Aktualności

20.04.2018

Nabór do programu Partnerzy Teatroteki Szkolnej

Partnerzy Teatroteki Szkolnej to program dla pedagogów teatru pracujących w teatrach instytucjonalnych, którzy chcą rozwijać lub podjąć współpracę z nauczycielami. Chcemy stworzyć dla tej grupy przestrzeń do spotkań, wymiany doświadczeń, a przede wszystkim refleksji w tematach związanych z prowadzeniem działań edukacyjnych adresowanych do szkół.

Zapraszamy do udziału w programie osoby, które:

  • pracują w teatrach instytucjonalnych;
  • chcą podjąć lub rozwijać współpracę na polu edukacji teatralnej z nauczycielami;
  • są zainteresowane rozwijaniem partnerstwa teatru ze szkołami;
  • są nastawione na samorozwój, refleksję, krytyczne myślenie oraz wymianę perspektyw z innymi praktykami.

 

Program Partnerzy Teatroteki Szkolnej:

  • wspiera w tworzeniu koncepcji i realizacji projektów współpracy z nauczycielami i szkołami w procesie tutoringu;
  • umożliwia stworzenie grupy do wspólnej refleksji nad kwestiami istotnymi w pracy pedagogów teatru, szczególnie na linii szkoła-teatr;
  • umożliwia wymianę doświadczeń pomiędzy osobami zajmującymi się podobnym obszarem działań;
  • pozwala na namysł nad własnym sposobem pracy i wizją edukacji teatralnej prowadzonej w instytucji.

Udział w programie jest bezpłatny, obejmuje zwrot kosztów podróży i noclegi.

 

Program składa się z trzech części:

1. Realizacja projektu dla nauczycieli

Każdy z pedagogów teatru wg własnego pomysłu opracowuje i realizuje projekt o charakterze edukacyjno-teatralnym adresowany do nauczycieli. Celem pracy nad projektem jest nawiązanie współpracy z nauczycielami lub praca nad jakością funkcjonującego już w instytucji działania dla tej grupy. Pedagog teatru wybiera samodzielnie obszar pracy zgodny z jego zainteresowaniami teatralnymi. Od października do czerwca pracuje nad jego realizacją przy wsparciu swojego Tutora.

Instytut Teatralny nie dofinansowuje realizacji projektów w ramach programu.

 

2. Proces tutoringu

Udział w programie pozwala każdemu pedagogowi teatru na pracę indywidualną z tutorem, który towarzyszy mu w realizacji projektu.

Współpraca z tutorem ma pomóc uczestnikowi programu w określeniu jego celów związanych z działaniami edukacyjno-teatralnymi (z uwzględnieniem potrzeb odbiorców i możliwości instytucji) oraz pomaga rozpoznać własny potencjał. Obecność tutora/ki pomaga osobie odkryć i świadomie wykorzystywać swoje zasoby, poszerzyć obecne możliwości i skuteczniej realizować zamierzone cele, wypracować rozwiązania problemów, opracować plan rozwoju. Celem jest wzmocnienie w skutecznym i samodzielnym przeprowadzeniu zamierzonej przez pedagoga zmiany. Relacja tutora i pedagoga teatru ma charakter partnerski. Jest rozłożona na sześć indywidualnie ustalanych spotkań. W programie Tutorami są pedagodzy teatru i edukatorzy teatralni współpracujący z Instytutem Teatralnym.

 

3. Zjazdy pedagogów teatru

W ciągu roku szkolnego pedagodzy teatru biorą udział w czterech zjazdach (w dn. 14-15 października 2018, 27-28 stycznia 2019, 24-25 marca 2019 i 10 czerwca 2019).

Pierwszy zjazd będzie przeznaczony na poznanie się członków grupy i wprowadzenie w założenia tutoringu. Głównym elementem zjazdu będzie wyłonienie istotnych dla uczestników tematów dla dalszej pracy (związanych z działaniami edukacyjnymi dla szkół). Podczas kolejnych spotkań grupy wokół tych zagadnień zorganizujemy wspólną pracę. Warsztaty będą prowadzone zgodnie z założeniami pedagogiki teatru - ich celem nie jest przekazanie uczestnikom konkretnych narzędzi do pracy, ale stworzenie pola do refleksji nad własnymi działaniami i wymiany perspektyw.

Podczas każdego ze zjazdów zapraszamy uczestników na spektakle z bieżącego repertuaru teatrów.



Aby zgłosić się do programu, należy wypełnić ankietę zgłoszeniową do dnia 15 maja 2018 r.

link do ankiety zgłoszeniowej do programu Partnerzy Teatroteki Szkolnej

 

Lista osób zakwalifikowanych do programu zostanie opublikowana do dnia 21 maja 2018 r.  

Osoby zakwalifikowane otrzymają szczegółowe informacje mailowo.

Szczegółowych informacji udziela Katarzyna Piwońska.

Kontakt: katarzyna.piwonska@instytut-teatralny.pl

Jeden z teatrów - Partnerów Teatroteki Szkolnej, czyli Śląski Teatr Lalki i Aktora „Ateneum”, zaprasza nauczycieli, pedagogów, animatorów kultury, bibliotekarzy z województwa śląskiego, którzy chcą w sposób aktywny i twórczy prowadzić zajęcia dotyczące teatru na Forum TEATR i EDUKACJA. W programie Forum znajdą się krótkie formy warsztatów oraz prezentacje dobrych praktyk. Będziemy tam również prezentować Teatrotekę Szkolną! W imieniu organizatorów i...

15.11.2018

W listopadzie ruszyliśmy w trasę z kolejnymi prezentacjami Teatroteki. Będziemy w sześciu województwach i odwiedzimy gminne ośrodki kultury, szkołę i dwa przedszkola. Wybieramy się też na festiwal tetarów amatorskich! Jeśli jeszcze nas nie zaprosiliście, to piszcie na:

05.11.2018

We wrześniu Teatroteka Szkolna wraca z wakacji i rusza w teren. Spotkacie nas w Chojnicach, Kielcach i na Górnym Śląsku. 

03.09.2018

Rusza pierwsza edycja programu Partnerzy Teatroteki Szkolnej. To propozycja dla teatrów instytucjonalnych zainteresowanych współpracą z nauczycielami w obszarze edukacji teatralnej. W sezonie 2018/2019 w programie bierze udział trzynaście teatrów z całej Polski.

03.09.2018

Studia podyplomowe PEDAGOGIKA TEATRU łączą praktykę teatralną z refleksją o kulturze współczesnej. Na program składają się różnorodne warsztaty teatralne i zajęcia poświęcone m.in. alternatywnym modelom edukacji, psychologii rozwojowej, pracy projektowej. 

14.06.2018