Zaczarowana walizeczka, cz.2  Zwierzęta lasów i zwierzęta z innych kontynentów
Justyna Wielgus

Zaczarowana walizeczka, cz.2 Zwierzęta lasów i zwierzęta z innych kontynentów

Zestaw prostych gier, zabaw, ćwiczeń ruchowych i teatralnych zainspirowanych światem zwierząt, oparty na dziecięcych skojarzeniach, wyobrażeniach, a także literaturze – dziecięcej i nie tylko. W strukturze ważny jest zaproponowany początek i zakończenie zajęć. Natomiast w przebiegu zajęć ze wszystkich propozycji można wybrać te, które nam nam odpowiadają, dopasowując ich czas do możliwości i temperamentu danej grupy przedszkolaków.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 4-6 lat
  • Rodzaj zajęć nauczanie zintegrowane
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 90 minut
  • Cel zajęć

     

    • Poznanie świata zwierząt;
    • Poznanie świata lasu;
    • Rozwijanie wyobraźni związanej z naśladowaniem ruchu i odgłosów zwierząt;
    • Zachecenie do autopreentacji i występowanie przed grupą;
  • Metody pracy rozmowa kierowana, ćwiczenia ruchowe, ćwiczenia muzyczne, ćwiczenia improwizacyjne, ćwiczenia głosowe

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Pusta przestrzeń lub sala z dużą ilością miejsca do zajęć ruchowych.

Środki dydaktyczne

Dyktafon, odtwarzacz CD, CD z nagranymi odgłosami zwierząt, walizka/kuferek, ziemniaki, wykałaczki, szal boa, zielony koc, maska niedźwiadka, lornetka, pacynki lub sylwetki żyrafy, słonia, małpy, lwa przyczepione do patycz

Przebieg zajęć

1. Wprowadzenie 5 min.

Nagrane odgłosy zwierząt umieść wcześniej na małym odtwarzaczu dźwięku, np. na małym dyktafonie. Wystarczy go włożyć do walizki – ze środka rozlegają się dźwięki kota, kury, krowy, psa, owcy, ptaka itp.

Poproś dzieci o pomoc przy wniesieniu tajemniczej walizki do sali. Wydobywają się z niej różne odgłosy zwierząt. Zajmujemy wybrane miejsca na podłodze, w wygodnej pozycji, zamykamy oczy i wsłuchujemy się. Wtedy odtwórz te same dźwięki, ale już z odtwarzacza CD.

Zmiana źródła dźwięku powoduje, że muzyka stwarza inną rzeczywistość. Można to zrobić przy użyciu tylko samego dźwięku, bez dodatkowej aranżacji przestrzeni.

Muzyka trochę cichnie, ale może zostać tłem.

Otwieramy oczy i przypominamy sobie, jakie zwierzęta i gdzie spotkaliśmy podczas podróży z walizeczką ostatnim razem.

2. Wyprawa do lasu 10 min.

Zapytaj dzieci, gdzie jeszcze mieszkają zwierzęta i czy mieszkają w lesie. Zaproponuj wyimaginowaną wyprawę do lasu, poprzez wykorzystanie różnego rodzaju kroków: po kamyku, przez strumyk, duży skok itp. Wyjmij z walizki zielony koc i poproś o pomoc w jego rozłożeniu na podłodze. Zapytaj, co to jest las. Jak wygląda? Dzieci mogą pokazać las poprzez ruch. Co słychać w lesie? Zbierz propozycje dzieci, po czym zapytaj, jakie dźwięki wydają mieszkańcy lasu, np. wróbel, kukułka, wrona, dzięcioł, sowa, wilk, dziki itp.

3. Kto w lesie mieszka? 30 min.

Do następnych ćwiczeń przydadzą nam się rymowanki, np.:

Miło jest chodzić
po leśnych ścieżkach.
A wiecie, dzieci,
kto w lesie mieszka? 

Z walizki wyjmij ziemniaka i wykałaczki i zrób z nich jeżyka.

 Co to za kłębuszek
w liściach sobie leży? Ma on długie kolce, nazywa się... jeżyk! 

Następnie dzieci za pomocą ziemniaków i wykałaczek robią swoje jeżyki.

Zabawa w jeża 

Dzieci siedzą w kole na kocu, a jedno dziecko jest jeżem. Wszyscy mówią: W lesie siedzi jeż, co on zrobi, to my też. Co robi jeż? – tu następuje pokazanie dowolnej figury lub ćwiczenia przez „jeża”. Wszyscy powtarzają. Po wykonaniu wszyscy mówią: Jeż ma kolce, a my nie, więc wybiera kogo chce! – tu następuje zamiana „jeżyków”.

Zabawa w lisa 

Wyjmij z kuferka boa – lisią kitę

A tu widzicie rudego lisa.
Potrząsa kitą, oczami błyska.
Jak płomień rudy wśród drzew pomyka,
Chętnie by porwał gąskę z kurnika... lis!

Jak lis się skrada? – poproś dzieci o pokazanie.

Zabawa w niedźwiedzia 

Przez całą zimę słodko sobie śpi.
Wiecie, dlaczego?
Bo miód mu się śni!

Wyjmij z walizeczki maskę misia i przez chwilą ją animuj, a potem załóż na siebie. Ważne jest stopniowe oswojenie dzieci z maską. Po czym zaproponuj zabawę i przejmowanie roli niedźwiedzia już w masce.

Zaproponuj popularną zabawę w Stary niedźwiedź mocno śpi, najpierw ucząc piosenki, a następnie wyjaśniając zasady zabawy. Dla przypomnienia: z grona uczestników wybieramy niedźwiedzia, pozostałe dzieci łapią się za ręce i chodzą w kółko, śpiewając piosenkę. Niedźwiedź siedzi w środku kręgu i na samym końcu piosenki, gdy padają słowa: „trzecia godzina, niedźwiedź łapie”, musi złapać jedno z uciekających dzieci. Tym samym złapane dziecko zostaje niedźwiedziem i zabawa zaczyna się od początku.

Stary niedźwiedź mocno śpi (bis),
My się go boimy,
Na palcach chodzimy,
Jak się zbudzi to nas zje (bis).
Pierwsza godzina, niedźwiedź śpi,
Druga godzina, niedźwiedź chrapie,
Trzecia godzina, niedźwiedź ŁAPIE!!!


Kto jeszcze mieszka w lesie? Zbierz głosy dzieci.

 

4. Rozmowa: Jak należy zachowywać się w lesie – domu zwierząt? 5 min.

Porozmawiaj z dziećmi o tym, co nam daje las. Czego nie wolno robić w lesie?

5. Podróż 5 min.

Są jeszcze inne zwierzęta, które mieszkają nie w naszym domku ani nie na wsi i nawet nie w lesie, gdzież ta walizka nas jeszcze zaniesie? Dzieci ustawiają się jedno za drugim; stań z walizeczką na przodzie. Zaczyna się podróż: ciuf, ciuf! Jedziemy pociągiem, lecimy samolotem, jedziemy samochodem, idziemy pieszo… aż docieramy do świata zwierząt dzikich.

6. Zwierzęta innych kontynentów 20 min.

Żyrafa 

Wyjmij z walizki lornetkę i rozejrzyj się dookoła. Poproś dzieci o położenie się na ziemi i bardzo ciche i ostrożne wypatrywanie zwierząt. Kiedy dzieci już leżą i wypatrują, wyjmij z walizki żyrafę pacynkę lub sylwetkę żyrafy z papieru przyczepioną do patyczka.

Żyrafa tym głównie żyje
Że w górę wyciąga szyję
A ja zazdroszczę żyrafie
Ja nie potrafię.
Poproś dzieci o wyciągnięcie szyi. Kto najdłużej wyciągnie?

Słoń 

Następnie pojawia się słoń.

Ten słoń nazywa się Bombi
Ma trąbę, lecz na niej nie trąbi
Dlaczego? Nie bądź ciekawy –
To jego prywatne sprawy.

Zapytaj dzieci, po co słoniowi trąba. Ważne, żeby najpierw zbierać pomysły od dzieci, a potem odpowiadać jako prowadzący.

(Słonie nabierają wody do trąby i wlewają ją sobie do pyska, żeby się napić, albo się nią polewają, żeby się schłodzić. A gdy jest gorąco, posypują się piaskiem, aby ochronić się przed słońcem i przed natrętnymi owadami. Jedzą też używając trąby, zrywają nią owoce, trawę, liście czy gałązki i wkładają sobie do pyska. Słonie używają jej też w czasie marszu, równoważąc ciało, machają nią, jak człowiek rękami. Trąby są tym dla słoni, czym dla nas ręce. Trąbą słoń potrafi bardzo delikatnie wziąć swój przysmak, ale również potrafi wyrwać drzewo. Trąba to także znakomite narzędzie do porozumiewania się z innymi słoniami).

Po co słoniowi wielkie uszy? (Do chłodzenia ciała).

 

Małpa 

Małpy skaczą niedościgle
Małpy robią małpie figle
Niech pan spojrzy na pawiana:
Co za małpa, proszę pana!

Praca w parach: małpujemy. Jedno dziecko coś robi, a drugie je naśladuje.

Lew 

Jest królem, lecz nie w koronie,
ma grzywę, choć nie jest koniem… lew

Zapytaj dzieci, gdzie żyją te zwierzęta. Co to znaczy żyć na wolności?

 

7. Powrót 5 min.

Pora wracać… Zarządź wyjazd, chwytając walizeczkę i proponując ćwiczenia ruchowe z imitowaniem różnych sposobów podróżowania. Idziemy na piechotę, jedziemy samochodem, lecimy samolotem, jedziemy pociągiem itp.

Ale któż to z nami powrócił?
Przybył z ciepłych krajów
W czerwonych trzewikach
Gdy go ujrzy żabka
Do wody umyka... bocian!

Zachęć dzieci do naśladowania ruchów bociana. Tymi bocianimi krokami zasiadamy w kole i na zakończenie uczymy się zwierzęcego języka.

8. Zwierzęca mowa 5 min.

Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce? – pytanie prowadzącego.
Kle, kle, kle – odpowiedź dzieci
Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? Kum, kum, kum.
Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał? Miau, miau, miau.
Co mówi kura, gdy znosi jajko? Ko, ko, ko.
Co mówi kogut, gdy budzi się w kurniku? Kukuryku.
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce? Me, me, me.
Co mówi krowa, gdy brak jej tchu? Mu, mu, mu.
Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał? Hau, hau, hau.
Co mówi baran, gdy spać mu się chce? Be, be, be.
Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce?
Nic! Przecież ryby nie mają głosu!

9. Zakończenie 5 min.

Salę ponownie wypełniają odgłosy zwierząt. Żegnamy walizeczkę.

Materiały do pobrania

Zobacz też

O autorach

Justyna Wielgus

Justyna Wielgus

Podobne konspekty

  • Wiek 4-6 lat

    miniaturka konspektu Ruszaj – rysuj! Kreatywne zajęcia ruchowo-plastyczne dla przedszkolaków

    Alicja Morawska-Rubczak

    Ruszaj – rysuj! Kreatywne zajęcia ruchowo-plastyczne dla przedszkolaków

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Zagrajmy! – zajęcia teatralno-plastyczne

    Dorota Lesiak

    Zagrajmy! – zajęcia teatralno-plastyczne

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Opowieści z czterech stron świata: Afryka

    Magdalena Szpak, konsultacja: Justyna Kieruzalska

    Opowieści z czterech stron świata: Afryka

  • Wiek 4-6 lat

    miniaturka konspektu Nisko (o tym, co poniżej ziemi i w trawie)

    Weronika Idzikowska

    Nisko (o tym, co poniżej ziemi i w trawie)