrzeć się stosunkowi do pozostałych postaci. Zajęcia można zaadaptować do poprwadzenia na różnych etapach nauczania. 

lekcja
Wiek 10-13 lat
  • godzina wychowawcza
  • akcja szkolna
  • odpoczynek
  • wakacje

Scenariusz to zaproszenie do fantazjowania na temat wakacji, odpoczynku i snucia planów na otwierającą się wraz z końcem roku szkolnego przyszłość. Warsztat jest połączeniem działania teatralnego oraz zajęć rozwojowych, integracyjnych. Może wspomagać proces budowania zaufania w grupie, a także zachęcać uczestników do uważnego słuchania się nawzajem. Scenariusz wskazuje na wartość dzielenia się swoimi refleksjami, uczuciami, myślami z innymi osobami. Może być realizowany zarówno z uczniami starszych klas podstawówki (4-8), gimnazjum i szkoły ponadgimnazjlnej. Można go poprowadzić w dniach poprzedzających zakończenie roku szkolnego jako godzinę wychowawczą lub zorganizować oólnoszkolną akcję zapraszać do niego różne klasy.

lekcja
Wiek 10-13 lat
  • sztuka
  • tworzenie pracy plastycznej
  • wyjście ze szkoły
  • sztuka współczesna
  • wiedza o sztuce
  • wiedza o kulturze

Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z pojęciem znaku – tworzą znaki samodzielnie i szukają ich w najbliższej przestrzeni publicznej. To okazja do refleksji nad rolą znaku i jego formy oraz nad tkwiącą w ludziach potrzebą ekspresji. Część lekcji można poprowadzić w formie spaceru – pozwoli to zastanowić się nad tym, które znaki uczniowie odczytują jako formę artystycznego wyrazu, które mają charakter informacyjny, a które stanowią przejaw wandalizmu – i czy te granice zawsze są wyraźne. To okazja, by podjąć rozmowę o sztuce jako formie komunikacji i spojrzeć na najbliższe otoczenie jak na... galerię sztuki.

autor: Justyna Wielgus
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • godzina wychowawcza
  • język polski
  • tworzenie etiudy
  • historia teatru
  • niepełnosprawność
  • stereotypy

Punktem wyjścia do działań podczas lekcji jest spotkanie z książką obrazkową Iwony Chmielewskiej „Oczy". Wspólnie z uczniami dyskutujemy o różnych kontekstach patrzenia/widzenia – posłużą do tego działania teatralne. Ważnym elementem scenariusza jest wprowadzenie pojęcia empatii. Seria ćwiczeń teatralnych opartych na „wchodzeniu w rolę" ma za zadanie przybliżyć mechanizmy powstawania postawy empatycznej. Zajęcia mogą poprzedzać klasową wizytę w „Laboratorium Ciemności" lub na „Niewidzialnej wystawie".

autor: Monika Bania
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • język polski
  • praca z ciałem
  • interpretacja tekstu
  • emocje
  • baśń
  • tworzenie monologu postaci
  • tworzenie żywego obrazu

Scenariusz jest propozycją przyjrzenia się baśni "Piękna i Bestia" przez pryzmat zmian zachodzących w głównych bohaterach - Bestii, Belli i jej ojcu. Uczniowie obserwują postaci w najważniejszych momentach fabuły i zastanawiają się nad towarzyszącymi im wówczas uczuciami. To zadanie prowadzi do przygotowania w grupach monologów bohaterów, w których przyglądają się oni swojej metamorfozie.

autor: Marta Kujawińska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • godzina wychowawcza
  • władza
  • praca z ciałem
  • wspólnota
  • tworzenie choreografii
  • zasady

Podczas zajęć uczniowie wcielą się w role członków plemion, które wybiorą swoje terytorium i wytworzą własną kulturę, a następnie popracują nad stworzeniem prawa i podziału obowiązku w wiosce. Uczestników czeka dużo kreatywnych działań, zabawa, a przy tym refleksja na temat funkcjonowania społeczeństwa. Zajęcia pozwalają na zapoznanie uczniów poprzez doświadczenie z kategoriami takimi jak wspólnota, tradycja, kultura, obyczaje, prawo.

autor: Agnieszka Szymańska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • praca z przedmiotem
  • geografia
  • krainy geograficzne

Jak w kreatywny sposób powtórzyć materiał lekcyjny, dając jednocześnie przestrzeń do zabawy? Podczas zajęć uczestnicy z wykorzystaniem najprostszych materiałów tworzą przestrzeń naturalnego krajobrazu Polski, a następnie podejmują w nim szereg działań performatywnych i artystycznych. Na scenariusz składa się z zestaw poleceń do wykonania w grupach oraz prezentacja efektów tej pracy w formie teatralnych scen.

autor: Bogumiła Stachurska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie instalacji
  • geografia
  • tworzenie makiety
  • Układ Słoneczny

Uczniowie wyszukują w różnych źródłach informacje o Układzie Słonecznym i organizują zebrane treści, tworząc tablice/arkusze/postery o Słońcu i planetach. Następnie na ich podstawie wykonują mini-makiety lub dużą instalację odwzorowując ruch planet. Zajęcia pozwalają wprowadzić i utrwalić wiedzę dotyczącą Układu Słonecznego. Można też zrealizować dodatkowo moduł ruchowy, który pozwala wykorzystać zdobytą wiedzę w artystycznym kontekście.

autor: Monika Bania
pozalekcyjne
Wiek 10-13 lat
  • godzina wychowawcza
  • zajęcia teatralne
  • tworzenie etiudy
  • cykl zajęć
  • integracja
  • tworzenie utworu muzycznego

Seria zajęć ułatwiających nowej grupie poznanie się. Cykl ten można przeprowadzić w ramach godziny wychowawczej lub w pracy z grupą teatralną – realizując w całości lub wybierając z niego tylko niektóre elementy. Można go potraktować jako formę zbierania materiału dramaturgicznego do stworzenia przedstawienia.