Konspekt zajęć

Lekcja magii

pozalekcyjne
Wiek 4-6 lat
21.12.2015 autor: Monika Bania

tagi

zajęcia teatralne, praca z ciałem, praca z przedmiotem, magia, marzenia

czas

50min

Scenariusz dotyczy odnajdywania swoich marzeń i próby przekładania ich na realne cele. Może służyć do dotarcia do potrzeb grupy i pomóc w zbudowaniu scenariusza przedstawienia.

cele zajęć

  • Rozwijanie myślenia abstrakcyjnego.
  • Nazywanie, opisywanie marzeń, zmienianie ich w cele (czyli w jaki sposób je realizować).

Metody pracy

rozmowa kierowana, dyskusja, ćwiczenia ruchowe, ćwiczenia plastyczne, ćwiczenia improwizacyjne

Przygotowanie do zajęć

środki dydaktyczne

Poduszka, przedmioty dnia codziennego: książka, kubek itp., papier (ksero, gazeta), sznurek, nożyczki, kolorowe tasiemki, każda po ok. 30 cm., sztuk tyle, ilu uczestników, kłębek włóczki.

aranżacja przestrzeni

Jeśli przeprowadzenie zajęć tego wymaga.

zadanie dla ucznia

dodatkowy opis

Zebrane informacje o uczestnikach mogą pomóc w konstruowaniu scenariusza przedstawienia dla grupy.

przebieg zajęć

1

Rozgrzewka

Pierwszy uczestnik – w tym momencie będący czarodziejem – daje wybranemu koledze prezent – poduszkę, wypowiadając jednocześnie zaklęcie (np. lód, kot, kwiat). Obdarowane dziecko zachowuje się tak, jakby naprawdę otrzymało dany przedmiot. Po chwili samo zamienia się w czarodzieja. Podaje następnemu koledze inny wymyślony i zaklęty przez siebie prezent.

5 min
2

Ćwiczenie Zaklęć

Wciel się w czarodzieja, machając niewidzialną różdżką i rzucając przy tym wymyślone zaklęcia, np. „kolannosklej” (nos sklejony z kolanem), „jęzopisus imius” (pisanie językiem w powietrzu swojego imienia), „wymachinanus nadgarstkus” (ruszanie dłońmi we wszystkich kierunkach) itp. Zadaniem dzieci jest odgadnąć zaklęcie i wykonać czynność. Następnie zachęć, by sami wymyślali kolejne hasła. Zabawa może trwać do wyczerpania pomysłów.
Na koniec rzucasz Zaklęcie Odrętwienia: wszyscy zastygają w jakiejś pozie; stopniowo odczarowujesz części ciała, którymi uczestnicy kolejno zaczynają ruszać – oczy, czoło, usta, szyja, ręce itd. W końcu całe ciało zaczyna tańczyć. Możesz rzucać kolejne zaklęcia np. „brakuskościus” - zanikania kości. Dzieci wyobrażają sobie, ze sa pozbawione kości, szkieletu, ciało wiotczeje i wygina się we wszystkie strony.

10 min
3

Ćwiczenie Transmutacji

Rozdaj dzieciom proste przedmioty z otoczenia (książka, kubek, butelka itd.) oraz papier, sznurek, nożyczki. Zadaniem uczestników jest wymyślenie Zaklęcia Przemiany oraz przerobienie przedmiotu w coś innego. Wszyscy po kolei wypowiadają swoje wymyślone zaklęcia i mówią o przemienionym przedmiocie.

10 min
4

Ćwiczenie Wróżbiarstwa

Dzieci dobierają się w pary, siadają. Każdy otrzymuje kawałek kolorowej tasiemki, zwiją ją w dłoni i rzuca na podłogę. Uczestnicy nawzajem próbują zinterpretować kształt, który powstał i przepowiedzieć z niego przyszłość swojemu koledze z pary.

5 min
5

Ćwiczenie Urzeczywistniania Marzeń

Wszyscy pozostają na swoich miejscach. Podaj kłębek włóczki jednemu dziecku, które, zostawiając koniec nitki w dłoni, odrzuca kłębek kolejnej osobie i tak aż do momentu, aż wszyscy będą trzymać nić. Dzieci wstają, powoli przemieszczają się po sali w dowolnych kierunkach, zwracając uwagę na to, by nić pozostawała cały czas wszędzie napięta. Na twój znak zatrzymują się i odkładają włóczkę na podłodze. Wracają po swoje przedmioty wykonane w Ćwiczeniu Transmutacji i umieszczają w dowolnym miejscu wśród nici. W ten sposób na podłodze mamy: rozrzucone wcześniej sznurki, nić oraz przedmioty. Poproś, by każdy z uczestników powiedział jedno zdanie o tym, co widzi w tej plątaninie (co zwróciło jego uwagę, coś ciekawego lub czego się nie spodziewał, dziwnego, ładnego itd.)

10 min
6

Zakończenie - Konstelacja Marzeń

Usiądźcie w kręgu. Poproś, by uczestnicy spojrzeli na podłogę jak na Konstelację Marzeń. Czy w powstałej kompozycji zauważają coś, co przypomina ich marzenia, życzenia. I gdyby jednym ruchem różdżki dało się wyczarować to coś, czego się pragnie, co by to było? Zachęć, do dzielenia się refleksjami. Zapytaj, czy któreś z tych marzeń można by zrealizować, zmaterializować bez magii (tutaj mogą pojawić się tu również trudne tematy - dotyczące straty, emocji, głębokich przeżyć). Wspólnie poszukajcie pomysłów na realizację każdego marzenia. Spróbujcie podsumować, zastanawiając się, czy magia może zdarzyć się na co dzień.

10 min

Materiały dodatkowe

Galeria zdjęć ze spektakli i filmów