Mapa przestrzeni wirtualnej
Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska

Mapa przestrzeni wirtualnej

Warsztat można poprowadzić z uczniami w ramach godziny wychowawczej lub po obejrzeniu spektaklu „Bromba w sieci” w reż. Rafała Siesickiego z Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie. Uczniowie zastanawiają się nad tym, w jaki sposób korzystają z przestrzeni wirtualnej, jaki rodzaj treści i aktywności tam dostępnych jest dla nich szczególnie ważny.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 10-13 lat
  • Rodzaj zajęć język polski, godzina wychowawcza
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • stworzenie okazji do przyjrzenia się własnej aktywności w przestrzeni wirtualnej.
  • Metody pracy rozmowa , performans, mapa myśli

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Przestrzeń pozwalająca na pracę w grupach i prezentację scen.

Przebieg zajęć

1. Mapowanie 15 min.

Zaproś uczniów do stworzenia wspólnej mapy przestrzeni wirtualnej. Zapytaj ich, jakie formy spędzania czasu w Internecie są dla nich atrakcyjne: do czego wykorzystują Internet, co robią w sieci i z jakich stron/aplikacji korzystają? Wraz z pojawiającymi się odpowiedziami, twórzcie na tablicy mapę myśli.

Przykładowe kategorie: rozmowy z przyjaciółmi, relacjonowanie codziennych wydarzeń, rozwijanie zainteresowań/umiejętności związanych z… (tu mogą pojawić się różne podkategorie – moda, nowe technologie, piłka nożna etc.), wymiana twórczości, rozrywka (gry, oglądanie filmów, słuchanie muzyki…)…

Zanim przejdziecie do wspólnej rozmowy, możesz dać uczniom chwilę na rozmowę na ten temat w duetach lub większych zespołach – tak, aby mieli czas na zastanowienie i poszukanie właściwych słów. Możesz zaproponować, aby najpierw wymienili najchętniej odwiedzane strony, apotem zastanowili się, do czego im one służą i w ten sposób wyodrębnili kategorie.

Ważne, aby w tym zadaniu podczas rozmowy na forum nie komentować wskazań uczniów, stworzyć pozbawioną ocen, bezpieczną i swobodną atmosferę do tego, aby mogli się podzielić tym, co jest dla nich wartościowe w internetowej przestrzeni.

2. Co jest wartościowe w przestrzeni wirtualnej? 30 min.

Poproś uczniów, aby każdy zastanowił się, która z wyodrębnionych przez wcześniej kategorii jest dla niego szczególnie ważna – co najchętniej robi w internecie. Niech zapisze wybraną kategorię na kartce. Osoby, które wybrały tę samą kategorię tworzą grupę. Poleć, aby zespoły zastanowiły się nad tym, co co wg nich jest wartościowego w takim sposobie spędzania czasu.  

Pozwól uczniom wybrać ten obszar, który lubią najbardziej – w tych zajęciach ważne jest to, aby mogli opowiedzieć o przestrzeni wirtualnej ze swojej perspektywy i uświadomić sobie, jakie jej aspekty mają dla nich wartość.

Następnie zapowiedz, że ich zadaniem jest opowiedzenie o tym pozostałym zespołom w scence teatralnej. Poproś, aby forma ich przekazu nawiązywała do internetowych sposobów komunikacji (v-log, czat, gra, teledysk, podcast, profil użytkownika  – niech uczniowie sami określą, jaka konwencja jest najbardziej właściwa dla wybranego przez nich zagadnienia). Zaproś wszystkie grupy do prezentacji wymyślonych scen.

W podsumowaniu porozmawiajcie o tym, jaki obraz przestrzeni wirtualnej wyłonił się z zaprezentowanych przez grupy działań. Na co pozwala ta przestrzeń? W czym tkwi jej wartość?

 

Zobacz też

Spektakl „Bromba w sieci” w reż. Rafała Siesickiego z Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie.

O autorach

Justyna Czarnota

Pedagożka teatru, trenerka, kuratorka, managerka kultury. W latach 2016-2022 kierowniczka Działu Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Obecnie jako freelancerka prowadzi warsztaty dla różnych instytucji i organizacji w całej Polsce oraz projektuje materiały edukacyjne i rozwojowe (przede wszystkim jako część składu Kolektywu Sensotwórczego). Jej głównym obszarem zainteresowania jest współczesny teatr dla dzieci, młodzieży i rodzin.

Justyna Czarnota

Katarzyna Piwońska

Redaktorka, pedagożka teatru, tutorka. Od 2012 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach programów i badań dotyczących edukacji teatralnej i pedagogiki teatru. Od 2019 roku jest tutorką w programach rozwojowych Fundacji Szkoła Liderów. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Kultury (przedsięwzięcia związane z upowszechnianiem kultury).

Katarzyna Piwońska

Podobne konspekty