"Bromba w sieci” – wybryki w Internecie
Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska

"Bromba w sieci” – wybryki w Internecie

Warsztat przeznaczony do poprowadzenia po obejrzeniu spektaklu „Bromba w sieci” (reż. Rafał Sisicki, Teatr Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie). Bohaterowie spektaklu – niezależnie od wieku i poziomu informatycznego zaawansowania – korzystają z Internetu i w związku z tym napotkają na różne trudności.  Uczniowie – przyglądając się zachowaniom postaci – zastanawiają się nad możliwościami, które daje sieć, oraz potencjalnymi zagrożeniami.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
  • Rodzaj zajęć język polski, nauczanie zintegrowane, godzina wychowawcza
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • wskazanie na różnorodność możliwości, które stwarza przestrzeń wirtualna, oraz uwrażliwienie na pojawiające się w niej zagrożenia.
  • Metody pracy ćwiczenia dramowe

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Tradycyjny układ ławek.

Przebieg zajęć

1. Do czego może służyć Internet? 5 min.

Poproś uczniów, aby przypomnieli sobie bohaterów spektaklu „Bromba w sieci”. Zapisz na tablicy podane przez uczniów odpowiedzi. Następnie poproś, aby uczniowie porozmawiali ze sobą (w ławkach) o tym, w jaki sposób poszczególne postaci korzystają z internetu – do czego go używają?

Lista bohaterów: Bromba, Poeta Fikander, Malwinka, Babcia, Pciuch, Wnuczek.

2. Internetowi rozrabiacy 10 min.

Zapytaj uczniów, czy pośród bohaterów spektaklu są tacy, którym zdarzyło się narozrabiać, korzystając z Internetu? Jakie zachowania i działania przysporzyły poszczególnym postaciom problemów lub sprawiły trudności komuś innemu? Dlaczego?

Poczekaj na samodzielne spostrzeżenia uczniów. Dopiero jeśli będą mieć problem ze wskazaniem konkretnych zachowań, pytaj kolejno o poszczególne postaci. Pamiętaj, aby zapytać nie tylko o same zachowania, ale i ich konsekwencje – daj uczniom przestrzeń do tego, aby mogli podzielić się różnorodnymi spostrzeżeniami na temat postaw bohaterów.

3. Internetowe S.O.S. 20 min.

Zapowiedz uczniom, że na tym etapie ich zadaniem będzie zastanowienie się, jak pomóc bohaterom spektaklu w poruszaniu się w przestrzeni wirtualnej. Poproś, aby uczniowie w parach wybrali jednego bohatera, któremu zdarzyło się narozrabiać w internecie i przygotowali scenę rozmowy z tą postacią, w której wyjaśnią jej, jak w przyszłości uniknąć zagrożenia w sieci.

Możecie też pracować nad tym zadaniem w większych grupach.
Poproś uczniów o zaprezentowanie scen. Po każdej z nich przyjrzyjcie się przedstawionemu przez grupę sposobowi rozmowy z postacią – zastanówcie się, czy pozwalał on zrozumieć w przystępnej formie dane zagadnienie. Zwróćcie uwagę na to, co jest ważne, kiedy rozmawia się z kimś o jego pomyłkach.

4. Podsumowanie 10 min.

Na koniec poproś uczniów, aby podzielili się swoimi obserwacjami: jak myślą, dlaczego zdarza się, że użytkownicy Internetu wpadają w różne tarapaty? Jak można tego unikać?

Zobacz też

Spektakl „Bromba w sieci” w reż. Rafała Siesickiego z Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie.

O autorach

Justyna Czarnota

Pedagożka teatru, trenerka, kuratorka, managerka kultury. W latach 2016-2022 kierowniczka Działu Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Obecnie jako freelancerka prowadzi warsztaty dla różnych instytucji i organizacji w całej Polsce oraz projektuje materiały edukacyjne i rozwojowe (przede wszystkim jako część składu Kolektywu Sensotwórczego). Jej głównym obszarem zainteresowania jest współczesny teatr dla dzieci, młodzieży i rodzin.

Justyna Czarnota

Katarzyna Piwońska

Redaktorka, pedagożka teatru, tutorka. Od 2012 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach programów i badań dotyczących edukacji teatralnej i pedagogiki teatru. Od 2019 roku jest tutorką w programach rozwojowych Fundacji Szkoła Liderów. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Kultury (przedsięwzięcia związane z upowszechnianiem kultury).

Katarzyna Piwońska

Podobne konspekty