W podróż! Odcinek 7: Dźwięki z daleka - zajęcia w przedszkolu (starszaki)
Wiktoria Rutkowska

W podróż! Odcinek 7: Dźwięki z daleka - zajęcia w przedszkolu (starszaki)

W wakacje proponujemy wychowawcom przedszkolnym serię działań dotyczących podróży. W siódmym odcinku uczestnicy wybiorą się w podróż dźwiękową do dalekich krain. Przygotują sekwencje dźwiękowe, które pomogą „usłyszeć" odległe miejsca. 

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 4-6 lat
  • Rodzaj zajęć przyroda, muzyka
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • rozwój wrażliwości słuchowej, wyobraźni;
    • rozwój umiejętności narracji i dźwiękonaśladownictwa.
  • Metody pracy zdjęcia, performans, ćwiczenia muzyczne

Przygotowanie do zajęć

Środki dydaktyczne

Zestawy fotografii – po jednym dla grupy pięcio-siedmioosobowej [z załącznika lub przygotowane samodzielnie]. 

Przebieg zajęć

1. Zasłyszane 15 min.

1. Zaproś dzieci do wspólnego kręgu. Zapowiedz, że dziś chcesz z nimi wrócić do tematu podróży. Opowiedz, że odwiedzając nowe miejsca przyglądamy się widokom, próbujemy nowych smaków, zapachów i… wsłuchujemy się w nowe dźwięki. Zapytaj o to, jakie dźwięki pamiętają dzieci ze swoich wypraw? Czy były w miejscu, w którym można było usłyszeć coś zupełnie innego, niż to co wpada do ich uszu na co dzień? Jakie to były dźwięki?
Kiedy padnie kilka odpowiedzi, zapowiedz, że spróbujecie naśladować te dźwięki za pomocą ciała i głosu

2. Wybierz trzy-cztery przykłady z podanych przez dzieci. Jeśli miały problem z odpowiedziami, możesz podać własne przykłady (np. krzyk mewy, szum morza, śpiew ptaków, koń prowadzący bryczkę). Podaj pierwszy z przykładów i poproś, by na Twoje hasło wszyscy spróbowali wydobyć ten dźwięk (jak może on brzmieć?). Spróbuj kilku kolejnych przykładów na tej samej zasadzie.

Na koniec ćwiczenia zastanówcie się, jak powstawały Wasz dźwięki? Zdecydowaliście się „stworzyć” swoje dźwięki – użyliście swojego głosu czy ktoś spróbował użyć klaskania lub uderzania o ciało? A może tupania? Zapytaj, jak jeszcze możemy próbować naśladować dźwięki? Zauważ pomysły dzieci i podsumuj ich wnioski. Jeśli macie ochotę możecie użyć wymyślonych strategii do naśladowania nowych dźwięków.

3. Zbliżcie się wszyscy do okna, otwórzcie je i poproś, aby wszyscy zamknęli oczy. Skupcie się na dźwiękach. Co słyszycie? Co wydaje te dźwięki? Które dźwięki pojawiają się często, a jakie pojawiają się rzadziej? To głośne czy ciche miejsce?

Po chwili nasłuchiwania otwórzcie oczy i wyjrzyjcie wspólnie za okno. Czego nie udało się Wam usłyszeć, chociaż może wydawać dźwięki (np. drzewa, głowy ludzi, huśtawka, odgłosy kroków)?

2. Podróż dźwiękowa 25 min.

1. Opowiedz dzieciom, że teraz przeniesiecie się do dalekich krain. Tym razem zabierzecie na wyprawę swoje… uszy :)
 
Podzielcie się na dwie lub trzy drużyny po pięc-siedem osób. Każda drużyna idzie na naradę w inną część sali. Daj każdej ekipie kopertę z zestawem fotografii z odległego zakątka. Powiedz, że ich zadaniem będzie zabrać drugą grupę / pozostałe grupy na dźwiękową wyprawę po tym miejscu. Niech zastanowią się przez chwilę, co lub kogo słychać w tych miejscach? Jakie dźwięki można tam usłyszeć?

Następnie poproś, aby uczniowie zastanowili się, w jaki sposób wydobędą dźwięki, o których rozmawiali? W jakim momencie się one pojawią? Kto je wykona? Niech pamiętają o przetrenowaniu swojego dźwiękowego występu! Zapowiedz, że podczas przedstawiania podróży dźwiękowej, druga drużyna jest odwrócona i ma za zadanie jedynie słuchać.

W załączniki znajdziesz zestawy fotografii przedstawiające dżunglę, orientalny bazar i Londyn. Możesz wymyślić również własne lokalizacje :)

W trakcie pracy grup, podchodź do nich i wspieraj pytaniami w razie potrzeby, pomóż w ustaleniu kolejności dźwięków.

 

2. Gdy już pomysły będą gotowe, zaproś jedną grupę na środek, a pozostałym powiedz, że oto ruszacie w podróż. Poproś pasażerów o odwrócenie się, zamknięcie oczu i uważne słuchanie. Powiedz, dokąd odbędziecie swoją pierwszą wyprawę i poproś o oglądanie obrazów, które podsyła im wyobraźnia, słysząc dźwięki.


2. Poproś dzieci o zaprezentowanie pierwszego miejsca. W razie potrzeby – wesprzyj je w występie. Nagraj każdą z dźwiękowych opowieści na dyktafon.


3. Po każdej z prezentacji porozmawiaj ze słuchającą grupą. Co i kogo usłyszały dzieci podczas dźwiękowej podróży? Jakie były ich wrażenia z „wyprawy”? Jaki obrazu zobaczyły w wyobraźni? Czym któryś z dźwięków był im już dobrze znany lub ich szczególnie zaskoczył lub im się spodobał?

3. Podsumowanie 5 min.

Usiądź z dziećmi w kole. Zapytaj o ich wrażenia z zajęć. Co było dla nich interesujace, co trudne?

Propozycja rozwinięcia: 

Nagrane kompozycje wykorzystaj, by wracać pamięcią do stworzonych dźwięków miejsc. Możecie odsłuchiwać nagrania na słuchawkach lub głośnikach, jeśli ktoś będzie miał ochotę w ciągu roku przypomnieć sobie letnie wyprawy.


Zaproś inne grupy przedszkolne do stworzenia swoich pocztówek, którymi możecie się wymieniać. Jeśli zabawa się Wam spodoba możecie pomyśleć nad stworzeniem dźwiękowych pocztówek całkiem nowych miejsc.

 

Materiały do pobrania

O autorach

Wiktoria Rutkowska

Edukatorka artystyczna, pedagożka teatru, artystka-plastyczka, nauczycielka wczesnoszkolna, animatorka kultury, trenerka Family Lab, członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Współtworzy pracownię Ronja Ceramics oraz pracownię w Wolnej Szkole Razem. Prowadzi laboratoria pracy twórczej, projekty animacyjne, edukacyjne i pedagogiczno-teatralne, warsztaty, spotkania poświęcone rozwojowi i wymianie doświadczeń dla edukatorów i edukatorek. Lubi poznawać ludzi, ich historie, perspektywy i doświadczenia. W swojej pracy szuka coraz to nowych środków twórczego wyrazu oraz dąży do stwarzania sytuacji swobody twórczej, gdzie każda osoba może znaleźć swój własny sposób ekspresji w bezpiecznym i akceptującym otoczeniu. 

Wiktoria Rutkowska

Podobne konspekty