Księżycowa Księżniczka. Lekcja do spektaklu
Katarzyna Piwońska

Księżycowa Księżniczka. Lekcja do spektaklu

Warsztat do spektaklu „Bambusowa Księżniczka" z Teatru „Maska" w Rzeszowie przeznaczony do poprowadzenia w edukacji zdalnej. Prezentacja przedstawienia odbyła się 30 marca 2021 w ramach transmisji organizowanych przez iTeatr.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
  • Rodzaj zajęć język polski, nauczanie zintegrowane, godzina wychowawcza
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • przyjrzenie się bohaterce spektaklu - jej pochodzeniu, losom i zachowaniu;
    • twórcze zabawy z wykorzystaniem papieru na lekcji.
  • Metody pracy teatr cieni, rozmowa kierowana, rozmowa , ćwiczenia plastyczne

Przygotowanie do zajęć

Zadanie dla ucznia

Przygotuj plik kartek papieru (może to być zwykły papier z drukarki).

Aranżacja przestrzeni

Zajęcia online.

Środki dydaktyczne

Kilka sztuk białych kartek papieru dla każdego ucznia.

Przebieg zajęć

1. Teatr i… papier 5 min.

Zacznij rozmowę z dziećmi od zwrócenia ich uwagi na papier - materiał, który wielokrotnie pojawia się w spektaklu i jest wykorzystywany na różne sposoby. Zapytaj je, do czego został użyty w spektaklu [jako ekran w teatrze cieniowym, jako sukienka księżniczki Kaguyi, jako chusta użyta do przewijania]. Zapowiedz, że w kolejnych zadaniach podczas tych zajęć sprawdzicie, do czego poza pisaniem może się przydać na lekcji papier.

2. Cieniowy portret Księżniczki 15 min.

1. Zapowiedz dzieciom, że teraz spróbujecie stworzyć cieniowy portret bohaterki spektaklu. Poproś, by każdy przygotował dwie kartki papieru i klej. Zadanie polega na tym, aby na jednej kartce nakleić wycięte z drugiej elementy tak, by tworzyły wizerunek księżniczki.

2. Kiedy wszyscy będą już gotowi, poleć, by przyłożyli kartkę z portretem do źródła światła - np. okna. Podkreśl, że należy to zrobić w ten sposób, żeby strona z naklejonymi elementami była skierowana do źródła światła. Zapytaj uczniów, czy udało im się zobaczyć cieniowy portret księżniczki.

3. Porozmawiajcie o głównej bohaterce spektaklu. Zapytaj dzieci, co niej myślą: jaka była, co było dla niej ważne, dlaczego musiała opuścić swoich bliskich? Możesz poprowadzić tę część na forum lub zaproponować jako rozmowę w parach [skorzystaj z opcji Breakout Rooms]. 

3. Skąd pochodzi Księżniczka? 25 min.

Zastanówcie się, jak może wyglądać Księżycowe Królestwo, do którego wraca Księżniczka Kaguya. Stwórzcie rysunki lub wykonajcie z papieru makietę tego miejsca w 3D. Zaproś chętne osoby, by zaprezentowały je do kamery i opowiedziały o nim.

Zobacz też

O autorach

Katarzyna Piwońska

Redaktorka, pedagożka teatru, tutorka. Od 2012 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach programów i badań dotyczących edukacji teatralnej i pedagogiki teatru. Od 2019 roku jest tutorką w programach rozwojowych Fundacji Szkoła Liderów. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Kultury (przedsięwzięcia związane z upowszechnianiem kultury).

Katarzyna Piwońska

Podobne konspekty