Wiosenne przebudzenie. Teatralne zabawy na Pierwszy Dzień Wiosny
Anna Zalewska-Uberman

Wiosenne przebudzenie. Teatralne zabawy na Pierwszy Dzień Wiosny

Zajęcia do poprowadzenia w klasach 1-3 szkoły podstawowej na Pierwszy Dzień Wiosny. Podczas spotkania uczniowie przyglądają się przemianom w świecie przyrody, które następują wiosną.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
  • Rodzaj zajęć nauczanie zintegrowane, przygotowanie wydarzenia szkolnego / klasowego
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • organizacja klasowych obchodów pierwszego dnia wiosny;
    • zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną.
  • Metody pracy -

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Przestrzeń do swobodnego ruchu w całej grupie.

Przebieg zajęć

1. Słoneczna pobudka. Zabawa relaksacyjna 5 min.

Poproś dzieci, aby położyły się na podłodze i zaproponuj zabawę relaksacyjno-wizualizacyjną, w której zwrócisz uwagę klasy na przemiany zachodzące w przyrodzie. Możesz posłużyć się poniższym tekstem – pamiętaj, aby mówić spokojnie i powoli, rób przerwy po każdym pytaniu, by zostawić czas do działania wyobraźni. 

Przedwiośnie to czas, w którym słońce zaczyna grzać coraz mocniej i cała natura budzi się do życia. Pomyślcie o tym, jak to przebiega:

- wyobraźcie sobie, że zrobiło się ciepło i otwieracie okna. Z zewnątrz dochodzą głosy różnych ptaków i bzyczenie owadów. Pomyślcie chwilę o tym, jakie dźwięki możecie usłyszeć za oknem?

- Pomyślcie teraz chwilę o widoku z okna w Waszym domu. Jak on się zmienia wiosną? Jakie kolory się pojawiają w przyrodzie?

- Wyobraźcie sobie, że bierzecie teraz głęboki wdech. Jakie zapachy czujecie?

- Gdzie najchętniej spędzilibyście wiosną czas ? Wyobraźcie sobie to miejsce i spróbujcie poczuć je wszystkimi zmysłami.

2. Hasło na przywołanie wiosny 10 min.

Podziel klasę na zespoły kilkuosobowe i poproś dzieci, aby wymyśliły w grupach hasło, którym przywołają wiosnę. Następnie poproś grupy, aby rozbudowały zaklęcia o prosty gest zachęcający wiosnę do przyjścia. Niech połączą gest z tekstem i zastanowią się, w jaki sposób go wypowiedzieć, żeby być lepiej słyszalnym. W finale ćwiczenia grupy kolejno prezentują hasła na forum a pozostałe zespoły uczą się każdego zawołania oraz towarzyszących mu ruchów i wspólnie przywołują wiosnę.

3. Bohaterowie wiosny 10 min.

1. Poproś dzieci, aby opowiedziały, co dzieje się z przyrodą wiosną. Które rośliny i zwierzęta można według nich nazwać bohaterami wiosny? Jeśli dzieci będą miały trudność w podaniu konkretnych przykładów, przejdźcie do kolejnego etapu tego zadania.

2. Powiedz, że w dalszej części ćwiczenia przyjrzycie się kilku oznakom wiosny. W każdej rundzie zadaniem dzieci będzie wcielenie się w inne zwierzę lub roślinę i pokazanie za pomocą ruchu, co dzieje się z nim o tej porze roku. Po podaniu hasła zostaw grupie czas na zabawę ciałem:

- kiełkowanie przebiśniegów;

- przebudzenie niedźwiedzia;

- bociany powracają z ciepłych krajów;

- wicie gniazda przez ptaki i składanie jaj;

- koncert skowronków;

- przekształcenie się z larwy w motyla;

- sprzątanie norek przez borsuki;

- jelenie i łosie zrzucają poroże;

- rozkwitanie drzew w sadzie.

Jeśli dzieci w pierwszy etapie dzieci podawały oznaki wiosny, koniecznie wykorzystaj je również w tym zadaniu – dzięki temu będą miały wpływ na kształt lekcji.

4. Co można robić wiosną? 20 min.

1. Poproś, aby dzieci wróciły do zespołów, w których pracowały podczas wykonywania drugiego zadania. Niech zastanowią się nad tym, jakie nowe możliwości daje ludziom wiosna. Co można robić, kiedy na zewnątrz robi się cieplej a przyroda budzi się do życia? Następnie poproś, aby swoje odkrycia każda grupa przedstawiła w formie scenki pt. „Wspaniały wiosenny dzień”, w której pokaże, jak można spędzać czas na wiosnę. Zobaczcie wszystkie etiudy.

2. Podsumowanie zajęć: niech każda osoba powie o tym, na co najbardziej czeka w nadejściu wiosny.

O autorach

Anna Zalewska-Uberman

Pedagożka teatru, autorka scenariuszy zajęć dla nauczycieli, teatrolożka i tutorka. Ukończyła Filologię Polską (specjalność: teatrologiczna i edytorska) na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i specjalistyczne szkolenie dla pedagogów teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (TISZ ANEX 2008-2009). Pracuje w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, gdzie od dwunastu lat łączy bycie specjalistką do spraw edukacji teatralnej i członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie jako pedagożka teatru i tutorka oraz z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim.

Anna Zalewska-Uberman

Podobne konspekty