Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (33)

sortowanie
lekcja
Wiek 6-10 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • praca z przedmiotem
  • Dzień Babci
  • Dzień Dziadka
  • improwizacja teatralna

Scenariusz pomoże w przygotowaniu performatywnego pokazu z okazji Dnia Babci i Dziadka – posłużą do tego nieskomplikowane narzędzia i zabawy z dziećmi. Praca będzie dla uczniów okazją, by lepiej poznać historię rodzinną, być może nawiązać bliższe relacje z dziadkami. Pierwszy etap to stworzenie bazy umiejętności, wiedzy, inspiracji. Drugi etap to proces opracowania samego wydarzenia, performance’u.

lekcja
Wiek 6-10 lat
  • wyjście z sali
  • wyjście ze szkoły
  • improwizacja tekstowa
  • wiedza o kulturze

A gdyby tak pierwszą wyprawę do biblioteki potraktować jako rodzaj śledztwa? W scenariuszu cztery grupy detektywów otrzymują swoje zadania i by je spełnić wybierają się do biblioteki – odczytują mapę, rozpoznają teren, dowiadują się jak najwięcej o pracy biblioteki i sekretnym życiu książek. Zajęcia sa okazją do tego, by poprzez szereg zabaw zapoznać dzieci z funkcjonowaniem biblioteki oraz zachęcić do odbywania samodzielnych przygód czytelniczych.

 

autor: Agnieszka Szymańska
lekcja
Wiek 6-10 lat
  • język polski
  • praca z przestrzenią
  • tworzenie etiudy
  • praca z tekstem

Punktem wyjścia do stworzenia konspektu jest fragment książki „Lato Muminków" Tove Jannson („O tym jak się pisze sztukę teatralną?"  oraz „O próbie generalnej"), w którym bohaterowie  odkrywają świat teatru. Podczas zajęć za pomocą działań plastycznych oraz przestrzenno-ruchowych uczniowie przygotowują się do  wizyty w teatrze – być może dla niektórych pierwszej. 

autor: Joanna Krukowska
lekcja
Wiek 6-10 lat
  • praca z przestrzenią
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • integracja
  • szkoła

Zajęcia powstały w wyniku inspiracji fragmentami „Dzieci z Bullerbyn", poświęconymi przemierzaniu przez bohaterów drogi do i ze szkoły. W scenariuszu motyw ten posłużył dwóm celom. W pierwszej części uczniowie biorą udział w serii inegracyjnych działań przestrzenno-ruchowych bazujących na przygodach Lisy i spółki. W drugiej konspekt pozwala na podjęcie tematu emocji związanych z byciem uczniem i chodzeniem do szkoły.

autor: Karolina Pluta
lekcja
Wiek 6-10 lat
  • wyjście z sali
  • tworzenie etiudy
  • praca z przedmiotem
  • emocje
  • integracja
  • szkoła

Książka szwedzkiej pisarki Gunilli Bergström pt.: „Co się stało z Albertem?” opowiada o siedmioletnim chłopcu, który stresuje się przed pierwszym dniem w szkole. Historia ta stała się inspiracją do tego, by stworzyć scenariusz, który pozwala uczniom w bezpieczny sposób rozpocząć swoją szkolną przygodę. Daje on przestrzeń do poznania nowych kolegów i koleżanek we wspólnym działaniu, oswojenia trudnych nieraz emocji związanych z nowym doświadczeniem oraz odkrycia szkolnej przestrzeni.

lekcja
Wiek 6-10 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie pracy plastycznej
  • integracja
  • analiza fragmentu powieści
  • szkoła

Scenariusz bazuje na fragmencie książki „Pippi Pończoszanka", w którym bohaterka po raz pierwszy idzie do szkoły. Zajęcia dają okazję do utrwalenia imion oraz poznania upodobań kolegów i koleżanek, a w drugiej części nawiązują do doświadczeń dzieci z ich pierwszego dnia w szkole. Pozwalają nauczycielowi rozpoznać potrzeby, obawy i oczekiwania członków nowej klasy. Celem zajęć jest integracja nowej grupy i adaptacja w środowisku szkolnym. Dlatego najlepiej przeprowadzić je w ciągu pierwszych dwóch tygodni roku szkolnego.

autor: Agnieszka Szymańska
lekcja
Wiek 6-10 lat
  • praca z przedmiotem
  • tworzenie pracy plastycznej
  • przyroda
  • praca z dźwiękiem
  • tworzenie utworu muzycznego
  • pory roku

Zajęcia łączą wiedzę przyrodniczą z plastyczną i muzyczną zabawą. Uczniowie przyglądają się przeobrażeniom natury w ciągu roku, a następnie zapoznają się z utworem Antonia Vivaldiego „Cztery pory roku”. To okazja do przyjrzenia się jak sztuka przetwarza otaczającą nas rzeczywistość. Na koniec uczniowie podejmą się własnych twórczych przekształceń, komponując utwór muzyczny. Zdobywają w ten sposób umiejętności przekładania emocji na dźwięki.

lekcja
Wiek 6-10 lat
  • praca z ciałem
  • praca z dźwiękiem
  • emocje
  • zajęcia ruchowe
  • instrumenty muzyczne
  • tworzenie utworu muzycznego

Celem zajęć jest rozbudzenie wyobraźni plastyczno-ruchowo-muzycznej uczniów i szukanie powiązań między dźwiękiem a emocją. Lekcja składa się z serii zabaw kreatywnych z wykorzystaniem folii. W finale uczestnicy tworzą instalację służącą do ilustrowania zróżnicowanych stanów emocjonalnych.

autor: Karolina Pluta
lekcja
Wiek 6-10 lat
  • praca z przestrzenią
  • przyroda
  • ekologia
  • wyjście ze szkoły
  • wiedza naukowa

Scenariusz został zainspirowany książką Petera Carnavasa pt. „Ostatnie drzewo w mieście”. Zajęcia zwracają dzieciom uwagę na obecność drzew wokół nas. W trakcie pracy będą przyglądać się najbliższej zielonej okolicy i zastanawiać się, jaką rolę spełniają w naszym otoczeniu drzewa. Na koniec pracy staną przed pytaniem o to, jak można chronić drzewa w mieście. Zajęcia można zrealizować np. z okazji Dnia Drzewa (w Polsce obchodzimy go 10 października).

autor: Maria Babicka
lekcja
Wiek 6-10 lat
  • praca z przestrzenią
  • świadomość społeczna
  • zadanie scenograficzne
  • analiza fragmentu powieści
  • tworzenie komiksu
  • odwiedziny

Pierwsza opowieść o Muminkach została wydana w 1945 roku. Jej autorka, Tove Jansson, w trudnych czasach niepokoju wykreowała świat, o jakim marzyła – pełen ciepła, piękna i bliskich relacji. Jednym z centralnych punktów tego świata jest Dolina Muminków i stojący w niej dom. Uczniowie będą się przyglądać tematowi domu i zastanawiać, co tworzy to miejsce. Zajęcia mają na celu danie dzieciom wspólnotowego doświadczenia, które silnie wybrzmiewa w przygodach małych trolli.