Noc w górach - integracja klasy
Wiktoria Siedlecka-Dorosz

Noc w górach - integracja klasy

Uczestnicy w grupach wymyślają przygody, które mogłyby ich spotkać podczas wyprawy w góry. Do tworzenia historii wykorzystają przedmioty ze swoich plecaków. Zajęcia pozwalają uczniom dowiedzieć się o sobie nazwzajem czegoś nowego, spojrzeć na siebie jako grupę koleżeńską i zobaczyć wartość tkwiącą w jej różnorodności.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 10-13 lat
  • Rodzaj zajęć godzina wychowawcza, koło teatralne
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • dostrzeżenie wartości w różnorodności;
    • docenienie potencjału klasy jako zespołu złożonego z jednostek;
    • trening wyobraźni.
  • Metody pracy rozmowa , pokaz, gry i zabawy teatralne

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Sala z możliwością swobodnego ruchu.

Środki dydaktyczne

  • sznurek,
  • plecaki szkolne,
  • kartka A4 i mazak dla każdego.

Przebieg zajęć

1. Wprowadzenie i rozgrzewka 5 min.

1. Powiedz uczniom, że popracujecie dziś wokół tematu różnorodności. Punktem wyjścia do będą przedmioty, które macie dziś przy sobie.

2. Stańcie z uczniami w kole. Na środku połóż sznurek. Zaproponuj zabawę w „to nie jest sznurek, to jest...”. Możesz zainicjować kolejkę: wchodzisz i mówisz np. “skakanka” i zaczynasz skakać. Poproś, by do kręgu wchodziły osoby, które mają pomysł, czym może stać się ten przedmiot (smyczą dla pasa, linką na pranie, paskiem itp.). Ważne, żeby prezentowali zastosowanie podanego przez siebie przedmiotu. Zachęcaj uczniów do nieszablonowych pomysłów.

2. Co noszę w plecaku? 10 min.

Zapytaj uczniów o to, co ważnego dla siebie mają dziś przy sobie w plecaku. Poproś, by każdy wyjął z niego jeden przedmiot – to może być coś nietypowego, zaskakującego, osobistego. Uczniowie dostają trzy minuty na przygotowanie przedmiotów. Następnie połączcie kilka ławek. Poproś, by każdy położył na nich swoją rzecz. Zaproś uczniów, by przeszli się wokół ławek i przyjrzeli tej kolekcji. Zapytaj, czy ktoś chce się podzielić wrażeniami.

3. Wizytówka 5 min.

Teraz poproś, by każdy przygotował dwustronną wizytówkę swojego przedmiotu. Na jednej stronie zapisuje jego prawdziwą nazwę (np. strój kąpielowy, breloczek do kluczy), na drugiej nazwę, która zdradza jakieś ukryte znaczenie (np. najlepszy sposób na spędzenie wolnego czasu, generator pamięci podarowny przez przyjaciela). 

 

4. Nieplanowana noc w górach 25 min.

1. Podziel klasę na pięciosobowe zespoły. Daj uczniom chwilę na zapoznanie się z elementami, które każdy wniósł do grupy. Powiedz, że masz teraz dla nich zadanie.

Rozpocznij od odczytania opowieści (możesz też spontanicznie prowadzić wizualizację):

Wyruszyliście w góry, za wami wspaniała wspólna droga, zdobyliście szczyt, pogoda wam sprzyja, powoli schodzicie w dolinę. Nagle orientujecie się, że zgubiliście szlak, do schroniska jest dużo dalej niż myśleliście… Pobłądziliście, zapada zmrok, jesteście bezpieczni, ale zmuszeni niespodziewanie spędzić noc w górach i rano wznowić poszukiwanie szlaku... Macie ze sobą tylko te pięć przedmiotów. Jak z nich skorzystacie, aby ułatwić sobie przetrwanie? Powiedz, że zespoły mają 10 minut, by opracować strategię działania. Nie muszą wykorzystywać wszystkich przedmiotów, natomiast każdy przedmiot ma służyć całej grupie.

Zostaw uczniom swobodę w wyborze formy prezentacji. Może to być:

- wspólna opowieść;

- relacja wydelegowanego przez grupę opowiadacza;

- scenka odegrana przed resztą klasy.

2. Zaprezentujcie pracę wszystkich zespołów. Zadbaj, aby została Ci chwila na omówienie warsztatu.

Zapytaj uczniów, jakie emocje towarzyszyły im podczas pracy. Co ich dziś najbardziej zaskoczyło? Na jakie wykorzystanie przedmiotu nigdy sami by nie wpadli? Czy łatwo było im oddać swój przedmiot do wspólnego użytku? Jak czuli się korzystając z czyjegoś przedmiotu?

Moduł online

Aby zrealizować ten scenariusz w wersji zdalnej, zaproś uczniów do dwóch działań.

Praca przed zajęciami: 

Zapytaj uczniów w mailu o ważny przedmiot, który mają w pokoju. Poproś, aby wybrali coś nietypowego, zaskakującego, osobistego i sfotografowali tę rzecz. Poproś, by każdy przygotował króciutki opis składający się z dwóch części: prawdziwej nazwy i ukrytego znaczenia (np. strój kąpielowy / najelpszy sposób na spędzanie wolnego czasu, breloczek do kluczy / generator pamięci podarowny przez przyjaciela, zeszyt w kratkę / tajemny zbiór Life Hacków).

Poproś, aby uczniowie przesłali Ci ten materiał mailem i stwórz anonimową galerię fotografii wraz z opisami na używanej przez Was platformie komunikacyjnej. 

Poproś, aby przed spotkaniem online każdy zapoznał się z galerią, a swój przedmiot miał w zasięgu ręki podczas Waszego spotkania.

 

Działanie 1

Na początku podziękuj za współtworzenie Waszej galerii. 

Rozpocznij spotkanie od odczytania opowieści (możesz też spontanicznie prowadzić wizualizację):

Wyruszyliście w góry, za wami wspaniała wspólna droga, zdobyliście szczyt, pogoda wam sprzyja, powoli schodzicie w dolinę. Nagle orientujecie się, że zgubiliście szlak, do schroniska jest dużo dalej niż myśleliście… Pobłądziliście, zapada zmrok, jesteście bezpieczni, ale zmuszeni niespodziewanie spędzić noc w górach i rano wznowić poszukiwanie szlaku... Macie ze sobą tylko pięć przedmiotów. Zaraz się okaże, co macie. Jak z nich skorzystacie, aby ułatwić sobie przetrwanie? 

Podziel klasę na pięciosobowe zespoły, które przez 15 minut będą pracowały w osobnych pokojach (podział na grupy za pomocą funkcji Breakout Rooms). Opisz, na czym polega zadanie: praca w pięcioosobowych pokojach powinna zacząć się od prezentacji przedmiotów, które każdy wniósł do grupy. Następnie uczniowie opracowują strategię przetrwania nocy w górach. Nie muszą wykorzystywać wszystkich przedmiotów, natomiast każdy przedmiot ma służyć całej grupie. 

Zostaw uczniom swobodę w wyborze formy prezentacji. Może to być: wspólna opowieść albo relacja wydelegowanego przez grupę opowiadacza.

 

Działanie 2

Po kwadransie wróćcie do spotkania w pełnym gronie i wysłuchajcie swoich opowieści. Zadbaj, aby została Ci chwila na omówienie warsztatu.

Zapytaj uczniów, jakie emocje towarzyszyły im podczas pracy? Co ich dziś najbardziej zaskoczyło? Na jakie wykorzystanie jakiejś rzeczy nigdy sami by nie wpadli? Czy łatwo było im oddać swój przedmiot do wspólnego użytku? Jak czuli się, korzystając z czyjegoś przedmiotu?

O autorach

Wiktoria Siedlecka-Dorosz

Teatrolożka i arteterapeutka. Absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie i Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Odbyła arteterapeutyczny staż kliniczny w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza w Pruszkowie. Działa na polu sztuki, terapii i edukacji. Pracowała w dziale Pedagogiki Teatru Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, była dyrektorką szkoły podstawowej Korczak. Szkoła Montessori, a obecnie związana jest z Teatrem 21. Prowadzi zajęcia ze studentami arteterapii Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.

Wiktoria Siedlecka-Dorosz

Podobne konspekty