Klasa ma potencjał - integracja w klasie
Joanna Krukowska-Gulik

Klasa ma potencjał - integracja w klasie

Umożliwienie uczniom poznania kolegów i koleżanek z klasy to główne zadanie, jakie stoi przed nauczycielem realizującym ten scenariusz zajęć. Integracja w klasie polega na budowaniu relacji między rówieśnikami. W trakcie zajęć integrujących klasę uczniowie mogą wzajemnie poznać swoje zainteresowania, co pozwala przełamać pierwsze lody.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 10-13 lat
  • Rodzaj zajęć godzina wychowawcza
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • integracja klasy;
    • szukanie potencjału w różnorodności.
  • Metody pracy rozmowa , improwizacje ruchowe, ćwiczenia muzyczne

Przygotowanie do zajęć

Zadanie dla ucznia

Dzień przed zajęciami poproś uczniów, by przynieśli z domu przedmiot, który wiąże się z tym, co lubią robić i czym chcieliby się podzielić z innymi / do czego chcieliby zaprosić inne osoby z klasy. Poproś, by było to coś symbolicznego – jeżeli ktoś lubi rowerowe wycieczki, to może przynieść np. klakson.

Jeżeli też chcesz wziąć czynny udział w warsztacie, również przynieś swój przedmiot.

Aranżacja przestrzeni

Przestrzeń pozwalająca na ruch w całej grupie.

Przebieg zajęć

1. Rozgrzewka – wszyscy, którzy 5 min.

Stańcie w kole. Podawaj uczniom czynności, które wiesz, że są bliskie Twoim uczniom, np.: opieka nad rodzeństwem, granie w gry zespołowe, granie na instrumentach itp. Poproś, by wszystkie dzieci, których dane hasło dotyczy, pokazywały sposób, w jaki wykonują tę czynności. Jeśli Twoja klasa nie jest liczna, poproś uczniów, by sami zaproponowali jakąś czynność (np. Wszyscy, którzy tak jak ja lubią spać długo" - dana osoba pokazuje czynność, pozostałe osoby, których to dotyczy, dołączają do ruchu).

2. Dźwięki ulubionych aktywności 10 min.

Stań z uczniami w kole, niech każdy ma pod ręką przyniesiony przedmiot.

Poleć, by każdy sprawdził,  jakie dźwięki można z niego wydobyć. Poproś, by każdy poszukał dźwięku, który kojarzy mu się z aktywnością związaną z tym przedmiotem. Poproś o wybranie jednego. Zróbcie próbę – niech wszyscy w tym samym czasie sprawdzą, jak brzmią. Następnie każdy po kolei uruchamia swój dźwięk. Zbliżcie się w kole, na ile to jest możliwe i spróbujcie stworzyć kompozycję dźwiękową. Wystukuj prosty rytm – mogą to być np. dwa uderzenia w kolana i jedno w ręce. Niech każdy spróbuje włożyć w utwór swój dźwięk – pojedynczy bądź pojawiający się cyklicznie. Zadbaj o skupienie wśród uczniów.

Po tym ćwiczeniu możesz zapytać klasę, z jakimi aktywnościami kolegów skojarzyły im się dźwięki.

3. Co mnie łączy z przedmiotem? 5 min.

Poproś, by każdy zastanowił się nad cechą/właściwością, która go łączy z danym przedmiotem. Pomocne może być dokończenie zdania: „Jestem jak....., ponieważ.....”

Niech każdy wybierze jeden ruch/gest, które kojarzą mu się z wybraną cechą.

Przykład: Jestem jak klakson, ponieważ zdarza mi się głośno krzyczeć". Wybranym gestem może być np. szeroki ruch rąk.

4. Co mogę dać grupie? 10 min.

1. Poproś, by każdy napisał na kartce cztery-pięć czynności/umiejętności, które są związane z wybraną przez niego aktywnością i które lubi. Następnie poleć wybranie spośród nich trzech rzeczy, w których uczeń jest dobry. Na końcu poproś o wybranie jednej, która mogłaby przynieść korzyść klasie.

Przykład

Lubię rowerowe wycieczki 

Pięć czynności związanych z nimi: 

- szybka jazda

- dbanie o rower

- planowanie wycieczek

- poznawanie nowych miejsc

- robienie tricków.

Trzy czynności, w których jestem dobry: szybka jazda, planowanie wycieczek, robienie tricków. 

Co może przynieść korzyść grupie?

Planowanie wycieczek – mogę wybierać trasy i planować wycieczki rowerowe.

2. Razem z klasą możesz przygotować tablicę, na której powiesicie imienne karteczki, na których będą napisane czynności, które każdy mógłby wykonać na rzecz klasy. Możesz zaproponować, aby miały one formę anonsu/ogłoszenia z ofertą danej osoby.

5. Szukanie potencjału grupy 15 min.

1. Podziel klasę losowo na grupy. Niech każda opracuje wspólną propozycję aktywności, która połączy określone wcześniej potencjały uczniów w danej grupie. Co mogliby razem przygotować dla innych, wykorzystując umiejętności wszystkich członków zespołu?

2. Niech każda grupa przygotuje króciutką prezentację stworzonych działań. Zaproś klasę, do obejrzenia tych propozycji. Może znajdzicie okazję do tego, by wspólnie zrealizować zaproponowane działania?

O autorach

Joanna Krukowska-Gulik

Pedagożka teatru, tutorka, animatorka społeczno-kulturalna.
Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im.
Zbigniewa Raszewskiego, pracuje przy programie Lato w teatrze.
Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, gdzie m. in. wraz z
Dominiką Szulc współprowadziła grupę nieLETNICH krytyków teatralnych.
Z rodzicami i dziećmi przygotowywała performans w przestrzeni wystawy
w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz spektakl „Letnie wakacje.
Niezła propozycja". Z Fundacją Sztukmistrze współtworzyła „Zgubowisko”
– familijny spektakl nowocyrkowego. Prowadzi grupę młodzieżową w
Ośrodku Kultury „Arsus”. Autorka scenariuszy na portalu Teatroteka
Szkolna oraz publikacji pedagogiczno-teatralnych. Uwielbia ludzi i
uwielbia tańczyć, a najbardziej tańczyć z ludźmi.

Joanna Krukowska-Gulik

Podobne konspekty