Zwierzęta świętego Franciszka. Lekcja do spektaklu
Magdalena Szpak, Justyna Czarnota

Zwierzęta świętego Franciszka. Lekcja do spektaklu

Warsztat po spektaklu „O mniejszych braciszkach św. Franciszka” w reżyserii Jacka Popławskiego z Teatru Maska w Rzeszowie. Podczas zajęć uczestnicy w formie zabawy przypominają sobie stworzenia, z którymi spotkał się tytułowy bohater, oraz analizują jego relację ze zwierzętami.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
  • Rodzaj zajęć język polski, nauczanie zintegrowane, godzina wychowawcza
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • rozwijanie umiejętności analizy spektaklu teatralnego;
    • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
  • Metody pracy improwizacje ruchowe, ćwiczenia głosowe

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Przestrzeń do swobodnego ruchu w całej grupie (rozsunięte ławki).

Przebieg zajęć

1. Rozgrzewka 10 min.

1. Powiedz dzieciom, że przypomnicie dziś sobie spektakl „O mniejszych braciszkach św. Franciszka” i zastanowicie się nad tym, jaki kontakt miał święty Franciszek ze zwierzętami. Wspólnie wymieńcie zwierzęta pojawiające w przedstawieniu: wilk, muchy, kret, osioł, żmija. Następnie powiedz, że spróbujecie na chwilę zamienić się w każde z tych zwierząt. Stańcie w kole i przygotujcie się do dalszych zadań wykonując instrukcję z filmu „Rozgrzewka” zamieszczonego na portalu Teatroteka szkolna.

2. Następnie wcielcie się w kolejno w zwierzęta zgodnie z instrukcją:

- Jak wygląda wilk? Jak się porusza? A jakie odgłosy wydaje?

- Jak poruszają się muchy i jakie dźwięki temu towarzyszą?

- W spektaklu trudno było namówić osła, żeby się poruszył. Niech dzieci zamienią się z osły, stojąc mocno na ziemi i nie poruszając się. Następnie niech dobiorą się w pary spróbują przesuwać się wzajemnie: jedno staje mocno na miejscu, jak osioł, nie daje się poruszyć, a drugie próbuje je przesunąć. Pamiętaj o zamienianie osób w parze!

- Kret żyje pod ziemią, gdzie jest ciemno. Jak można się poruszać, kiedy jest zupełnie ciemno?

- Jak rusza się żmija? Razem stwórzcie jedną długą żmiję. Nie zapomnijcie o dźwiękach!

3. Na koniec zapytaj dzieci, czy spotkały któreś ze zwierząt ze spektaklu? Poproś, by zamieniły się nie. Gdy to się już stanie, poproś, by wszyscy uważnie przyjrzeli się koleżankom i kolegom, a potem ustawili się w grupach w taki sposób, by wilki stały razem, podobnie muchy, żmije, krety i osły. Która grupa jest najliczniejsza? Jeśli macie dużo czasu, możesz poprosić dzieci, by w zespołach porozmawiały o sytuacji, w której widziały dane zwierzę.

2. Franciszek i zwierzęta – rozmowa 10 min.

Usiądźcie w kole. Zapytaj dzieci, czy uważają, że święty Franciszek ze spektaklu miał wyjątkowy kontakt ze zwierzętami. Dlaczego tak, dlaczego nie?

W tym ćwiczeniu ważna jest otwartość osoby prowadzącej na wszystkie głosy z grupy. 

Jeśli chcesz, możesz również skorzystać z pytań pomocniczych.

Które spotkania były dla niego wyzwaniem?

Z jakim zwierzętami miał problemy i na czym te trudności polegały? Jak sobie poradził?

3. Spotkania ze zwierzętami 10 min.

Niech dzieci stworzą trzyosobowe grupy. Poproś, by w nich zastanowiły się, czy jest takie zwierzę, którego spotkanie ze świętym Franciszkiem chcielibyście zobaczyć. Dlaczego właśnie ono? Gdy grupy będą gotowe, poproś, by dzieci pokazały, jak wygląda i zachowuje się wybrane przez nich zwierzę.

4. Spotkania z nowymi zwierzętami (15 min) 15 min.

Wróćcie do koła. Porozmawiajcie o tym, jak mogłoby wyglądać spotkanie świętego Franciszka ze zwierzętami, które wybraliście?

Zależnie od czasu, którym dysponujecie, oraz od zaangażowania grupy możecie rozmawiać o spotkaniach Franciszka z wybranymi zwierzętami lub z każdym kolejno. Jeśli grupa lubi działać, możecie spróbować zainscenizować takie spotkanie.

 

Zadanie domowe: Narysuj spotkanie świętego Franciszka z wybranym zwierzęciem.

Zobacz też

Moduł online

 Aby poprowadzić zajęcia online:

  1. rozgrzewkę ruchową poprowadź, prosząc dzieci, by wstały od komputerów, ruszały się w pokoju jak konkretne zwierzę. Razem poszukajcie dźwięków, jakie mogłyby wydawać te zwierzęta. Nie tworzycie wspólnej żmii.
  2. Zadanie 2 i 4 poprowadź jak w opisie.
  3. Zadanie 3 poprowadź na forum, bez podziału na grupy.

O autorach

Magdalena Szpak

Pedagożka teatru, trenerka, tutorka. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej  im. Aleksandra Zelwerowicza, Szkoły Treningu Grupowego przy Fundacji Szkoła Liderów oraz Szkołę Trenerów Grup Wsparcia. Certyfikowana tutorka Szkoły Liderów. Prowadzi warsztaty głównie dla osób dorosłych, wspiera w rozwoju nauczycieli i edukatorów.

Magdalena Szpak

Justyna Czarnota

Pedagożka teatru, trenerka, kuratorka, managerka kultury. W latach 2016-2022 kierowniczka Działu Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Obecnie jako freelancerka prowadzi warsztaty dla różnych instytucji i organizacji w całej Polsce oraz projektuje materiały edukacyjne i rozwojowe (przede wszystkim jako część składu Kolektywu Sensotwórczego). Jej głównym obszarem zainteresowania jest współczesny teatr dla dzieci, młodzieży i rodzin.

Justyna Czarnota

Podobne konspekty