Od wrażeń do interpretacji – rozmawiamy z klasą po przedstawieniu

Od wrażeń do interpretacji – rozmawiamy z klasą po przedstawieniu

Scenariusz umożliwia podjęcie z klasą wstępnej analizy dowolnego przedstwienia teatralnego. Uczniowie wybierają najważniejsze dla siebie momenty spektaklu i przyglądają się rozwiązaniom scenicznym, które je budują. Poroponowane działania są okazją do zebrania wrażeń i potraktowania ich jako punktu wyjścia do interpretacji dzieła teatralnego.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 13-16 lat
  • Rodzaj zajęć język polski
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • zebranie wrażeń uczniów związnaych z obejrzanym spektaklem;
    • analiza przedstawienia teatralnego;
    • zwrócenie uwagi na formalny aspekt przedstawienia teatralnego;
    • próba czytania teatralnych znaków.
  • Metody pracy rozmowa , mapa myśli

Przygotowanie do zajęć

Środki dydaktyczne

Kartki w formacie A6 (po pięć dla każdego uczestnika).

Dodatkowy opis

Materiał powstał podczas warsztatów do spektaklu „Lilla Weneda” w reż. Michała Zadary prowadzonych przez Justynę Czarnotę w ramach Szkoły Pedagogów Teatru, organizowanej w dniach 26-30 sierpnia 2015 roku przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach programu „Lato w teatrze” finansowanego z budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Przebieg zajęć

1. Największe wrażenie 15 min.

1. Poproś uczniów, by zastanowili się nad tym, co wywarło na nich największe wrażenie podczas oglądania spektaklu. Może to być dowolny moment lub element przedstawienia.

2. Rozdaj uczniom po pięć kartek A6 i poproś, by każdy wykorzystał je do jak najdokładniejszego opisu wybranego elementu/momentu: np. co wówczas działo się na scenie oraz określili, jakie uczucia towarzyszyły im podczas obserwowania danej sytuacji. 

2. Praca w grupach 15 min.

Podziel klasę na trzyosobowe zespoły, w których uczniowie wymienią się wrażeniami zapisanymi na kartkach. Czy na wszystkich działały te same momenty? Jakie zabiegi zostały wykorzystane przez reżysera i aktorów w chwilach, które przykuwały uwagę? Niech zespoły przyjrzą się wszystkim zebranym przez nie momentom/elementom.

Na koniec niech każdy zespół zdecyduje, o których momentach chciałby opowiedzieć na forum.

3. Podsumowanie 15 min.

Zaproś zespoły do opowiedzenia o wybranych przez siebie momentach – stwórzcie z nich na tablicy Waszą mapę przedstawienia. Po wypowiedziach wszystkich grup zastanówcie się wspólnie, jakie zabiegi wykorzystane przez twórców spektaklu były dla Was najważniejsze. Zachęć uczniów do pomyślenia nad ich znaczeniem i wymową przedstawienia.

Podobne konspekty