Rodzinne aktywności, czyli Święto Rodziny w przedszkolu
Anna Zalewska-Uberman

Rodzinne aktywności, czyli Święto Rodziny w przedszkolu

Międzynarodowy Dzień Rodziny obchodzony jest 15 maja – z tej okazji proponujemy zorganizowanie w przedszkolu Święta Rodziny. Konspekt zajęć przedstawia serię działań, które pozwolą rodzionom spędzić ze sobą czas w bliskości oraz porozmawiać o wspólnych aktywnościach. W zajęciach mogą brać udział w rodziny złożone z dowolnej liczby osób i różnych członków – rodziców, dziadków, rodzeństwa oraz wszystkich bliskim dzieciom osób.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 4-6 lat
  • Rodzaj zajęć przygotowanie wydarzenia szkolnego / klasowego
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 60 minut
  • Cel zajęć
    • stworzenie rodzinom okazji do bycia razem i rozmowy o wspólnie spędzanym czasie.
  • Metody pracy rozmowa , improwizacje ruchowe, ćwiczenia plastyczne

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Przestrzeń do pracy w rodzinnych grupkach i swobodnego ruchu.

Środki dydaktyczne

Papierowe medale do wykorzystania w etapie drugim (po 2-4 sztuki dla każdego uczestnika).

Talony w formie prostokątnych kartoników  (po 2-4 sztuki dla każdego uczestnika).

Przebieg zajęć

1. Bądźmy blisko! Rozgrzewka 10 min.

Zaproś rodziny obecne podczas święta uroczystości w przedszkolu do wspólnych działań. Poproś, by członkowie rodzin stanęli blisko siebie – tak, by łatwo im było być ze sobą w kontakcie. Wyjaśnij, że zaczniecie od kilku zabaw, które pozwalają być ze sobą w bliskości. Poprowadź poniższe działania:

1. Wesołe masażyki. Włącz muzykę i zaproś rodziny do zabawy w masowanie. Zadaniem członków rodziny jest masowanie innych osób w rytm muzyki: jedna osoba zajmuje miejsce za drugą i wykonuje jej masaż pleców, zaczynając od bardzo delikatnego głaskania, przechodząc do mocniejszego ugniatania. Potem następuje zmiana kierunku masowania.

Wariant: jeśli rodzina liczy więcej niż dwie osoby, możesz zaproponować wariant, w którym przez chwilę wszyscy masują równocześnie jedną osobę. Pamiętaj o zamianie ról.

2. Całusy. Połowa rodziny staje naprzeciwko siebie po dwóch stronach sali. Na Twój znak przesyłają sobie całusy z daleka: najpierw małe cmoknięcie, potem całus przesyłany na ręce, potem sto buziaków. Następnie obydwie grupy się łączą i mogą sobie przekazać całusy osobiście.

3. Przytulanki. Zaproś całą rodzinę do serii wspólnych przytulanek. Wyjaśnij, że będziesz podawać hasła dotyczące sposobu przytulania – za każdym razem rodzina spróbuje się przytulić inaczej. Przykładowo: najdelikatniejsze przytulanie, najmocniejsze przytulanie, przytulanie z rozbiegu, przytulanie z zamkniętymi oczami, przytulanie na siedząco, przytulanie na stojąco etc.

2. Medale dla bohaterów rodziny 15 min.

Poproś rodziny, by zajęły wygodne miejsca w przestrzeni. Niech każda osoba zastanowi się, za co chciałaby nagrodzić / podziękować pozostałym członkom rodziny. Następnie każdy przygotowuje medale dla tych osób, które za moment wręczycie sobie nawzajem (powiedz, że można również uwzględnić nieobecnych podczas uroczystości w przedszkolu). 

Jeśli macie mniej czasu na uroczystości, możesz na wcześniejszych zajęciach możesz przygotować z dziećmi medale dla rodzin – wyciąć lub wydrzeć z kolorowego bloku technicznego różne kształty (koła, kwadraty, trójkąty) i zrobić w nich dziurkę, przez którą przeciągniecie kolorowe tasiemki. Na koniec każdy ozdabia swoje medale dla pozostałych członków rodziny według własnego pomysłu.
 

Kiedy medale będą gotowe, poprowadź uroczyste wręczenie. Niech każdy wręczający poinformuje osobę otrzymującą medal o tym, za co go przyznaje:

- najpierw niech dzieci wręczą medale dorosłym;

- następnie dorośli wręczają medale dzieciom;

- na koniec dorośli wręczają medale sobie nawzajem.

Wariant: Zamiast robienia medali, można zaproponować uczestnikom dokończenie zdań:

Zasługujesz na medal za to, że… (np. świetnie grasz w gry planszowe | robisz najlepsze śniadania | rozśmieszasz wszystkich, kiedy mają zły humor | itp.).

3. Talony na przyjemności 15 min.

Poproś, aby każda osoba w rodzinie zastanowiła się, czego potrzebują jej bliscy i co sama mogłaby zrobić dla nich. Następnie poproś, aby na tej podstawie przygotowali dla każdej osoby talon do wykorzystania w domu. Daj czas na to, by każdy narysował talony dla innych. Poprowadź wręczanie talonów zgodnie z kolejnością z poprzedniego ćwiczenia. Poproś aby wyjaśnił, na co i dla kogo jest dany talon.

Przykładowo: talon dla mamy na masaż zrobiony przez córkę, talon dla taty na zabawę klockami lego z córką, talon dla babci na spacer z wnukiem.

Możesz się zdecydować na wariant, w którym dzieci przygotowują talony dla rodziców przed uroczystością.

4. Migawki z życia rodzinnego 20 min.

Wyjaśnij rodzinom, że w tej części spotkania będziecie wyobrażać sobie różne momenty, w których wspólnie spędzacie czas. Będziesz podawać różne hasła, a zadaniem rodzin jest utworzyć z ciał rzeźby, które pokażą, jak zachowujecie się w każdej z podanych sytuacji. Przykładowe hasła:

- my przy śniadaniu,

- my na spacerze,

- my nad morzem,

- my jadący samochodem,

- my na zakupach,

- my myjący zęby,

- my puszczający latawce,

- my smacznie śpiący,

- my na placu zabaw,

- my u cioci na imieninach.

W finale rodziny zastanawiają się nad tym, co najbardziej lubią robić wspólnie i tworzą własną rzeźbę. Zaprezentujcie po kolei wszystkie rzeźby i nagrodźcie każdą rodzinę oklaskami.

O autorach

Anna Zalewska-Uberman

Pedagożka teatru, autorka scenariuszy zajęć dla nauczycieli, teatrolożka i tutorka. Ukończyła Filologię Polską (specjalność: teatrologiczna i edytorska) na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i specjalistyczne szkolenie dla pedagogów teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (TISZ ANEX 2008-2009). Pracuje w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, gdzie od dwunastu lat łączy bycie specjalistką do spraw edukacji teatralnej i członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie jako pedagożka teatru i tutorka oraz z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim.

Anna Zalewska-Uberman

Podobne konspekty