Aktualności

20.06.2017

Relacja Marty Fulczyk z realizacji projektu liderskiego "Złodzieje zabawek"

Tuż przed końcem roku szkolnego - 20 czerwca odbył się finał projektu Marty Fulczyk, Liderki Teatroteki Szkolnej pracującej w Publicznym Przedszkolu nr 21 w Kędzierzynie-Koźlu. Zamieszczamy relację Marty z warsztatów, które przeprowadziła z rodziacami, by przygotować wspólnie z nimi pokaz dla dzieci.

W ramach mojego projektu  pt. „Złodzieje zabawek: odbyły się już trzy warsztaty z rodzicami. Podczas pierwszego cofnęliśmy się myślami do czasów naszego dzieciństwa, na nasze podwórka. Rozmawialiśmy o swoich wspomnieniach, rysowaliśmy nasze ulubione zabawy, stworzyliśmy też obraz "Moje podwórko". Odgrzebywaliśmy w pamięci wyliczanki, podwórkowe rymowanki, hasła oraz ich znaczenie. Zapowiedziałam też rodzicom, że w naszej pracy nad przedstawieniem, nie będzie gotowego scenariusza, opracujemy go sami, mierząc się wspólnie podczas kolejnych warsztatów z następującym problemem: ktoś ukradł dzieciom zabawki – co się czuje w takiej sytuacji i jak można sobie w niej poradzić?

Mimo wyczuwalnej niepewności (jak to? nie ma rozdawania ról, nie ma scenariusza?) rodzice pojawili się na drugim warsztacie. Przygotowani: przynieśli przedmiot nie-zabawkę, którą parę lat temu ;) lubili się bawić. Pojawił się sznurek, kubek, garnki, drewniane łyżki, kamienie, nóż i wspaniała guma "majtkowa". Próbowaliśmy animować przedmioty, nadawać im nowe znaczenie. Zaczęły powstawać pojedyncze sceny: ułożyliśmy układ ruchowo-taneczny do rymowanki "Siała baba mak", graliśmy w "Myszka Miki gra w guziki", bawiliśmy się w "Cztery kąty i pies piąty". Działania grupy skupiły się także wokół liny, która, jak odkryli rodzice, ma wiele zastosowań w zabawie.

"Emocje i tekst" to temat naszego trzeciego warsztatu. Na tym warsztacie rodzice zdecydowanie wykazali się dużym dystansem do siebie, zaangażowaniem we wspólną pracę. Przekroczyliśmy pewną granicę: od teraz jestem przekonana, że to nasz wspólny wytwór, że nie ogranicza nas tekst czy umiejętności.  20 czerwca wychodzimy na scenę, by pokazać dzieciom, że zniknięcie zabawek może być inspiracją do wejścia we wspaniały świat Małych Twórców i Odkrywców.

 

Marta Fulczyk

 

Więcej informacji o projekcie na stronie przedszkola: 

http://przedszkole21.bigredmouse.pl/news/650

http://przedszkole21.bigredmouse.pl/news/635

Studia podyplomowe PEDAGOGIKA TEATRU łączą praktykę teatralną z refleksją o kulturze współczesnej. Na program składają się różnorodne warsztaty teatralne i zajęcia poświęcone m.in. alternatywnym modelom edukacji, psychologii rozwojowej, pracy projektowej. 

14.06.2018

Liderzy Teatroteki Szkolnej spotkali się w dniach 8-10 czerwca 2018 na trzecim i jednocześnie ostatnim w edycji zjeździe. Co się działo podczas spotkania?

10.06.2018

fot. Paweł Ogrodzki

W ramach Festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie zostaliśmy zaproszeni na Zlot Polsko-Niemieckich Pedagogów i Edukatorów Teatru. 

04.06.2018

Znamy już pedagogów teatru, którzy wezmą udział w programie Partnerzy Teatroteki Szkolnej. Serdecznie gratulujemy i dziękujemy za wszystkie nadesłane zgłoszenia. Poniżej przedstawiamy listę zakwalifikowanych osób.

 

21.05.2018

fot. Kornelia Sowa, Festiwal Szkolnych Teatrów Obcojęzycznych, I LO im. Konarskiego w Rzeszowie

W kwietniu dojechaliśmy do Szkoły Podstawowej w Czekanowie w województwie śląskim. Byliśmy też na festiwalach - Festiwalu Szkolnych Teatrów Obcojęzycznych organizowanym przez I Liceum Ogólnokształcącego im. Konarskiego w Rzeszowie oraz na Festiwalu PESTKA w...

28.04.2018