Trailer lektury
Małgorzata Adamczyk

Trailer lektury

Zajęcia służą przygotowaniu uczniów do lektury książki Doktor Dolittle i jego zwierzęta". Pozwalają zapoznać głównych bohaterów utworu i obudzić zainteresowanie ich losami. Przeznaczone do poprowadzenia w momencie zadawania klasie lektury do czytania. Pomysł może stanowić inspirację do wykorzystania w trakcie pracy z innymi tytułami.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
  • Rodzaj zajęć język polski, nauczanie zintegrowane
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 90 minut
  • Cel zajęć
    • kształtowanie w uczniach ciekawości, pobudzanie do poznania tekstu kultury;
    • kształtowanie umiejętności słuchania;
    • kształtowanie umiejętności komunikacji między członkami grupy.
  • Metody pracy rozmowa , gry i zabawy teatralne, ćwiczenia ruchowe

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Lekcja odbywa się w bibliotece szkolnej lub przestronnej sali, nie ma ławek i krzeseł, na podłodze są poduszki lub materace.

Środki dydaktyczne

  • słuchowisko (załącznik 1);
  • karty zwierząt (załącznik 2);
  • wiadomość mms od Doktora Dolittle (załącznik 3).

Przebieg zajęć

1. Pocztówka od bohatera 5 min.

Zaproś dzieci do wysłuchania nagrania. Włącz słuchowisko teatralne (fragmentu spektaklu Teatru im. H. Ch. Andersena w Lublinie Zwierzątka Doktora Dolittle”). Po prezentacji materiału poproś dzieci, aby zajrzały pomiędzy książki, stojące na półkach w bibliotece i poszukały zwierząt, które pojawiły się w wysłuchanym fragmencie. Następnie zaproś uczniów do tego, aby spróbowali sprawdzić, czy z zebranych kart uda się stworzyć jedną całość – powinna powstać pocztówka z podróży zwierzątek do Krainy Małp.

2. Jak jest w Krainie Małp? 15 min.

1. Przypomnij dzieciom, że ekipa zwierząt Doktora Dolittle wybiera się w podróż do Krainy Małp - zaproponuj dzieciom, że wspólnie, w ruchu, zastanowicie się, jak tam może być. Poproś, by podążały za Twoimi poleceniami:

- spacerujcie po sali;

- spacerujcie po sali w podanych przeze mnie tempach (najwolniejsze to 1, najszybsze to 10);

- na hasło STOP zatrzymajcie się w stop-klatce;

- zatrzymajcie się na hasło STOP w stop-klatce – za każdym razem macie trzy sekundy, aby ułożyć swoje ciało wedle wskazanego hasła (np. małe małpki, małpy, które poszły się pobawić, małpy, które zjadły pyszny posiłek; postaraj się poszukać różnych zachowań małp w konkretnych sytuacjach; pozwól dzieciom na dowolną interpretację haseł);

- możesz też zaproponować, aby to dzieci zaproponowały hasła kolejnych małpich stopklatek, zapytaj, co ich zdaniem mogą jeszcze robić małpy w swojej krainie, jakie małpki zamieszkują to miejsce?

*Za każdym razem, gdy dzieci formują swoje ciała w określonej rzeźbie i zatrzymują się w stopklatce, poproś, aby poruszyły swoją rzeźbę – spróbowały, w jaki sposób może się poruszać wymyślona przez nie małpia postać, będąc cały czas w roli danego zwierzątka.

Przypomnij dzieciom pocztówkę, którą odkryły na początku lekcji, wskazując na zwierzęta znajdujące się na niej. Poleć, aby teraz kolejno spróbowali poruszać się jako goście, odwiedzający Krainę Małp – kaczka, pies, papuga, sowa.

2. Zaproś dzieci do koła i zapytaj dzieci o wrażenia z tej części zajęć. Co było trudne, a co łatwe? Co je rozśmieszyło? Które z zadań podobało się dzieciom najbardziej – dlaczego?

 

3. Poznajemy postaci 30 min.

Zapowiedz, że w dalszej części zajęć przyjrzycie się zwierzętom, które pojawiają się w przygodach Doktora Dolittle. Podziel klasę na pięć zespołów i poproś, aby każdy z nich przyjrzał się dokładnie jednej grupie zwierząt, które pojawiły się w poprzednim ćwiczeniu – gospodarzom (małpom) i gościom (kaczka, pies, papuga, sowa).

Rozdaj każdej z grup duże arkusze papieru i markery i poproś, żeby przygotowały wizytówkę danego zwierzęcia, zawierając pisemnie bądź graficznie odpowiedź na pytania. Podawaj je co jakiś czas, żeby uczniowie przygotowali odpowiedż i dopiero przeszli do kolejnego zadania:

- jak wygląda zwierzę?

- gdzie mieszka?

- jak spędza dzień?

- czym się żywi?

- jakie może mieć problemy (na co dzień, w kontakcie z ludźmi)?

- jak się komunikuje z innymi zwierzętami? (tu poleć, by przygotowali się do zaprezentowania komunikacji między takimi zwierzętami, jak wygląda ich język i sposób używania go?)

- jak się komunikuje z ludźmi? (tu poleć, aby grupa ustaliła, w jaki sposób dane zwierzę może próbować nawiązać kontakt z człowiekiem)

Zdecyduj, czy uczniowie mogą poszukiwać informacji w internecie, czy sami dyskutują o swoich wyobrażeniach na temat życia tych zwierząt. Możesz ten etap wykorzystać jako okazję do merytorycznego poszerzenia swojej faktycznej wiedzy z przyrodniczego punktu widzenia lub przedstawienia wyobrażeń dzieci na temat danego zwierzęcia. Podczas tego ćwiczenia uczniowie gromadzą wiedzę o zwierzęciu, w które za moment będą mogli odegrać. A zatem im więcej danych zbiorą na tym etapie, tym bardziej wiarygodna będzie ich późniejsza prezentacja. 

Zaproś dzieci do prezentacji ich pracy. Ustalcie, gdzie będzie scena oraz widownia. Opowiedz, jak wygląda porządek pracy: jedna z grup opowiada, jakie dane udało jej się zgromadzić, prezentują język zwierzęcia, pozostali zajmują miejsca na widowni i obserwują efekty pracy kolegów.

4. Skojarzenia z bohaterem 5 min.

Zapytaj dzieci, jaki jest Doktora Dolittle – niech odpowiedzą na podstawie tego, co usłyszały w słuchowisku i swoich wrażeń.

5. Konsultacje u Doktora Dolittle 10 min.

Zachęć dzieci do odegrania kilku scenek, do których inspiracje zaczerpną z wypracowanych wcześniej przez dzieci materiałów na plakatach.

Np.: grupa, która pracowała nad budowaniem postaci psa wskazała jako jego problem – trudność ze zdobywaniem pożywienia. Poproś przedstawiciela z tej grupy (będzie on najlepiej przygotowany do wykonania tego zadania) o odegranie sceny, w której wcieli się w rolę psa z wymienionym wyżej problemem. Niech spośród pozostałych uczniów chętna osoba wcieli się w postać dr Dolittle. Zadaniem lekarza będzie próba skomunikowania się z psem, wykorzystując język zwierzęcia i wymyślić rozwiązanie dla sytuacji. Ważne jest, aby problem zwierzęcia nie był wcześniej ujawniany, bo wtedy nie będzie żadną trudnością odgadnięcie go przez dr Dolittle. Powtórzcie to ćwiczenie w różnych wariantach. 

6. Omówienia 10 min.

Każdą z przykładowych scenek omów z dziećmi:

- czy udało się im skomunikować? Dlaczego tak? Dlaczego nie?

- jakie problemy napotkali przy porozumieniu?

- co było trudne dla dziecka odgrywającego doktora/ a co dla dziecka odgrywającego zwierzę.

- z czego korzystamy komunikując się? (język, gest, postawa ciała).

- jak komunikują się ludzie? Jakie mogą napotkać problemy? Jak można temu zapobiec? Na co powinniśmy uważać? Co może nam pomóc w komunikacji?

7. Pocztówka do Doktora Dolittle 10 min.

Podsumowanie zajęć – zaproś uczniów do stworzenia swojej pocztówki do Doktora Dolittle. Zachęć dzieci, aby opisały, co wydarzyło się na Waszych zajęciach. Następnie listy zostawcie w bibliotece.

8. Na kolejnych zajęciach 5 min.

Następnego dnia przedstaw dzieciom list od Doktora Dolittle, w którym lekarz zachęca, aby przeczytać książkę, w której zostały zawarte jego przygody z podróży ze zwierzętami.

Materiały do pobrania

Zobacz też

Lofting H. „Doktor Dolittle i jego zwierzęta", Poznań 2011.

O autorach

Małgorzata Adamczyk

Instruktorka teatralna, pedagożka teatru, reżyserka, koordynatorka działu edukacji teatralnej w Teatrze im. Hansa Christiana Andersena. Ukończyła filologię polską, wiedzę o teatrze na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, reżyserię teatru dzieci i młodzieży w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (Filia we Wrocławiu). Reżyseruje spektakle dziecięce i młodzieżowe, prowadzi warsztaty teatralne, instruktorskie oraz szkolenia. Niekiedy sama staje na scenie. Koordynuje projekty edukacyjno-teatralne w Polsce. Lubi się rozwijać, poznawać i doświadczać, a co za tym idzie: eksplorować teatr z różnych perspektyw.

Małgorzata Adamczyk

Podobne konspekty