Aktualności

20.04.2018

Nabór do programu Partnerzy Teatroteki Szkolnej

Partnerzy Teatroteki Szkolnej to program dla pedagogów teatru pracujących w teatrach instytucjonalnych, którzy chcą rozwijać lub podjąć współpracę z nauczycielami. Chcemy stworzyć dla tej grupy przestrzeń do spotkań, wymiany doświadczeń, a przede wszystkim refleksji w tematach związanych z prowadzeniem działań edukacyjnych adresowanych do szkół.

Zapraszamy do udziału w programie osoby, które:

  • pracują w teatrach instytucjonalnych;
  • chcą podjąć lub rozwijać współpracę na polu edukacji teatralnej z nauczycielami;
  • są zainteresowane rozwijaniem partnerstwa teatru ze szkołami;
  • są nastawione na samorozwój, refleksję, krytyczne myślenie oraz wymianę perspektyw z innymi praktykami.

 

Program Partnerzy Teatroteki Szkolnej:

  • wspiera w tworzeniu koncepcji i realizacji projektów współpracy z nauczycielami i szkołami w procesie tutoringu;
  • umożliwia stworzenie grupy do wspólnej refleksji nad kwestiami istotnymi w pracy pedagogów teatru, szczególnie na linii szkoła-teatr;
  • umożliwia wymianę doświadczeń pomiędzy osobami zajmującymi się podobnym obszarem działań;
  • pozwala na namysł nad własnym sposobem pracy i wizją edukacji teatralnej prowadzonej w instytucji.

Udział w programie jest bezpłatny, obejmuje zwrot kosztów podróży i noclegi.

 

Program składa się z trzech części:

1. Realizacja projektu dla nauczycieli

Każdy z pedagogów teatru wg własnego pomysłu opracowuje i realizuje projekt o charakterze edukacyjno-teatralnym adresowany do nauczycieli. Celem pracy nad projektem jest nawiązanie współpracy z nauczycielami lub praca nad jakością funkcjonującego już w instytucji działania dla tej grupy. Pedagog teatru wybiera samodzielnie obszar pracy zgodny z jego zainteresowaniami teatralnymi. Od października do czerwca pracuje nad jego realizacją przy wsparciu swojego Tutora.

Instytut Teatralny nie dofinansowuje realizacji projektów w ramach programu.

 

2. Proces tutoringu

Udział w programie pozwala każdemu pedagogowi teatru na pracę indywidualną z tutorem, który towarzyszy mu w realizacji projektu.

Współpraca z tutorem ma pomóc uczestnikowi programu w określeniu jego celów związanych z działaniami edukacyjno-teatralnymi (z uwzględnieniem potrzeb odbiorców i możliwości instytucji) oraz pomaga rozpoznać własny potencjał. Obecność tutora/ki pomaga osobie odkryć i świadomie wykorzystywać swoje zasoby, poszerzyć obecne możliwości i skuteczniej realizować zamierzone cele, wypracować rozwiązania problemów, opracować plan rozwoju. Celem jest wzmocnienie w skutecznym i samodzielnym przeprowadzeniu zamierzonej przez pedagoga zmiany. Relacja tutora i pedagoga teatru ma charakter partnerski. Jest rozłożona na sześć indywidualnie ustalanych spotkań. W programie Tutorami są pedagodzy teatru i edukatorzy teatralni współpracujący z Instytutem Teatralnym.

 

3. Zjazdy pedagogów teatru

W ciągu roku szkolnego pedagodzy teatru biorą udział w czterech zjazdach (w dn. 14-15 października 2018, 27-28 stycznia 2019, 24-25 marca 2019 i 10 czerwca 2019).

Pierwszy zjazd będzie przeznaczony na poznanie się członków grupy i wprowadzenie w założenia tutoringu. Głównym elementem zjazdu będzie wyłonienie istotnych dla uczestników tematów dla dalszej pracy (związanych z działaniami edukacyjnymi dla szkół). Podczas kolejnych spotkań grupy wokół tych zagadnień zorganizujemy wspólną pracę. Warsztaty będą prowadzone zgodnie z założeniami pedagogiki teatru - ich celem nie jest przekazanie uczestnikom konkretnych narzędzi do pracy, ale stworzenie pola do refleksji nad własnymi działaniami i wymiany perspektyw.

Podczas każdego ze zjazdów zapraszamy uczestników na spektakle z bieżącego repertuaru teatrów.



Aby zgłosić się do programu, należy wypełnić ankietę zgłoszeniową do dnia 15 maja 2018 r.

link do ankiety zgłoszeniowej do programu Partnerzy Teatroteki Szkolnej

 

Lista osób zakwalifikowanych do programu zostanie opublikowana do dnia 21 maja 2018 r.  

Osoby zakwalifikowane otrzymają szczegółowe informacje mailowo.

Szczegółowych informacji udziela Katarzyna Piwońska.

Kontakt: katarzyna.piwonska@instytut-teatralny.pl

Znamy już pedagogów teatru, którzy wezmą udział w programie Partnerzy Teatroteki Szkolnej. Serdecznie gratulujemy i dziękujemy za wszystkie nadesłane zgłoszenia. Poniżej przedstawiamy listę zakwalifikowanych osób.

 

21.05.2018

fot. Kornelia Sowa, Festiwal Szkolnych Teatrów Obcojęzycznych, I LO im. Konarskiego w Rzeszowie

W kwietniu dojechaliśmy do Szkoły Podstawowej w Czekanowie w województwie śląskim. Byliśmy też na festiwalach - Festiwalu Szkolnych Teatrów Obcojęzycznych organizowanym przez I Liceum Ogólnokształcącego im. Konarskiego w Rzeszowie oraz na Festiwalu PESTKA w...

28.04.2018

27 marca, w Międzynarodowy Dzień Teatru, mieliśmy przyjemność spotkania z nauczycielami w Publicznym Gimnazjum nr 1 w Głogówku. Uczestnicy zapoznali się z naszym portalem, a następnie podzielili się na dwie grupy warsztatowe. 

17.04.2018

14 marca w Publicznej Szkole Podstawowej w Rembertowie i 20 marca w Galerii Fotografii Miejskiego Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim pracowaliśmy z dwiema grupami nauczycieli wokół podobnego tematu - jak teatr może być pomocny w pracy nad bohaterami lektu szkolnych?

25.03.2018

Napisz, co myślisz o naszym portalu!

Wypełnij krótką ankietę online
Zależy nam na Twojej opinii o Teatrotece Szkolnej. Chcemy się dowiedzieć, kto korzysta z naszych zasobów oraz co i jak moglibyśmy poprawić, żeby portal mógł lepiej odpowiadać na Twoje potrzeby. Dlatego prosimy o wypełnienie krótkiej, anonimowej ankiety. Będziemy wdzięczni za wszystkie uwagi i sugestie dotyczące portalu.

01.03.2018