Skok Felixa Baumgartnera
Bogumiła Stachurska

Skok Felixa Baumgartnera

Zajęcia są pomysłem na pracę z kołem teatralnym. Po obejrzeniu filmu o skoku ze stratosfery Felixa Baumgartnera i dyskusji, uczniowie wspólnie tworzą tekst zbiorowy (lub zbiór tekstów indywidualnych) stanowiący ich własny komentarz do tego wydarzenia. Następnie podkładają powstały tekst techniką postsynchronu pod kolejne obrazy z filmu. Organizują dla widzów projekcję o charakterze montażu filmowo-teatralnego.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 13-16 lat
  • Rodzaj zajęć etyka / filozofia, koło teatralne
  • Miejsce -
  • Czas 90 minut
  • Cel zajęć
    • pogłębienie wiedzy o Ziemi i naszej galaktyce;
    • poznanie prostych technik pracy nad/z obrazem filmowym;
    • umiejętność pisania tekstów do obrazu filmowego , list dialogowych, komentarzy itp.;
    • wykorzystanie nowych technologii przy tworzeniu ścieżki dźwiękowej do filmu;
    • tworzenie prezentacji multimedialnej.
  • Metody pracy pogadanka, pokaz fragmentów filmu lub spektaklu , prezentacja multimedialna, dyskusja, ćwiczenia literackie, ćwiczenia dramaturgiczne

Przygotowanie do zajęć

Zadanie dla ucznia

Poproś uczniów o przygotowanie kilku ważnych informacji: niech dowiedzą się, kim jest Felix Baumgartner, co to jest stratosfera, jakie warstwy atmosferyczne otaczają Ziemię (termosfera, mezosfera, stratosfera, troposfera). Możesz zaproponować formułę prezentacji multimedialnej i pracy w zespołach tematycznych.

Aranżacja przestrzeni

Przestrzeń do pracy w grupach.

Środki dydaktyczne

Projektor z dostępem do Internetu. Kartki A4 lub A3 do pisania tekstu. Flamastry, markery. Dowolne urządzenie do nagrania dźwięku (magnetofon, dyktafon, telefon itp.) lub odpowiedni program komputerowy.

Przebieg zajęć

1. Analiza skoku 30 min.

Zrób wprowadzenie do zajęć. Poproś uczniów o przedstawienie przygotowanych informacji.

1. Obejrzyj z grupą (przynajmniej 2-3 razy) film o skoku ze stratosfery Felixa Baumgartnera. Do wyboru na portalu YouTube:

a/ Felix Baumgartner Space Jump World Record 2012 Full HD 1080p [FULL]

b/ INSPIRATIONAL - Felix Baumgartner - Headcam footage space Jump!! FULL.

Wspólnie dokonajcie analizy skoku, wypiszcie na tablicy lub na planszach jego etapy.

 

2. Przeprowadźc dyskusję na temat filmu, zadając przykładowe pytania pomocnicze. Możesz je także przygotować na osobnych kartach i rozdać do dyskusji w grupach:

„Czy dla was 4,19 min, to długo czy krótko? Od czego to zależy?”

„Który etap skoku wydaje się wam najtrudniejszy, najprzyjemniejszy, najłatwiejszy? Dlaczego?”

„Czy skok Felixa Baumgartnera to przykład odwagi czy brawury? Czy to wyczyn czy szaleństwo?”

„Czy chcielibyście lub nie być na jego miejscu? Dlaczego tak/nie?”

„Czego dowodem jest taki skok?”

„Co to znaczy dokonać w życiu czegoś wyjątkowego?” „Czy sami doświadczyliście lub dokonaliście czegoś wyjątkowego? Co to było?”

 

3. Obejrzyj z uczniami film ponownie i podczas projekcji poproś, aby wyobrazili sobie, że to oni są na miejscu Felixa. Niech każdy zastanowi się samodzielnie, co można pomyśleć, powiedzieć, jakich doznawać uczuć, co się widzi, słyszy, czuje fizycznie, jak postrzega Ziemię, lecąc jak Baumgartner. Poproś, aby uczestnicy zajęć nazwali i zapisali te uczucia, myśli, doznania, emocje. Przykładowe pytania, które możesz im zadać, żeby ułatwić zadanie.:

  - Co może czuć człowiek jak wychodzi z kapsuły? Jakimi słowami może to wyrazić?

  - Co można widzieć, kiedy się spada bez spadochronu?”

  - Co się czuje dotykając stopami Ziemi po takim skoku?    

  - Czy 4,19 min. to wieczność czy krótka chwila?

Wariant:

Poproś uczniów o pisemne dokończenie zdań:   „Teraz widzę…….” , „Czuję, że…….”, „Jestem ….”, ”Jestem jak …..”, ”Chcę, żeby…..”.

2. Tworzenie i nagranie tekstów 30 min.

1. Poproś o utworzenie małych grup, których członkowie podzielą się swoimi zapiskami a następnie stworzą/zmontują z nich jednolity tekst, który będzie komentarzem i dopełnieniem do filmu. Poproś, aby były to wypowiedzi w pierwszej osobie, czyli próba utożsamienia się z Feliksem. Można zacząć od słów wypowiedzianych przez niego samego: „Wracam do domu…”.

 

2. Gdy wszystkie grupy będą gotowe, niech podłożą teksty/komentarze pod obraz filmu. Oglądając film, odczytajcie je  tak, jak to robi lektor filmowy. Pamiętajcie, aby czytany tekst nawiązywał do poszczególnych etapów skoku, kadrów, obrazów, a całość lektury nie przekroczyła 4,19 min. Postarajcie się o precyzję w czasie i dokładność w interpretacji.

 

3. Poproś uczniów, aby przedyskutowali i zdecydowali, które teksty chcieli by zaprezentować. Zapytaj, które ich zdaniem są najciekawsze, które są zróżnicowane pod względem stylistycznym, literackim, formalnym, strukturalnym, np. napisane językiem potocznym, poetyckim, humorystycznym lub onomatopejami.

 

Następnie poproś o nagranie tekstów techniką postsynchronów.

 

Zachęć uczniów, aby uzupełnili obraz całości dźwiękami lub fragmentami muzyki elektronicznej lub klasycznej.

3. Aranżacja przestrzeni i prezentacja 30 min.

1. W klasie (lub innym dogodnym miejscu w szkole) stwórz z uczniami mini-salę projekcyjną. Zaciemnijcie dokładnie klasę, wykorzystując do tego celu np. czarną folię, duże, ciemne tkaniny tak, aby uzyskać pełen mrok. Na jednej ze ścian zróbcie duży ekran filmowy. Na środku ustawcie krzesła, wygodne siedzenia dla publiczności np. duże poduszki, materace.

 

2. Poproś, aby uczniowie poprowadzili pokaz. Niech odtworzą przed publicznością kilka razy film ze skokiem Baumgartnera. Za każdym razem z innym nagranym tekstem komentującym i muzyką w tle. Powierz im zadbanie o wysoką jakość projekcji: zarówno obrazu jak i dźwięku.

 

3. Niech uczniowie zbiorą komentarze i opinie widzów lub zaproszą do dyskusji na temat wyczynu Felixa Baumgartnera.

O autorach

Bogumiła Stachurska

Bogumiła Stachurska

Podobne konspekty