Rysunkowi anarchiści. O pomyłkach w procesie uczenia się. Zajęcia w przedszkolu
Aleksandra Drzazga

Rysunkowi anarchiści. O pomyłkach w procesie uczenia się. Zajęcia w przedszkolu

Zajęcia podejmujące temat znaczenia błędu w procesie twórczym. Punktem wyjścia jest picture book „Okropny rysunek!" Johanny Thydell z ilustracjami Emmy Adbåge (tłumaczenie: Katarzyna Skalska). Uczestnicy przyglądają się trudnościom bohaterki w stworzeniu pięknego rysunku i podejmują własne próby plastyczne, w których wszelkie pomyłki są mile widziane.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 4-6 lat
  • Rodzaj zajęć plastyka / sztuka / wiedza o kulturze, nauczanie zintegrowane
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • przyjrzenie się emocjom związanym z trudnymi zadaniami;
    • rozwijanie umiejętności patrzenia na pomyłkę jako element uczenia się / działania.
  • Metody pracy rozmowa , praca z tekstem, ćwiczenia plastyczne

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Przestrzeń pozwalająca na wykonanie prac plastycznych.

Środki dydaktyczne

Książka „Okropny rysunek!” (tekst: Johanna Thydell, ilustracje: Emma Adbåge, tlumaczenie: Katarzyna Skalska) wyd. Zakamarki

http://www.zakamarki.pl/index.php/okropny-rysunek.html

Kartki z kreską namalowaną czarnym pisakiem (wg wzoru z książki "Okropny rysunek!"), kartki, farby, pędzle, gąbki, folia bąbelkowa.

Przebieg zajęć

1. Lektura i rozmowa 15 min.

1. Usiądź z dziećmi w kręgu i spytaj je, jak się dzisiaj czują. Poproś, żeby odpowiedziały, rysując placem w powietrzu minę, która wyraża ich nastrój.

2. Powiedz, że teraz usłyszą historię pewnego rysunku. Poproś dzieci, by skupiły się na emocjach, które przeżywa Inka – bohaterka tekstu i autorka wspomnianego rysunku. Możesz zdecydować się na lekturę całości tekstu lub wybrać jego fragment, w którym Inka ma trudności ze stworzeniem swojego rysunku (w obu wersjach pamiętaj o pokazywaniu dzieciom obrazków w książce).

3. Porozmawiaj z dziećmi o sytuacji z książki. Poproś dzieci, aby narysowały w powietrzu palcem minę, pokazującą emocje Inki. Spytaj, co się wydarzyło. Jak się czuła Inka? Co myślała? Co było dla niej trudne? Dlaczego dziewczynka była niezadowolona ze swojego rysunku?

2. Błąd czy nowy początek? 10 min.

Rozdaj dzieciom kartki, na których jest kreska zrobiona pisakiem (taka sama jak w książce). Zapytaj dzieci, co zrobiła Inka, kiedy przez pomyłkę narysowała taką kreskę? Powiedz, że Wy spróbujecie wykorzystać tę kreskę jako początek rysunku. Poproś dzieci, by przyjrzały się kartce i dorysowały, co tylko chcą.

Obejrzyjcie prace. Spytaj dzieci, czemu Inka nie pomyślała, że kreskę można zmienić w coś innego, że może dalej rysować?

3. Artyści-anarchiści 15 min.

1. Pokaż dzieciom obrazek Inki w wersji z wielką dziurą zrobioną gumką.

2. Następnie pokaż dzieciom kilka współczesnych obrazów [przykłady w załączniku]. Porozmawiajcie o tych obrazach. Spytaj dzieci, co w nich widzą? Czy gdy patrzą na te obrazy, inaczej myślą o pracy Inki?

3. Poproś dzieci, aby dobrały się w grupy od trzech do pięciu osób. Rozdaj każdej grupie jedną kartkę papieru, farby, pędzle, gąbki, kawałki materiału zwinięte w  gałganki, kawałki gazet zwinięte w kulki, folie bąbelkową, pisaki. Poproś, aby każda grupa stworzyła wspólnie obraz, inspirując się przedstawionymi dziełami sztuki oraz obrazem Inki. Powiedz, aby spróbowały malować tylko plamami, kreskami, kwadratami, zygzakami oraz eksperymentowały z narzędziami malarskimi i nie bały się, dziur, kleksów, zniszczeń. Powiedz, że nie muszą narysować niczego konkretnego.
4. Pooglądajcie teraz swoje obrazy i porozmawiajcie o nich. Zapytaj dzieci, jak czuły się podczas tej pracy?

4. Podsumowanie zajęć 5 min.

Porozmawiajcie z dziećmi jeszcze raz o tym, dlaczego Inka złościła się na dziurę. Co pomaga zobaczyć w dziurze obraz, a w kresce początek nowego działania? Co pomaga nam zobaczyć pozytywne strony konkretnej sytuacji?

Zobacz też

O autorach

Aleksandra Drzazga

Nauczycielka w ZSOT w Lublińcu, reżyserka teatru dzieci i młodzieży (dyplom we wrocławskiej filii Akademii Sztuk Teatralnych), edukatorka teatralna. Przez 14 lat prowadziła autorskie zajęcia wychowanie do twórczości-teatr jako część projektu Klasy Aktywności Twórczej w publicznej szkole w Bytomiu. Autorka artykułów z zakresu edukacji kulturowej. Prowadzi własny projekt "Teatr. Szkoła", czyli warsztaty z pedagogiki teatru dla klas z bytomskich szkół podstawowych w Bytomskim Centrum Kultury. Prowadzi warsztaty dla nauczycieli z zakresu pedagogiki teatru, edukacji teatralnej i kulturalnej. Obecnie wspiera nauczycieli w realizacji projektów edukacyjno-kulturalnych w Bytomskim Programie Edukacji Kulturalnej POKŁADY KULTURY.

Aleksandra Drzazga

Podobne konspekty