Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (51)

sortowanie
autor: Agata Pietrzyk-Sławińska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • język polski
  • władza
  • tworzenie wiersza
  • tworzenie żywego obrazu
  • praca z tekstem

Podczas zajęć uczniowie zastanawiają się nad różnymi postawami władców. Pretekstem do tego są dwie bajki Ignacego Krasickiego. Pokazuje on w nich dwa różne oblicza lwa - alegorycznej figury władcy. W dalszej części zajęć grupy pracują nad stworzeniem własnych bajek, które pozwolą im uchwycić inne mechanizmy władzy.

lekcja
Wiek 10-13 lat
  • język polski
  • zajęcia teatralne
  • analiza postaci
  • tworzenie etiudy
  • tworzenie choreografii
  • baśń

Powrót Gerdy i Kaja z dalekiego Finnmarku trwał bardzo długo. Wyruszyli z domu jako dzieci, a wrócili jako dorośli. Co się stało, kiedy opuścili zamek Królowej Śniegu? Jakie przygody ich spotkały, przed jakimi wyzwaniami musieli stanąć, jakie decyzje podejmowali i czego się nauczyli w tej drodze? Scenariusz bazuje na charakterystyce postaci, pozwala na głębsze ich zrozumienie. Może też posłużyć jako zajęcia dla koła teatralnego, pracującego nad spektaklem opartym na baśni.

autor: Aleksandra Drzazga
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • emocje
  • kultura języka
  • praca z tekstem
  • wprowadzenie do lektury

Zajęcia oparte na pracy z fragmentem książki „Lew, czarownica i stara szafa” autorstwa C.S. Lewisa. Mogą być samodzielną lekcją bądź wstępem do omawiania całości lektury. Uczniowie skupią się na jednej scenie: momencie, w którym Łucja opowiada o Narnii i spotyka się z zarzutem zmyślania ze strony brata. Seria rozmów i twórczych działań pomoże w przyjrzeniu się emocjom, które ta sytuacja budzi w obojgu rodzeństwa i zastanowieniu nad tym, jak można je komunikować, by nie krzywdzić innych.

autor: Agnieszka Szymańska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • godzina wychowawcza
  • język polski
  • praca z ciałem
  • praca z tekstem
  • wprowadzenie do lektury

Inspiracją do stworzenia konspektu jest książka Małgorzaty Musierowcz „Kwiat kalafiora” – wątek w którym młodzi bohaterowie wspólnie zakładają grupę Eksperymentalny Sygnał Dobra. Podczas zajęć uczniowie zastanowią się, czym może być wysyłanie sygnału dobra w dzisiejszych czasach. Scenariusz można wykorzystać podczas godziny wychowawczej lub jako wprowadzenie do omawiania lektury.

lekcja
Wiek 10-13 lat
  • tworzenie wiersza
  • praca z tekstem
  • analiza spektaklu

Warsztat do spektaklu „Kasieńka” w reż. Anny Wieczór-Bluszcz z Miejskiego Teatru Miniatura w Gdańsku, możliwy również do zrealizowania jako lekcja wokół lektury. Podczas zajęć uczniowie zastanawiają się nad najważniejszymi wątkami w przedstawieniu i przyglądają się fragmentom literackiego pierwowzoru.

autor: Aleksandra Drzazga
lekcja
Wiek 10-13 lat
    -

Tematem zajęć jest deszczowa pogoda. Na początku zajęć uczniowie przyglądają się różnym formom deszczu w serii ruchowych i dźwiękowych działań. Następnie zapoznają się z wierszem Stanisława Grochowiaka „Na słotę”. Wiersz jest pretekstem do tego, by zastanowili się nad tym, jak lubią spędzać deszczowy czas oraz stworzyli własne poetyckie opisy.

autor: Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • godzina wychowawcza
  • język polski
  • tworzenie etiudy
  • Internet

Warsztat można poprowadzić z uczniami w ramach godziny wychowawczej lub po obejrzeniu spektaklu „Bromba w sieci” w reż. Rafała Siesickiego z Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie. Uczniowie zastanawiają się nad tym, w jaki sposób korzystają z przestrzeni wirtualnej, jaki rodzaj treści i aktywności tam dostępnych jest dla nich szczególnie ważny.

autor: Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • tworzenie etiudy
  • analiza tekstu
  • tworzenie monologu postaci
  • analiza spektaklu
  • tworzenie dialogu
  • tworzenie piosenki

Warsztat do spektaklu „Akademia Pana Kleksa” w reż. Jerzego Jana Połońskiego z Teatru Maska w Rzeszowie, możliwy również do zrealizowania jako lekcja wokół lektury. Podczas zajęć uczniowie tworzą własne historie inspirowane motywami ze spektaklu i opowiadają je za pomocą typowych dla teatru form: monologu, dialogu i piosenki.

pozalekcyjne
Wiek 10-13 lat
  • język polski
  • analiza tekstu
  • emocje
  • recytacja
  • koło recytatorskie
  • interpretacja głosowa
  • partytura
  • emisja głosu

Uczniowie podczas warsztatu poznają wybrane pojęcia związane z recytacją i głosową interpretacją tekstu literackiego, takie jak: emisja głosu, dykcja, tempo, akcent zdaniowy, emocje w recytacji. W zespołach opracują „partytury recytatorskie” – własne zapisy głosowej interpretacji tekstu. Starają się odpowiedzieć m.in. na pytania: jak zapisać tempo mówienia? W jaki sposób zanotować, że tekst powinien być wyszeptany lub wykrzyczany? W ten sposób tworzą własny system znaków recytatorskich. W kolejnym etapie uczestnicy wymieniają się stworzonymi partyturami i próbują zinterpretować wskazówki recytatorskie pozostałych zespołów.

autor: Anna Zalewska-Uberman
lekcja
Wiek 10-13 lat
  • tworzenie etiudy
  • tworzenie dialogu
  • recytacja
  • samogłoski

Podczas zajęć uczniowie spojrzą na samogłoski jako narzędzia służące do opisywania świata i wyrażania emocji. Seria zabawowych działań jest okazją do sprawdzenia, kiedy i w jakim celu sięgamy po samogłoski, jakie treści pozwalają nam one wyrażać. Konspekt przeznaczony do wykorzystania na języku polskim i w pracy z kołami zianteresowń.