Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (36)

sortowanie
autor: Monika Bania, Aleksandra Drzazga, Agata Pietrzyk-Sławińska, Ewa Sikora
pozalekcyjne
Wiek 6-10 lat
  • praca z przedmiotem
  • przyroda
  • wyjście ze szkoły

Podczas zajęć uczniowie będą szukać zabawowego potencjału najbliższego otoczenia i prostych przedmiotów. Będą wymyślać samodzielnie zabawy, które zaproponują swoim kolegom i koleżankom z klasy. Miejsce przeprowadzenia lekcji może zostać dowolnie wybrane – warto jednak, by działania odbyły się na świeżym powietrzu. Inspiracją do własnej aktywności uczniów jest tu wiersz Danuty Wawiłow "Kałużyści".

autor: Karolina Pluta
lekcja
Wiek 6-10 lat
  • akcja szkolna
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • przyroda
  • ekologia
  • ochrona przyrody
  • pszczoły

W trakcie tego warsztatu uczniowie i uczennice poznają różnorodne ciekawostki związane z obecnością pszczół w przyrodzie i w życiu człowieka na przestrzeni wieków. Korzystając z tej wiedzy, zastanawiają się nad ich znaczeniem w ekosystemie. Podczas zajęć uczniowie dowiadują się o akcjach społecznych poświęconych ratowaniu pszczół i projektują krótkie działanie zachęcające kolegów i koleżanki do zainteresowania się ochroną pszczół. Lekcja przeznaczona dla klas III i IV szkoły podstawowej (można też ją zaadaptować dla późniejszych etapów nauczania).

autor: Katarzyna Krzywicka
lekcja
Wiek 6-10 lat
  • praca z przedmiotem
  • przyroda
  • wyjście ze szkoły
  • wystąpienia publiczne
  • muzeum
  • tworzenie wystawy

Podczas zajęć tworzenie muzeum staje się pretekstem do namysłu nad tematem, któremu to miejsce będzie poświęcone. Uczniowie przejmują całkowicie odpowiedzialność za to, jak rozplanowana będzie praca, skąd pozyskają eksponaty, kogo zaproszą do zwiedzania i co powiedzą o świecie odbiorcom swojej wystawy. Sugerujemy wykorzystanie tego scenariusza do pracy wokół zagadnień przyrodniczych – powstał on z inspiracji książką „Pieniek otwiera muzeum”. Możliwe jest także zaadaptowanie tego schematu do innych tematów. Cykl zajęć łączy ze sobą elementy przyrody, języka polskiego, plastyki.

lekcja
Wiek 6-10 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • praca z przedmiotem
  • Dzień Babci
  • Dzień Dziadka
  • improwizacja teatralna

Scenariusz pomoże w przygotowaniu performatywnego pokazu z okazji Dnia Babci i Dziadka – posłużą do tego proste narzędzia i zabawy z dziećmi. Praca będzie dla uczniów okazją, by lepiej poznać historię rodzinną, być może nawiązać bliższe relacje z dziadkami. Pierwszy etap to stworzenie bazy umiejętności, wiedzy, inspiracji. Drugi etap to proces opracowania samego wydarzenia, performance’u.

lekcja
Wiek 6-10 lat
  • wyjście z sali
  • wyjście ze szkoły
  • improwizacja tekstowa
  • wiedza o kulturze

A gdyby tak pierwszą wyprawę do biblioteki potraktować jako rodzaj śledztwa? W scenariuszu cztery grupy detektywów otrzymują swoje zadania i by je spełnić wybierają się do biblioteki – odczytują mapę, rozpoznają teren, dowiadują się jak najwięcej o pracy biblioteki i sekretnym życiu książek. Zajęcia sa okazją do tego, by poprzez szereg zabaw zapoznać dzieci z funkcjonowaniem biblioteki oraz zachęcić do odbywania samodzielnych przygód czytelniczych.

 

autor: Agnieszka Szymańska
lekcja
Wiek 6-10 lat
  • język polski
  • praca z przestrzenią
  • tworzenie etiudy
  • praca z tekstem

Punktem wyjścia do stworzenia konspektu jest fragment książki „Lato Muminków" Tove Jannson („O tym jak się pisze sztukę teatralną?"  oraz „O próbie generalnej"), w którym bohaterowie  odkrywają świat teatru. Podczas zajęć za pomocą działań plastycznych oraz przestrzenno-ruchowych uczniowie przygotowują się do  wizyty w teatrze – być może dla niektórych pierwszej. 

autor: Joanna Krukowska
lekcja
Wiek 6-10 lat
  • praca z przestrzenią
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • integracja
  • szkoła

Zajęcia powstały w wyniku inspiracji fragmentami „Dzieci z Bullerbyn", poświęconymi przemierzaniu przez bohaterów drogi do i ze szkoły. W scenariuszu motyw ten posłużył dwóm celom. W pierwszej części uczniowie biorą udział w serii inegracyjnych działań przestrzenno-ruchowych bazujących na przygodach Lisy i spółki. W drugiej konspekt pozwala na podjęcie tematu emocji związanych z byciem uczniem i chodzeniem do szkoły.

autor: Karolina Pluta
lekcja
Wiek 6-10 lat
  • wyjście z sali
  • tworzenie etiudy
  • praca z przedmiotem
  • emocje
  • integracja
  • szkoła

Książka szwedzkiej pisarki Gunilli Bergström pt.: „Co się stało z Albertem?” opowiada o siedmioletnim chłopcu, który stresuje się przed pierwszym dniem w szkole. Historia ta stała się inspiracją do tego, by stworzyć scenariusz, który pozwala uczniom w bezpieczny sposób rozpocząć swoją szkolną przygodę. Daje on przestrzeń do poznania nowych kolegów i koleżanek we wspólnym działaniu, oswojenia trudnych nieraz emocji związanych z nowym doświadczeniem oraz odkrycia szkolnej przestrzeni.

lekcja
Wiek 6-10 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie pracy plastycznej
  • integracja
  • analiza fragmentu powieści
  • szkoła

Scenariusz bazuje na fragmencie książki „Pippi Pończoszanka", w którym bohaterka po raz pierwszy idzie do szkoły. Zajęcia dają okazję do utrwalenia imion oraz poznania upodobań kolegów i koleżanek, a w drugiej części nawiązują do doświadczeń dzieci z ich pierwszego dnia w szkole. Pozwalają nauczycielowi rozpoznać potrzeby, obawy i oczekiwania członków nowej klasy. Celem zajęć jest integracja nowej grupy i adaptacja w środowisku szkolnym. Dlatego najlepiej przeprowadzić je w ciągu pierwszych dwóch tygodni roku szkolnego.

autor: Agnieszka Szymańska
lekcja
Wiek 6-10 lat
  • praca z przedmiotem
  • tworzenie pracy plastycznej
  • przyroda
  • praca z dźwiękiem
  • tworzenie utworu muzycznego
  • pory roku

Zajęcia łączą wiedzę przyrodniczą z plastyczną i muzyczną zabawą. Uczniowie przyglądają się przeobrażeniom natury w ciągu roku, a następnie zapoznają się z utworem Antonia Vivaldiego „Cztery pory roku”. To okazja do przyjrzenia się jak sztuka przetwarza otaczającą nas rzeczywistość. Na koniec uczniowie podejmą się własnych twórczych przekształceń, komponując utwór muzyczny. Zdobywają w ten sposób umiejętności przekładania emocji na dźwięki.