W podróż! Odcinek 1: Wyruszamy - zajęcia w przedszkolu (starszaki)
Paulina Andruczyk

W podróż! Odcinek 1: Wyruszamy - zajęcia w przedszkolu (starszaki)

W wakacje proponujemy wychowawcom przedszkolnym serię działań dotyczących podróży. W pierwszym odcinku uczestnicy zastanowią się, czym może być podróż. Poszukają odpowiedzi na podstawowe pytania dotyczące podróżowania: jak i dokąd możemy podróżować? Jakie środki transportu mamy do wyboru? Czy zawsze podróże oznaczają fizyczną zmianę miejsca? Działania zachęcają dzieci do przyjrzenia się podróżom takim, jakie znają, jakie odbyły lub o których słyszały, jak również w sensie metaforycznym (np. podróż w wyobraźni).

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 4-6 lat
  • Rodzaj zajęć -
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 50 minut
  • Cel zajęć
    • zbudowanie bazy pojęć i skojarzeń związanych z podróżowaniem;
    • rozwijanie umiejętności wypowiadania swoich myśli i spostrzeżeń poprzez rozmowy na temat podróżowania;
    • rozwijanie wyobraźni;
    • ćwiczenie małej i dużej motoryki.
  • Metody pracy improwizacje ruchowe, gry i zabawy teatralne, ćwiczenia plastyczne, burza mózgów

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Przestrzeń pozwalająca na swobodny ruch uczestników.

Środki dydaktyczne

Dwa duże arkusze papieru z przyklejonymi obrazkami [załącznik].

Przebieg zajęć

1. Co to jest podróż? 10 min.

Usiądźcie na podłodze w kręgu. Powiedz dzieciom, że dzisiaj (lub od dzisiaj co tydzień, jeśli zdecydujesz się realizować cały cykl warsztatów) będziecie wspólnie zajmować się tematem podróżowania. Zapytaj dzieci, czym są podróże – jak wyjaśniłyby to osobie, która nigdy w życiu nie podróżowała i zapytała je, co to właściwie znaczy podróżować?

Porozmawiajcie o ich pomysłach na „definicję“ podróży, po czym zapytaj grupę – po co się właściwie podróżuje? Zaproś wszystkich do dzielenia się pomysłami.

 

W dyskusjach w całej grupie warto wprowadzić na początku zasadę: gdy jedna osoba mówi, reszta słucha. Umożliwi to wszystkim chętnym wypowiedź i bycie wysłuchanym.

 

2. Podróż w..., podróż na... 15 min.

1. Pozostańcie w kręgu. Rozłóż w środku koła przybory do rysowania i pierwszy z przygotowanych wcześniej plakatów, na którym dzieci zobaczą długą drogę [grafika w załączniku]. Porozmawiajcie wspólnie, jakich środków transportu (lub innych sposobów) użylibyśmy, żeby się wybrać w podróż? Czy zawsze jest do tego potrzebny jakiś pojazd? Czy można podróżować bez żadnej maszyny?

Zastanówcie się nad różnymi pomysłami na to, czym podróżujemy. Zbierzcie ich jak najwięcej i narysujcie je na wspólnym plakacie. Niech każde chętne dziecko zamieści swoją propozycję w formie rysunku.

 

2. Jak się podróżuje? W kolejnym ćwiczeniu ruchowym spróbujcie przypomnieć sobie lub wyobrazić, co się dzieje z ciałem podczas podróżowania. Wybierz z powstałego plakatu kilka środków transportu wskazanych przez dzieci i korzystaj z nich do dawania kolejnych poleceń, np:

  • Jak się podróżuje, siedząc w samochodzie?
  • Jak się podróżuje, płynąc łódką?
  • Jak się podróżuje pieszo?
  • Jak się podróżuje rowerem?

Za każdym razem daj grupie chwilę na zabawę daną formą ruchu.

 

3. Podróż do... 15 min.

1. Wróćcie do kręgu, by rozłożyć na podłodze drugi plakat i przybory do rysowania.

Teraz dzieci zobaczą kontur dużej, pustej mapy (przykład w załączniku). Zapowiedz, że w tej części zajęć będziecie się zastanawiać nad tym, dokąd ludzie podróżują? Zapytaj je o to, jakie cele podroży znają? Porozmawiajcie chwilę o znanych im kierunkach podróży? Możesz zachęcić ich do przypomnienia, do jakiego miejsca kiedyś podróżowali.

Po wymianie myśli o miejscach i kierunkach podróży, przejdźcie – tak jak przy poprzednim ćwiczeniu – do wspólnego rysowania swoich odpowiedzi. Spróbujcie zebrać jak najwięcej różnorodnych pomysłów i narysować je na plakacie-mapie.

Jeśli będziecie realizować kolejne warsztaty o podróżach, zachowajcie oba plakaty i wracajcie do nich, uzupełniajcie, sprawdzajcie. Niech będą dla Was wskazówką i jednocześnie mapą Waszych dalszych podróży. Na koniec może to być też pamiątka z Waszych wakacyjnych, wspólnych działań.

2. Co robią podróżnicy? Powiedz dzieciom, że teraz spróbujecie się przenieść do miejsc, które znalazły się na Waszej mapie. Pomogą Wam w tym teatr i wyobraźnia. Jak? Niech każdy stanie w dowolnym miejscu w sali. Wybierz z powstałej mapy kilka miejsc i kolejno proponuj je dzieciom. Za każdym razem, kiedy padnie jakieś hasło (dom dziadków na wsi, morze, las, góry, Warszawa itd.), poproś dzieci, by zaczęły się zachowywać teraz tak, jakby były w danym miejscu. W razie potrzeby pomagaj im pytaniami – co można robić w tym miejscu? Jak się poruszają ludzie? Możesz też budować słowne wizualizacje, które pomogą dzieciom budować wyobrażenie o miejscu, w którym się znalazły.

4. Podróż tu i teraz 5 min.

Zapowiedz dzieciom, że teraz odbędziecie podróż bardzo popularnym środkiem transportu – w Waszej wyobraźni. Poproś dzieci, by położyły się wygodnie na podłodze i zamknęły oczy. 

Powiedz, że teraz będziesz mówiła tylko Ty, by zabrać ich w podróż. Niech dzieci podążają w swojej wyobraźni za Twoją opowieścią. Możesz włączyć do tego spokojną, relaksacyjną muzykę. Poproś o kilka spokojnych oddechów. Możesz posłużyć się w swojej opowieści tym tekstem:

Za chwilę wyruszysz w podróż do Twojego ulubionego miejsca. Może to być miejsce, które znasz lub o którym marzysz. Może być blisko, może być daleko stąd. Najpierw wyobraź sobie, jak się do niego dostaniesz. Czy pójdziesz, polecisz, popłyniesz, a może dotrzesz tam w zupełnie inny sposób?

Już wiesz jak? No to w drogę! Pomyśl, co spotkasz na trasie. Porozglądaj się w swojej wyobraźni na prawo i lewo. Co widzisz? A teraz w górę i w dół? Jakie obrazy mijasz w swojej podróży?

Nareszcie zbliżasz się do Twojego ulubionego miejsca! Jak ono dziś wygląda? Jaki ma zapach? Jakie ma kolory? Jak się tam czujesz?

Czy ktoś tam jest? Rozejrzyj się i sprawdź, kogo tam spotkasz? A może cały czas podróżujesz z kimś? Kto to taki?

Teraz zrób to, co zawsze robisz w swoim ulubionym miejscu lub coś, o czym marzysz.

Jak się teraz czujesz?

Pora wracać, udać się w drogę powrotną do naszej sali. Czy mijasz to samo, co poprzednio? A może coś zupełnie innego?

Już jesteś! Wszyscy wróciliśmy ze swoich podróży. Powoli możecie otworzyć oczy i zacząć się poruszać.

Witajcie z powrotem! :)

5. Podsumowanie 5 min.

Na koniec zaproś dzieci do kręgu. Porozmawiajcie o tym, czy udało im się odbyć podróż w wyobraźni? Czy rzeczywiście podróżowali, mimo że każdy leżał spokojnie na podłodze i nie zmienił miejsca? Podzielcie się swoimi „relacjami“ z wyobrażonych podróży.

Możesz zaprosić też dzieci do wymiany wrażeń z całego warsztatu: co podobało im się najbardziej? Lub: co zapamiętają z dzisiejszych zajęć?

Jeśli decydujesz się na kolejne zajęcia z cyklu, możesz też zapowiedzieć, że temat podróży powróci do Was za jakiś czas.

 

 

Materiały do pobrania

O autorach

Paulina Andruczyk

Kulturoznawczyni, animatorka kultury, członkini Stowarzyszenia Pedagogów i Pedagożek Teatru. Doświadczenie w pracy animacyjnej, społeczno-artystycznej i koordynacyjnej zdobyła dzięki współpracy z rozmaitymi organizacjami pozarządowymi i instytucjami kultury, m.in. z: Białołęckim Ośrodkiem Kultury, Bielańskim Ośrodkiem Kultury, Centrum Komunikacji Społecznej, Fundacją na Rzecz Wspólnot Lokalnych "Na Miejscu", Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, Teatrem Węgajty oraz dzięki pracy w dziale edukacji Teatru Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie. Pracowała ze społecznościami lokalnymi na warszawskiej Pradze, Woli, Bielanach, Białołęce i Bemowie, gdzie koordynowała działania Miejsca Aktywności Lokalnej "Dwa Jelonki". Obecnie pracuje w Staromiejskim Domu Kultury na stanowisku koordynatorki do spraw programów i projektów strategicznych.

Paulina Andruczyk

Podobne konspekty